Programplaner og emneplaner - Student
PSYK3900 Bachelor Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Bacheloroppgave
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior AnalysisBachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis, elective modules
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Passed the course PSYK1420.
Required preliminary courses
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student can:
- explain the characteristics of applied behaviour analysis
- describe contingency shaped behaviour vs. rule governed behaviour
- recognize and identify basic and complex verbal behaviour
- account for functional assessment
- discuss treatment of problem behaviour
- account for requirements of empirical supported treatment
- describe empirical supported treatment describe ethical standards for applied behavior analysis
- define the concept of social validity in connection with behavior-changing measures
Skills
The student can:
- define various behavior analytic principles and other learning principles
- orally account for and practically demonstrate methods for functional mapping
- propose relevant measures based on behavior analytic principles in various contexts
- identify basic verbal operants
- critically evaluate ethical and responsible use of behaviour analysis and professional skills
- using the current APA standards in written assignments; referring in text, the reference list and headings
General competence
The student can:
- convey and reflect on applied behaviour analysis as a research field
- present a range of application areas within applied behaviour analysis
- convey how behavior analytic principles are used to establish and maintain behavior
- convey how behavior analytic principles are used to unlearn problem behavior
- discuss ethical and responsible use of applied behaviour analysis
- discuss professional skills
Learning outcomes
Work and teaching methods included in the course are lectures, self-study, seminars, workshops, inter-teaching sessions and group works. The students’ learning outcomes will be documented through presentations, demonstration of practical skills, written reaction papers and the examination.
Teaching and learning methods
Work on the bachelor’s thesis is conducted full-time over eight weeks. The students work independently on the thesis. A supervisor from among the department’s staff will be appointed for each student.
Course requirements
The following must have been approved in order for the student to submit the bachelor’s thesis.
- Prepare and get approved an outline for the bachelor’s thesis
- Participate in organised supervision (80%)
Assessment
Individual written home examination over four days, maximum 3 500 words
Permitted exam materials and equipment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om aktuelle legemiddelformer, administrasjonsmåter, farmakokinetikk og farmakodynamikk
- har inngående kunnskap om virkningsmekanismer, indikasjoner, bivirkninger, og oppfølging av effekt av antiinflammatoriske steroider og lokale anestetika i henhold til gjeldende terapiretningslinjer
- har inngående kunnskap om virkningsmekanismer, indikasjoner, bivirkninger, og oppfølging av effekt av ikke-steroide antiinflammatoriske legemidler og andre legemidler brukt for smertelindring i henhold til gjeldende terapiretningslinjer
- kan drøfte og vurdere risiko for avhengighet og misbruk av legemidler og legemiddelinteraksjoner
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende relevant lovverk og forskrifter for legemiddelbruk og legemiddelhåndtering
- selvstendig gjennomføre beregninger av legemidlers doser, mengder og styrker
- anvende relevant oppslagsverk og retningslinjer for avansert legemiddelbehandling på en forsvarlig måte
- anvende hensiktsmessig injeksjonslegemiddel basert på en helhetlig vurdering av pasienten, samt identifisere eventuelle legemiddelrelaterte risikoer og bivirkninger hos den enkelte pasient
Generell kompetanse
Studenten kan
- begrunne og kritisk vurdere farmakologiske og ikke-farmakologiske behandlingsalternativer til den enkelte pasient
- analysere og drøfte etiske spørsmål og problemstillinger knyttet til fagområdet og egen praksis
Grading scale
OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er derfor studentens studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.
På de fysiske samlingene får studenten undervisning gjennom forelesninger, seminar og gruppearbeid. Mellom samlingene forventes det at studenten arbeider med fagstoffet på egen hånd og samarbeider med medstudenter gjennom deltakelse i nettbaserte diskusjoner. For å støtte selvstudiene og hjelp til refleksjon over bruk av legemidler i egen praksis er det forventet at hver student leverer et skriftlig case-basert prosjekt som skal presenteres på siste seminar. Prosjektet må godkjennes før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Selvstudier
Selvstudier innebærer både individuelt arbeid og samarbeid med medstudenter, via universitetets digitale læringsplattformer. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å løse oppgaver, lese pensumlitteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, og delta i diskusjonsforum i nettprat eller sosiale medier. Selvstudium er også med på å stimulere til selvstendig egenaktivitet og refleksjon.
Forelesninger
Forelesninger benyttes for å belyse hovedelementer, begrep, prinsipper, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, gi eksempler fra praksisfeltet og formidle sentrale problemstillinger.
SeminarSamlingene gjennomføres fysisk på universitetet. Studentene engasjerer seg i faglige temaer for å utdype sine kunnskaper og oppøve ferdigheter i faglig formulering og refleksjon. Dette skjer gjennom faglige innlegg, oppgaveløsing, diskusjon, samt refleksjon over egne handlinger og holdninger. Det legges vekt på høy deltakeraktivitet i seminarene.
Gruppearbeid
Gruppearbeid omfatter tilrettelagt samarbeid med medstudenter, samlesing og diskusjon av pensumtekster. Dette inkluderer medstudentrespons og å dele kunnskap og perspektiver gjennom utvikling og formidling av fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktiv tilbakemelding.
Prosjektarbeid/case
Det er ulike former for oppgaver underveis som støtter opp om læringsprosessen. Studenten skal jobbe med case-baserte oppgaver fra egen praksis. Individuelt og i grupper på seminarene.
Examiners
One internal and one external examiner