EPN-V2

PSYK3900 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis, elective modules
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Passed the course PSYK1420.

Required preliminary courses

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student can:

  • explain the characteristics of applied behaviour analysis
  • describe contingency shaped behaviour vs. rule governed behaviour
  • recognize and identify basic and complex verbal behaviour
  • account for functional assessment
  • discuss treatment of problem behaviour
  • account for requirements of empirical supported treatment
  • describe empirical supported treatment describe ethical standards for applied behavior analysis
  • define the concept of social validity in connection with behavior-changing measures

 

Skills

The student can:

  • define various behavior analytic principles and other learning principles
  • orally account for and practically demonstrate methods for functional mapping
  • propose relevant measures based on behavior analytic principles in various contexts
  • identify basic verbal operants
  • critically evaluate ethical and responsible use of behaviour analysis and professional skills
  • using the current APA standards in written assignments; referring in text, the reference list and headings

 

General competence

The student can:

  • convey and reflect on applied behaviour analysis as a research field
  • present a range of application areas within applied behaviour analysis
  • convey how behavior analytic principles are used to establish and maintain behavior
  • convey how behavior analytic principles are used to unlearn problem behavior
  • discuss ethical and responsible use of applied behaviour analysis
  • discuss professional skills

Learning outcomes

Work and teaching methods included in the course are lectures, self-study, seminars, workshops, inter-teaching sessions and group works. The students’ learning outcomes will be documented through presentations, demonstration of practical skills, written reaction papers and the examination.

Teaching and learning methods

Work on the bachelor’s thesis is conducted full-time over eight weeks. The students work independently on the thesis. A supervisor from among the department’s staff will be appointed for each student.

Course requirements

The following must have been approved in order for the student to submit the bachelor’s thesis.

  • Prepare and get approved an outline for the bachelor’s thesis
  • Participate in organised supervision (80%)

Assessment

Individual written home examination over four days, maximum 3 500 words

Permitted exam materials and equipment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om aktuelle legemiddelformer, administrasjonsmåter, farmakokinetikk og farmakodynamikk
  • har inngående kunnskap om virkningsmekanismer, indikasjoner, bivirkninger, og oppfølging av effekt av antiinflammatoriske steroider og lokale anestetika i henhold til gjeldende terapiretningslinjer
  • har inngående kunnskap om virkningsmekanismer, indikasjoner, bivirkninger, og oppfølging av effekt av ikke-steroide antiinflammatoriske legemidler og andre legemidler brukt for smertelindring i henhold til gjeldende terapiretningslinjer
  • kan drøfte og vurdere risiko for avhengighet og misbruk av legemidler og legemiddelinteraksjoner

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevant lovverk og forskrifter for legemiddelbruk og legemiddelhåndtering
  • selvstendig gjennomføre beregninger av legemidlers doser, mengder og styrker
  • anvende relevant oppslagsverk og retningslinjer for avansert legemiddelbehandling på en forsvarlig måte
  • anvende hensiktsmessig injeksjonslegemiddel basert på en helhetlig vurdering av pasienten, samt identifisere eventuelle legemiddelrelaterte risikoer og bivirkninger hos den enkelte pasient

Generell kompetanse

Studenten kan

  • begrunne og kritisk vurdere farmakologiske og ikke-farmakologiske behandlingsalternativer til den enkelte pasient
  • analysere og drøfte etiske spørsmål og problemstillinger knyttet til fagområdet og egen praksis

Grading scale

OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er derfor studentens studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.

På de fysiske samlingene får studenten undervisning gjennom forelesninger, seminar og gruppearbeid. Mellom samlingene forventes det at studenten arbeider med fagstoffet på egen hånd og samarbeider med medstudenter gjennom deltakelse i nettbaserte diskusjoner. For å støtte selvstudiene og hjelp til refleksjon over bruk av legemidler i egen praksis er det forventet at hver student leverer et skriftlig case-basert prosjekt som skal presenteres på siste seminar. Prosjektet må godkjennes før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Selvstudier

Selvstudier innebærer både individuelt arbeid og samarbeid med medstudenter, via universitetets digitale læringsplattformer. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å løse oppgaver, lese pensumlitteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, og delta i diskusjonsforum i nettprat eller sosiale medier. Selvstudium er også med på å stimulere til selvstendig egenaktivitet og refleksjon.

Forelesninger

Forelesninger benyttes for å belyse hovedelementer, begrep, prinsipper, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, gi eksempler fra praksisfeltet og formidle sentrale problemstillinger.

SeminarSamlingene gjennomføres fysisk på universitetet. Studentene engasjerer seg i faglige temaer for å utdype sine kunnskaper og oppøve ferdigheter i faglig formulering og refleksjon. Dette skjer gjennom faglige innlegg, oppgaveløsing, diskusjon, samt refleksjon over egne handlinger og holdninger. Det legges vekt på høy deltakeraktivitet i seminarene.

Gruppearbeid

Gruppearbeid omfatter tilrettelagt samarbeid med medstudenter, samlesing og diskusjon av pensumtekster. Dette inkluderer medstudentrespons og å dele kunnskap og perspektiver gjennom utvikling og formidling av fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktiv tilbakemelding.

Prosjektarbeid/case

Det er ulike former for oppgaver underveis som støtter opp om læringsprosessen. Studenten skal jobbe med case-baserte oppgaver fra egen praksis. Individuelt og i grupper på seminarene.

Examiners

One internal and one external examiner