Programplaner og emneplaner - Student
PSYK3500 Evolution and Behavior Course description
- Course name in Norwegian
- Evolusjon og atferd
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2026/2027
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
The course provides an introduction to how behavior is shaped and maintained through selection processes at the phylogenetic and ontogenetic levels. It addresses key issues from disciplines such as behavioral ecology, evolutionary biology, evolutionary psychology, behavioral genetics, and ethology, all of which study behavior and its origins, where the differences in their approaches are reflected in their emphasis on evolution, psychology, genetics, and ecology.
Evolutionary biology focuses on the development of behavior through natural selection, while evolutionary psychology seeks to explain the origins of behavior via mental mechanisms shaped by evolution. Behavioral ecology analyzes the interaction between animals/humans and their environment through social relations, and behavioral genetics studies heredity and the role of genes in behavior. Ethology incorporates aspects from the aforementioned disciplines and concerns the study of animals’ natural behavior in their environment.
In addition to providing an introduction to central topics within these disciplines, the course Evolution and Behavior will integrate them with behavior-analytic theory by highlighting selection as a common explanatory process. The teaching will make visible analogous principles for phylogenetic and ontogenetic selection involving genes, the nervous system, behavior, and cultural practices.
-
Required preliminary courses
Admission to the programme.
-
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student can
- discuss similarities and differences between selection in evolutionary biology and behaviour analysis
- explain interactions between selection principles at the different levels
- describe basic principles and theories in modern evolution biology
- describe key topics in behavioural ecology
- describe heredity and key topics in modern genetics
- describe the significance of natural selection to the nervous system’s structure and function
- describe basic research areas in evolutionary psychology
Skills
The student can
- use principles of cultural selection in relation to changes in organisations and groups
- illustrate how specific behaviour can be explained from an evolutionary perspective
- reflect on topics and theories in evolution and behaviour
General competence
The student
- has insight into the biological basis of behaviour in animals, including humans
- can describe selection as an explanatory model both orally and in writing
- is familiar with new ideas and innovation processes in behaviour analysis as a holistic discipline based on selection sciences
-
Teaching and learning methods
l dette emnet presenteres anvendelse av atferdsanalyse på ulike felt. Læring og mestring er to sentrale begreper i å støtte opp og videreutvikle en persons egen kompetanse. Dette vil også øke individers muligheter til å påvirke omgivelsene og få kontroll over eget liv. Gjennom emnet vil ulike metoder som bygger på anvendt atferdsanalyse og empirisk støttede tilnærminger bli belyst.
Dette emnet tilbys til studenter som er på utveksling til OsloMet og undervises derfor normalt på engelsk. Emnet kan undervises på norsk dersom ingen engelskspråklige studenter følger emnet.
-
Course requirements
Bestått emnet PSYK1420.
-
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
- beskrive motiverende operasjoner
- beskrive stimuluskontroll, inkludert prompt- og promptfading teknikker
- redegjøre for stimulusekvivalens
- beskrive imitasjon, observasjonslæring og shaping av ny atferd
- beskrive generalisering og opprettholdelse av en atferdsendring
- beskrive kontingensformet vs. regelstyrt atferd
- gjenkjenne og identifisere grunnleggende og kompleks verbal atferd
- redegjøre for funksjonell kartlegging
- diskutere behandling av problematferd
- redegjøre for krav til empirisk støttete behandlingsformer
- redegjøre for etisk atferdsanalyse i rammen av evidensbasert praksis
- diskutere viktigheten av tverrfaglig samarbeid
- diskutere kulturelt mangfold innen atferdsanalyse
- diskutere medfølende omsorg i atferdsanalytisk behandling
- beskrive etiske standarder for anvendt atferdsanalyse
- definere begrepet sosial validitet i forbindelse med atferdsendrende tiltak
Ferdigheter
Studenten kan:
- definere ulike atferdsanalytiske prinsipper og andre læringsprinsipper
- redegjøre muntlig for og praktisk demonstrere metoder for funksjonell kartlegging
- beskrive etiske vurderinger knyttet til risiko og nytte i bruk av funksjonelle analyser
- diskutere relevante tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper i ulike sammenhenger
- identifisere grunnleggende verbale operanter
- kritisk vurdere etisk og forsvarlig anvendelse av atferdsanalyse og profesjonelle ferdigheter
- diskutere meningsfulle utbytter av intervensjoner i etablering av atferd
- redegjøre for retten til atferdsmessig effektiv behandling
- redegjøre for etiske standarder i skiftelige innleveringer, og bruke gjeldende APA standard; referering i tekst, referanselisten og overskrifter
Generell kompetanse
Studenten kan:
- formidle og reflektere over anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
- presentere anvendelsesområder innen anvendt atferdsanalyse
- formidle hvordan atferdanalytiske prinsipper benyttes for etablering og opprettholdelse av atferd
- formidle hvordan atferdanalytiske prinsipper benyttes for avlæring av problematferd
- drøfte etisk og ansvarlig bruk av atferdsanalyse
- utforme akademiske tekster som ivaretar etiske standarder
-
Permitted exam materials and equipment
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium, seminarer, workshops, interteaching og gruppearbeid.
-
Grading scale
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 2 workshops og 1 seminar
- Innlevering av 3 individuelle skriftlige oppgaver (Reaction Papers; RP’er), inntil 1000 ord
-
Examiners
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, inntil 3 500 ord