Programplaner og emneplaner - Student
PSYK3500 Evolution and Behavior Course description
- Course name in Norwegian
- Evolusjon og atferd
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
- kunnskap om faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser
- kunnskap om rollen som veileder og coach
;
Ferdigheter
Studenten har:
- grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
- grunnleggende ferdigheter i å systematisere og strukturere veilednings- og coachingprosesser
- grunnleggende ferdigheter i relasjonsbygging og ledelse av veilednings og coachingprosesser
;
Generell kompetanse
Studenten har:
- grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching med særlig fokus på individuell veiledning og coaching
- grunnleggende kompetanse i rollen som veileder og coach
- grunnleggende kompetanse om etiske forhold i veiledning og coaching
Required preliminary courses
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Learning outcomes
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Individuell skriftlig oppgave. Omfang: 400-500 ord
- Gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver i praksis og føre logg fra disse. Individuell oppgave. Omfang 150-300 ord pr logg.
- Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang
Teaching and learning methods
Individuell;prosjekteksamen.;I eksamensbesvarelsen skal studenten dokumentere minst ett veilednings- eller coachingforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 2300-2500 ord
;
Ny og utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt.
Assessment
Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
Det brukes to interne sensor på emnet, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Grading scale
- det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
- grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
- faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser, med bl. a. systematikk og struktur i prosessene
- veiledning og coaching med særlig fokus på én - til - én veiledning
- rollen som veileder og coach både som relasjonsbygger og prosessleder
- etikk i veiledning og coaching
Examiners
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.