EPN-V2

PSYK3500 Evolution and Behavior Course description

Course name in Norwegian
Evolusjon og atferd
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
  • kunnskap om faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser
  • kunnskap om rollen som veileder og coach

;

Ferdigheter

Studenten har:

  • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
  • grunnleggende ferdigheter i å systematisere og strukturere veilednings- og coachingprosesser
  • grunnleggende ferdigheter i relasjonsbygging og ledelse av veilednings og coachingprosesser

;

Generell kompetanse

Studenten har:

  • grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching med særlig fokus på individuell veiledning og coaching
  • grunnleggende kompetanse i rollen som veileder og coach
  • grunnleggende kompetanse om etiske forhold i veiledning og coaching

Required preliminary courses

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Learning outcomes

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Individuell skriftlig oppgave. Omfang: 400-500 ord
  2. Gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver i praksis og føre logg fra disse. Individuell oppgave. Omfang 150-300 ord pr logg.
  3. Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang

Teaching and learning methods

Individuell;prosjekteksamen.;I eksamensbesvarelsen skal studenten dokumentere minst ett veilednings- eller coachingforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 2300-2500 ord

;

Ny og utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt.

Assessment

Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Det brukes to interne sensor på emnet, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Grading scale

  • det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
  • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
  • faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser, med bl. a. systematikk og struktur i prosessene
  • veiledning og coaching med særlig fokus på én - til - én veiledning
  • rollen som veileder og coach både som relasjonsbygger og prosessleder
  • etikk i veiledning og coaching

Examiners

All answers are assessed by one examiner.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.