Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2600 Research Methods 3 - Research Designs and Statistics Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsmetode 3 - Forskningsdesign og statistikk
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Research methods and statistics play a key role in behaviour and social research, and a basic understanding of methodological and statistical concepts is necessary to be able to read research articles and assess the quality of data and findings.
-
Required preliminary courses
Passed the course PSYK2100
-
Learning outcomes
Emnet tar for seg kultur- og litteraturformidling med vekt på biblioteket som institusjonell ramme. For å lykkes med formidling må formidleren tilpasse og bringe videre materialet på en måte som svarer til brukeres behov, interesser og forutsetninger. Formidleren står i en mellomposisjon, mellom et materiale og de som formidlingen skal nå, og trenger derfor kunnskaper både om materialet og om de personene som materialet skal formidles til.
Resepsjon er mottakelse som gir mening for brukeren, og inkluderer opplevelse, tolkning og bruk. Tekster av alle slag leses og oppfattes på grunnlag av alder, kjønn, geografisk tilhørighet, etnisitet, livssyn og andre kulturelle og sosiale forskjeller. Formidleren må ha forståelse for slike skillelinjer og kunne tilpasse formidlingen ut fra det.
En viktig formidlingsoppgave for bibliotekene er å utnytte mangfoldet i samlingene, både når det gjelder medier (bøker, lydbøker, filmer, tegneserier, dataspill m.m.) og når det gjelder eldre og nye verk. I emnet vektlegger vi utfordringene og mulighetene som gjelder eldre verk (kulturarv). En av formidlerens oppgaver er å aktualisere eldre verk for mennesker i dag, slik at verkene blir oppfattet som relevante og viktige.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Teaching and learning methods
BIB1500 Introduksjon til bibliotek- og informasjonsvitenskap, BIB1530 Formidling og læring.
-
Course requirements
Kunnskaper
Studenten
- skal ha innblikk i teorier og prinsipper for formidling (muntlig og skriftlig) i ulike kontekster og til ulike målgrupper
- skal ha kunnskaper innen resepsjonsteori og litteratursosiologi som er relevant for formidling i bibliotek
- skal ha innsikt i en kulturhistorisk periode
Ferdigheter
Studenten
- kan drive formidling både muntlig og skriftlig
- kan analysere andres formidling og vurdere styrker og svakheter ved denne formidlingen
- aktualisere et litterært verk fra en kulturhistorisk periode
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta i faglige diskusjoner om, og foreta selvstendige vurderinger av formidling i forskjellige kontekster
-
Assessment
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid tilknyttet arbeidskravene, selvstendig arbeid med arbeidskravene, studentpresentasjoner og selvstudium. Perioder med forelesninger veksler med perioder med gruppearbeid eller selvstendig arbeid.
-
Permitted exam materials and equipment
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Hver student skal holde et muntlig bokforedrag (bokprat) med ca. 5 minutters varighet, eller lage en digital bokpresentasjon som inkluderer en lydfil med ca. 5 minutters varighet.
- Arbeidskrav 2: Studentene skal gruppevis lage en film eller annen digital presentasjon med ca. 5 minutters varighet der de formidler et verk fra 2000-tallet innen et selvvalgt medium.
- Arbeidskrav 3: Hver student skal skrive et blogginnlegg eller en annen nett-tekst (på maks 1000 ord) der studenten aktualiserer et eldre eller klassisk litterært verk.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for ta eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
-
Grading scale
Eksamen i emnet er en individuell mappe som inneholder to deler:
- På grunnlag av arbeidskrav 1 skal det skrives en teori- og refleksjonstekst på maks 2200 ord
- En omarbeidet versjon av arbeidskrav 3, på maks 1200 ord
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
-
Examiners
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.