EPN-V2

PSYK2600 Research Methods 3 - Research Designs and Statistics Course description

Course name in Norwegian
Forskningsmetode 3 - Forskningsdesign og statistikk
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

Praksis

  • Pedagogisk praksisperiode 2, 20 dager pedagogisk praksis for heltid
  • Fem dager yrkesfaglig praksis for hel- og deltid

Arbeidskrav

  • Individuelt muntlig fremlegg, 15 minutter, om relevant og meningsfull yrkesopplæring innen helse- og oppvekstyrkene, knyttet til læringsteori.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav. Ved sykdom eller lignende kan kompensasjon avtales med faglærer.

Required preliminary courses

Individuell skriftlig prosjekteksamen uten tilsyn, _knyttet til yrkespraksis. Omhandler utfordringer i forebyggende helsearbeid innen eget primæryrke, med refleksjon over utfordringer og muligheter knyttet til yrkesrettet opplæring i forebyggende helsearbeid. Omfang: 4000 ord (+/- 10 prosent).

Ny og utsatt eksamen

  • Prosjektrapporten kan omarbeides 1 gang ved ny og utsatt eksamen.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillatt.

Teaching and learning methods

Gradert skala A-F

Course requirements

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.

Assessment

Emnets innhold belyser grunnleggende forhold knyttet til helseforståelse og forebyggende helsearbeid. Temaene belyses både i et individ-, et samfunns- og et yrkesperspektiv. Som forutsetning for å utvikle en meningsfylt yrkesopplæring, settes fokus på yrkesdidaktikk, læringsteorier og tilpasset opplæring.

Temaer

  • Helseforståelse.
  • Helsepolitikk.
  • Folkehelse og forebyggende helsearbeid.
  • Sammenhenger mellom helse, livsstil, miljø og samfunn.
  • Fremstilling av helse i media.
  • Helseforskning, helseopplysning, informasjon og reklame.
  • Tverrfaglig samarbeid.
  • Læring og læringsteorier.
  • Yrkesdidaktikk.
  • Tilpasset opplæring.

Permitted exam materials and equipment

None

Grading scale

A–F. A grade will be awarded on the basis of the tests taken during the course (60%) and the result of the final written exam (40%). The student has a right to appeal the overall exam grade for the whole portfolio.

Examiners

One internal examiner.