EPN-V2

PSYK2600 Research Methods 3 - Research Designs and Statistics Course description

Course name in Norwegian
Forskningsmetode 3 - Forskningsdesign og statistikk
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Curriculum
SPRING 2017
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Dette emnet gir en innføring i datateknologi. Her får deltakere kjennskap til de viktigste komponentene i en datamaskin, og hvordan de virker sammen. Vi ser også på hvordan datamaskiner av forskjellig størrelse er bygd opp samt hvordan en datamaskin lagrer informasjonen digitalt. Videre gir vi en introduksjon til hvordan operativsystemet, som kontrollerer alle datamaskiner, fungerer.

Det gir også bred kunnskap om hvordan datamaskiner kommuniserer sammen gjennom datanettverk. Deltakerne vil få grunnleggende kunnskap om hvordan internett fungerer, inkludert hvordan programmer og tjenester som for eksempel sosiale nettverk fungerer. Vi vil i løpet av emnet bruke praktiske eksempler og oppgaver til å illustrere dette.

Vi avslutter med en grunnleggende innføring i IKT-sikkerhet. Man får kjennskap til typiske sikkerhetstrusler både med teoretiske og praktiske eksempler. Vi introduserer hvilke sikkerhetsløsninger som brukes for å redusere denne type sikkerhetstrusler.

Required preliminary courses

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om den strategiske betydningen av HRM
  • bred kunnskap om relevante HRM-aktiviteter, med spesifikt fokus på rekruttering, prestasjonsledelse og kompetanseutvikling
  • innsikt i de ulike trinnene i en rekrutteringsprosess fra jobbanalyse til innstilling og ansettelse
  • kunnskap om systemer og metoder for prestasjonsledelse og kompetanseutvikling i organisasjoner
  • innsikt i betydningen av likebehandling og mangfold på arbeidsplassen
  • kunnskap om målinger en benytter ved leder-, medarbeider og prestasjonsutvikling
  • kunnskap om den profesjonelle samtalen og hvordan denne kan benyttes i forbindelse med karriereutvikling

Ferdigheter

Studenten kan

  • utarbeide jobbanalyser og legge opp fremdriftsplaner for de ulike trinnene i en rekrutteringsprosess
  • frtolke ulike typer tester som en benytter ved leder-, medarbeider- og prestasjonsutvikling
  • bruke metodikk for å analysere kompetansebehov i organisasjoner
  • bidra til gjennomføring, oppfølging og avslutning av rekrutteringsprosesser
  • bruke metodikk for å følge opp ansatte i forhold til prestasjons- og kompetanseutvikling

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståelse for etiske problemstillinger knyttet til rekrutteringsprosesser, prestasjonsmålinger og karriereutvikling

Learning outcomes

Undervisningen vil foregå digitalt, med forelesninger og gruppearbeid via Zoom. Det vil gjøres opptak av forelesningene

Teaching and learning methods

Ingen

Course requirements

Mappevurdering, inkludert en avsluttende oppgave og en muntlig presentasjon.

Assessment

Bestått/Ikke bestått

Permitted exam materials and equipment

To sensorer vil vurdere eksamen. Eksterne sensorer brukes regelmessig.

Grading scale

Ekstern sensor brukes ved tvil om besvarelsen er bestått og til sensurering av et tilfeldig utvalg på 25 % av besvarelsene som skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelser.

Examiners

En intern sensor.