Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2400 Research Methods 2 - N=1-designs, Evaluation, and Documentation Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsmetode 2 - N=1-design, evaluering og dokumentasjon
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior AnalysisBachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis, elective modules
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I forskning og endringsarbeid er det viktig å kunne formulere presise og operasjonelle mål, velge målemetoder, design og metode som er egnet for å påvise endring, samt å kunne kommunisere funn som er blitt gjort på en klar og tydelig måte.
Et viktig virkemiddel i planlegging og dokumentasjon av individrettede tiltak er individuell plan, som er lovfestet rettighet for brukere med sammensatte tjenestebehov.
Required preliminary courses
Bestått emnet PSYK2100
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- bred kunnskap om gangen i en forsvarlig planlegging og dokumentasjonsprosess
- kjennskap til hvordan vitenskapelige journaler evaluerer og vurderer artikler
- bred kunnskap om APA standard (Publication Manual of the American Psychological Association)
Ferdigheter
Studenten kan
- lage og begrunne problemstillinger som kan belyses vitenskapelig
- planlegge og gjennomføre en eksperimentell undersøkelse
- skrive en rapport basert på APA-standard
- skrive et sammendrag av og vurdere en vitenskapelig artikkel
- lage og begrunne mål i endringsarbeid og i klinisk arbeid
- utforme en individuell plan
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for forskjellen mellom mål og tiltak/strategi
- redegjøre for gangen i en vitenskapelig undersøkelse fra planlegging til publikasjon
- formulere overordnede mål (visjoner), generelle mål og spesifikke mål
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium, veiledet oppgaveløsning og øvelser. Med utgangspunkt i gitte opplysninger skal studentene individuelt utarbeide et opplegg med forslag på ulike typer mål. Studentene skal presentere disse i klassen. I tillegg skal studentene lage en problemstilling for en vitenskapelig undersøkelse, planlegge og gjennomføre undersøkelsen samt skrive en metode- og resultatdel.
Course requirements
- Deltakelse i gruppearbeid (80 %)
- Presentasjon av opplegg for en eksperimentell undersøkelse for gruppen
Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen uten tilsyn (hjemmeeksamen).
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, maksimalt 3500 ord
Permitted exam materials and equipment
Alle
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
En intern og en ekstern sensor