EPN-V2

PSYK2400 Research Methods 2 - N=1-designs, Evaluation, and Documentation Course description

Course name in Norwegian
Forskningsmetode 2 - N=1-design, evaluering og dokumentasjon
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis, elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Curriculum
SPRING 2017
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i planlegging av tiltak, med vekt på definerte mål og utformingen av disse.

Kravene til dokumentasjon i forskning, tiltaks- og endringsarbeid er store. Emnet vil derfor belyse evaluering generelt og evaluering av tiltaks-/ forskningsarbeid spesielt. Studentene må lære seg ulike dokumentasjonsformer og former for rapportskriving. Et viktig krav er kvalitetssikring og -utvikling. Studentene vil gjennom dette emnet få kunnskap og ferdigheter knyttet til dette arbeidet.

Required preliminary courses

Bestått emnet PSYK2100.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • gangen i en forsvarlig planleggingsprosess med vekt på definerte mål, nødvendig planarbeid og ansvarliggjøring av partene i samarbeidet
  • etiske problemstillinger knyttet til planlegging av tiltak
  • målhierarkier og kriterier for prioritering
  • operasjonalisering av generelle mål til spesifikke mål
  • evalueringskriterier og ¿metoder
  • krav til dokumentasjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • foreslå og begrunne eksperimentelle designs med utgangspunkt i informasjon om atferd og miljøvariabler
  • redegjøre for forskjellen mellom mål og tiltak
  • skrive en problemstilling, metodedel og resultatdel i APA standard

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formulere kliniske og forskningsmessige problemstillinger
  • redegjøre for gangen i en vitenskapelig undersøkelse

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium, veiledet oppgaveløsning og øvelser. Med utgangspunkt i gitte opplysninger skal studentene individuelt utarbeide et opplegg med forslag ulike typer mål. Studentene skal presentere disse i klassen. I tillegg skal studentene lage en problemstilling for en vitenskapelig 30 undersøkelse, planlegge og gjennomføre undersøkelsen samt skrive en metode- og resultatdel.

Course requirements

  • Deltakelse i gruppearbeid (80 %)
  • Presentasjon av opplegg til gruppediskusjon

Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen uten tilsyn (hjemmeeksamen).

Assessment

  • Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
  • Eksamensform: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager.

Permitted exam materials and equipment

Alle

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer i skalaen A - F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.

Examiners

En intern og en ekstern sensor.