EPN-V2

PSYK2310 Experimental and Conceptual Behavior Analysis Course description

Course name in Norwegian
Eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse 
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2026/2027
Course history
  • Introduction

    The course provides an in-depth understanding of behavior analysis by describing in detail the theoretical basis for this science and presenting key findings from research.

    This course is offered to students on exchange at OsloMet and is therefore normally taught in English. The course may be taught in Norwegian if no English-speaking students are enrolled.

  • Required preliminary courses

    The student must have passed PSYK1420.

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

    Knowledge

    The student can

    • describe the relationship between applied, experimental, and conceptual behaviour analysis
    • define the term summary label and explain how category mistakes can occur in the description and explanation of behaviour
    • describe how complex phenomena such as memory, verbal behaviour, private behaviour, and cognition can be understood in a behaviour analytic framework

    Skills

    The student can

    • discuss arguments for and against a behaviour analytic approach to understanding human behaviour
    • define and provide examples of behaviour analytic principles

    General competence

    The student can

    • discuss how the concepts of description, prediction, and control are part of the science of behaviour
    • describe considerations that need to be taken into account when developing unit of analysis in a science of behaviour
  • Teaching and learning methods

    The course includes lectures, inter-teaching, student-initiated group activities, individual study, as well as compulsory seminars. In the seminars, students will present topics from the syllabus, engage in discussion, and receive feedback and guidance on further studies. Each seminar will be concluded by student presentations on all topics from the seminar with all students in attendance.

  • Course requirements

    To prepare for the examination must the following obtain approved:

    • Presence throughout the day at 5 seminars, including participation in own presentation in a group or opponent role in a group
  • Assessment

    Emnet Kommunikasjon for ledere introduserer studentene til ulike teoretiske perspektiver innen kommunikasjon og gir innsikt i hvordan en lykkes med mellommenneskelig kommunikasjon og interaksjon. Studentene vil også gjennomføre praktiske øvelser som skal øke forståelsen av hvor viktig god kommunikasjon er, og hvordan en kan tilrettelegge for bedre kommunikasjon og samhandling. Studentene vil lære om effektive kommunikasjonsmetoder og utvikle økt bevissthet om egen kommunikasjonspraksis. Videre vil studentene bli gjort kjent med utfordringer som ofte dukker opp i kommunikasjonsprosesser, og hvordan disse kan håndteres.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Grading scale

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • avansert kunnskap om kommunikasjonsteori og ulike aspekter ved mellommenneskelig kommunikasjon og interaksjon som grunnlag for å bygge gode relasjoner
    • inngående kunnskap om dynamikken i mellommenneskelige samspill og kommunikative forutsetninger for å bygge gode relasjoner
    • innsikt i hvordan egen kommunikasjonsstil påvirker andre, og strategier for å tilpasse denne for å fremme bedre samhandling

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • redegjøre for grunnleggende teorier om kommunikasjon og interaksjon mellom mennesker
    • analysere samhandlingsprosesser, gjenkjenne kommunikasjonsforskjeller og anvende relevante strategier, metoder og teknikker for å oppnå effektfull kommunikasjon og løse konflikter
    • reflektere over egen kommunikasjonspraksis og justere denne for å forbedre ledelse og samhandling

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • anvende avansert kunnskap og ferdigheter i kommunikasjon for å forbedre organisatoriske prosesser og fremme et positivt arbeidsmiljø
    • utvikle og implementere strategier for effektiv kommunikasjon i lederroller, som bidrar til å styrke samhandling og organisasjonskultur
    • kritisk vurdere og tilpasse egen kommunikasjonsstil for å møte ulike situasjoner og behov i en lederkontekst, med fokus på kontinuerlig forbedring og profesjonell utvikling
  • Examiners

    Undervisningsformen vil veksle mellom forelesninger inkludert interaksjon, studentpresentasjoner, praktiske øvelser og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Arbeidsformene innebærer utstrakt dialog og samhandling, og forutsetter både fysisk og aktiv tilstedeværelse.