Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2310 Behavior Analysis 3 - Experimental and Conceptual Behavior Analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Atferdsanalyse 3 - Eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course gives an in-depth understanding of behaviour. The course provides a detailed account of the theoretical basis for using behaviour analysis in solving various challenges.
Required preliminary courses
Undervisningsspråk: Norsk/engelsk
Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid, eller en litteraturstudie. Studentene kan velge om de vil skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to. Ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter skrive oppgave sammen, etter søknad. Når det er ønskelig, kan studenter på tvers av spesialiseringer søke om å skrive masteroppgaven sammen, forutsatt at de skriver masteroppgave av samme omfang. Når flere studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel med tematisk fordypning.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student can
- describe the relationship between applied, experimental, and conceptual behaviour analysis
- define the term summary label and explain how category mistakes can occur in the description and explanation of behaviour
- describe how complex phenomena such as memory, verbal behaviour, private behaviour, and cognition can be understood in a behaviour analytic framework
Skills
The student can
- discuss arguments for and against a behaviour analytic approach to understanding human behaviour
- define and provide examples of behaviour analytic principles
General competence
The student can
- discuss how the concepts of description, prediction, and control are part of the science of behaviour
- describe considerations that need to be taken into account when developing unit of analysis in a science of behaviour
Teaching and learning methods
The course includes lectures, inter-teaching, student-initiated group activities, individual study, as well as compulsory seminars. In the seminars, students will present topics from the syllabus, engage in discussion, and receive feedback and guidance on further studies. Each seminar will be concluded by student presentations on all topics from the seminar with all students in attendance. The students’ learning outcomes will be documented through presentations, tests and the examination.
Course requirements
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innen sitt fagområde og kan identifisere faglige problemstillinger for å avklare behov for forskning og fagutvikling
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere relevante teorier og problemstillinger for å initiere et forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt
- kan anvende relevante metoder for forskning i eget arbeid
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt
- kan gjennomføre et avgrenset, selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og resultater fra eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt både til allment og akademisk publikum
- kan bidra til nytenkning, innovasjon og kunnskapsbasert praksis innen helsetjenestene og helsefremmende arbeid
Assessment
Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, fremlegg på 2-3 masterseminarer og tilbud til studenten(e) om 15 timer veiledning pr. oppgave, uavhengig av om en skriver oppgaven individuelt eller i gruppe.
Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.
Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.
I vedlegg til oppgaven følger oversikt over hva den enkelte har bidratt med når flere studenter skriver sammen.
Permitted exam materials and equipment
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- for heltidspesialiseringer: Ett muntlig fremlegg (inntil 10 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).
- for deltidspesialiseringer: To muntlige fremlegg (inntil 10 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).
Grading scale
Grade scale A-F. A grade will be awarded on the basis of the tests taken during the course (60%) and the result of the home exam (40%). The student has a right to appeal the overall exam grade for the whole portfolio.
Examiners
One internal and one external examiner