EPN-V2

PSYK2210 Applied Behavior Analysis Course description

Course name in Norwegian
Anvendt atferdsanalyse
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2026/2027
Course history
  • Introduction

    To be eligible for the exam, the following must be approved:

    • Full-day attendance at one seminar, including participation in one’s own group presentation.
  • Required preliminary courses

    Supervised individual written examination, 3 hours.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • forklare kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
    • beskrive motiverende operasjoner
    • beskrive stimuluskontroll, inkludert prompt- og promptfading teknikker
    • redegjøre for stimulusekvivalens
    • beskrive imitasjon, observasjonslæring og shaping av ny atferd
    • beskrive generalisering og opprettholdelse av en atferdsendring
    • beskrive kontingensformet vs. regelstyrt atferd
    • gjenkjenne og identifisere grunnleggende og kompleks verbal atferd
    • redegjøre for funksjonell kartlegging
    • diskutere behandling av problematferd
    • redegjøre for krav til empirisk støttete behandlingsformer
    • redegjøre for etisk atferdsanalyse i rammen av evidensbasert praksis
    • diskutere viktigheten av tverrfaglig samarbeid
    • diskutere kulturelt mangfold innen atferdsanalyse
    • diskutere medfølende omsorg i atferdsanalytisk behandling
    • beskrive etiske standarder for anvendt atferdsanalyse
    • definere begrepet sosial validitet i forbindelse med atferdsendrende tiltak

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • definere ulike atferdsanalytiske prinsipper og andre læringsprinsipper
    • redegjøre muntlig for og praktisk demonstrere metoder for funksjonell kartlegging
    • beskrive etiske vurderinger knyttet til risiko og nytte i bruk av funksjonelle analyser
    • diskutere relevante tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper i ulike sammenhenger
    • identifisere grunnleggende verbale operanter
    • kritisk vurdere etisk og forsvarlig anvendelse av atferdsanalyse og profesjonelle ferdigheter
    • diskutere meningsfulle utbytter av intervensjoner i etablering av atferd
    • redegjøre for retten til atferdsmessig effektiv behandling
    • redegjøre for etiske standarder i skiftelige innleveringer, og bruke gjeldende APA standard; referering i tekst, referanselisten og overskrifter

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • formidle og reflektere over anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
    • presentere anvendelsesområder innen anvendt atferdsanalyse
    • formidle hvordan atferdanalytiske prinsipper benyttes for etablering og opprettholdelse av atferd
    • formidle hvordan atferdanalytiske prinsipper benyttes for avlæring av problematferd
    • drøfte etisk og ansvarlig bruk av atferdsanalyse
    • utforme akademiske tekster som ivaretar etiske standarder
  • Teaching and learning methods

    Grade scale A-F

  • Course requirements

    All answers are assessed by one examiner.

    An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

  • Assessment

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, inntil 3 500 ord

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

    Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.