EPN-V2

PSYK2200 Behavior Analysis 2 - Applied Behavior Analysis Course description

Course name in Norwegian
Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis, elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Programme description
Course history

Introduction

I dette emnet vil studentene bli presentert for anvendelse av atferdsanalyse på ulike felt.

Læring og mestring er to sentrale begreper i dette studiet. Gjennom å støtte opp og videreutvikle en persons egen kompetanse, vil vedkommende sine muligheter til å påvirke omgivelsene og få kontroll over eget liv øke. Gjennom dette emnet vil studentene få kunnskap om ulike metoder for å tilrettelegge for læring. Metodene bygger på anvendt atferdsanalyse og empirisk støttede tilnærminger.

Required preliminary courses

Bestått emnet PSYK 1410.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
  • praktisk bruk av stimuluskontroll og diskriminasjonstrening
  • ulike typer forsterkningssystemer
  • læringsprinsipper ved etablering av ny atferd
  • generalisering og opprettholdelse av atferdsendring
  • opplæringsmetoder innen anvendt atferdsanalyse
  • ulike verbale operanter og opplæring i verbal atferd
  • effekter av ekstinksjon og ulike differensielle forsterkningsstrategier
  • motiverende operasjoner, foranledninger og konsekvensbasert endring av atferd
  • analyse, forebygging og behandling av utfordrende atferd
  • selvkontroll, kortsiktige og langsiktige kontingenser
  • hovedtrekk ved diagnosene autisme, ADHD og angstlidelser
  • krav til empirisk støttende behandlingsformer (evidensbasert behandling)
  • grunntrekk ved empirisk støttede tilnærminger innen:
    • kognitiv atferdsterapi
    • opplæring av barn med autisme
    • intervensjoner barn og ungdom
    • skoleintervensjoner
    • trening med dyr

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for og gjennomføre funksjonelle analyser
  • foreslå hensiktsmessig erstatningsatferd for uhensiktsmessig atferd
  • tilrettelegge for egen læring gjennom et selvendringsprosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og forståelse av anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
  • har innsikt i atferdsanalysens anvendelsesområder

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. I tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Studentene skal selv presentere egne selvendringsprosjekt, legge opp til drøftinger og få veiledning for videre lesning og skriving. Gjennom presentasjoner og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

Course requirements

  • Deltakelse på obligatorisk undervisning (80 %)
  • Deltakelse på seminarene (80 %)
  • Presentasjon av eget selvendringsprosjekt

Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til prosjekteksamen.

Assessment

  • Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
  • Eksamensform: Individuell skriftlig prosjekteksamen over 6 uker, ca. 3500 ord

Permitted exam materials and equipment

Alle

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer i skalaen A - F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.

Examiners

To eksterne sensorer.