Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2200 Behavior Analysis 2 - Applied Behavior Analysis Course description
- Course name in Norwegian
- Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior AnalysisBachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis, elective modules
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
I dette emnet vil studentene bli presentert for anvendelse av atferdsanalyse på ulike felt.
Læring og mestring er to sentrale begreper i dette studiet. Gjennom å støtte opp og videreutvikle en persons egen kompetanse, vil vedkommende sine muligheter til å påvirke omgivelsene og få kontroll over eget liv øke. Gjennom dette emnet vil studentene få kunnskap om ulike metoder for å tilrettelegge for læring. Metodene bygger på anvendt atferdsanalyse og empirisk støttede tilnærminger.
Required preliminary courses
Bestått emnet PSYK 1410.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
- praktisk bruk av stimuluskontroll og diskriminasjonstrening
- ulike typer forsterkningssystemer
- læringsprinsipper ved etablering av ny atferd
- generalisering og opprettholdelse av atferdsendring
- opplæringsmetoder innen anvendt atferdsanalyse
- ulike verbale operanter og opplæring i verbal atferd
- effekter av ekstinksjon og ulike differensielle forsterkningsstrategier
- motiverende operasjoner, foranledninger og konsekvensbasert endring av atferd
- analyse, forebygging og behandling av utfordrende atferd
- selvkontroll, kortsiktige og langsiktige kontingenser
- hovedtrekk ved diagnosene autisme, ADHD og angstlidelser
- krav til empirisk støttende behandlingsformer (evidensbasert behandling)
- grunntrekk ved empirisk støttede tilnærminger innen:
- kognitiv atferdsterapi
- opplæring av barn med autisme
- intervensjoner barn og ungdom
- skoleintervensjoner
- trening med dyr
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for og gjennomføre funksjonelle analyser
- foreslå hensiktsmessig erstatningsatferd for uhensiktsmessig atferd
- tilrettelegge for egen læring gjennom et selvendringsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og forståelse av anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
- har innsikt i atferdsanalysens anvendelsesområder
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. I tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Studentene skal selv presentere egne selvendringsprosjekt, legge opp til drøftinger og få veiledning for videre lesning og skriving. Gjennom presentasjoner og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.
Course requirements
- Deltakelse på obligatorisk undervisning (80 %)
- Deltakelse på seminarene (80 %)
- Presentasjon av eget selvendringsprosjekt
Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til prosjekteksamen.
Assessment
- Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
- Eksamensform: Individuell skriftlig prosjekteksamen over 6 uker, ca. 3500 ord
Permitted exam materials and equipment
Alle
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer i skalaen A - F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.
Examiners
To eksterne sensorer.