Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2100 Research Methods 1 - Introduction to Quantitative and Qualitative Methodology Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsmetode 1 - introduksjon til kvantitativ og kvalitativ metode
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior AnalysisBachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis, elective modules
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en grunnleggende innføring i kvalitative og kvantitative metoder, og relevant kritikk av disse. Det fokuseres på systematisk observasjon og registrering av atferd som kan danne grunnlag for tiltaksarbeid og forskning. Grunnlaget for endringsarbeid og naturvitenskapelig forskning er at de dataene man arbeider ut i fra er gyldige og troverdige.
Ulike systemer for kartlegging av atferd vil bli gjennomgått. Kvalitativ datainnsamling og analyse vil bli illustrert med et relevant utvalg av faglige tilnærminger. Etiske vurderinger av psykologisk datainnsamling blir også vektlagt.
Required preliminary courses
Opptak til studiet
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om grunnleggende bruksområder for kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
- kunnskap om intervjuer i kvalitativ psykologisk forskning
- kunnskap om forskjellige kvalitative analysemetoder
- kunnskap om sentrale begreper i datainnsamling
- kunnskap om valg av atferdsdimensjon
- kunnskap om ulike kartleggingssystemer og anvendelsesområder
- kunnskap om nødvendigheten av å benytte eksperimentelle design
- kunnskap om ulike N=1-designer
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for forskjellige observasjonsmetoder i psykologi
- regne ut enighet mellom observatører (IOA)
- anvende vanlige registreringsmetoder
- analysere innsamlede data og framstille disse i en graf
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle fordeler og ulemper ved kvalitativ og kvantitativ datainnsamling og analyse
- diskutere etiske problemstillinger knyttet til datainnsamling og observasjon
- redegjøre for juridiske forhold som berører datainnsamling og observasjon, med spesiell vekt på samtykke, informasjonsutveksling og lagring
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, veiledet gruppearbeid med oppgaver og selvstudium. Videre vil det bli arrangert workshops med praktiske øvelser. Her vil studentene oppøve praktiske ferdigheter. Disse workshopene er obligatoriske. Studentene skal i tillegg presentere redegjørelser for faglige, etiske og juridiske overveininger rundt temaet.
Course requirements
- Deltakelse i gruppearbeid (80 %)
- Delta i demonstrasjoner og gjennomføre praktiske øvelser
- Presentasjon av fagstoff
- Gjennomført de 4 testene (a 1 time) som tilhører emnet.
Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen med tilsyn.
Assessment
Skriftlig eksamen med tilsyn (skoleeksamen), 4 timer
Permitted exam materials and equipment
Kalkulator
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
En intern sensor