EPN-V2

PSYK2100 Research Methods 1 - Introduction to Quantitative and Qualitative Methodology Course description

Course name in Norwegian
Forskningsmetode 1 - introduksjon til kvantitativ og kvalitativ metode
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis, elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en grunnleggende innføring i kvalitative og kvantitative metoder, og relevant kritikk av disse. Det fokuseres på systematisk observasjon og registrering av atferd som kan danne grunnlag for tiltaksarbeid og forskning. Grunnlaget for endringsarbeid og naturvitenskapelig forskning er at de dataene man arbeider ut i fra er gyldige og troverdige.

Ulike systemer for kartlegging av atferd vil bli gjennomgått. Kvalitativ datainnsamling og analyse vil bli illustrert med et relevant utvalg av faglige tilnærminger. Etiske vurderinger av psykologisk datainnsamling blir også vektlagt.

Required preliminary courses

Opptak til studiet

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om grunnleggende bruksområder for kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
  • kunnskap om intervjuer i kvalitativ psykologisk forskning
  • kunnskap om forskjellige kvalitative analysemetoder
  • kunnskap om sentrale begreper i datainnsamling
  • kunnskap om valg av atferdsdimensjon
  • kunnskap om ulike kartleggingssystemer og anvendelsesområder
  • kunnskap om nødvendigheten av å benytte eksperimentelle design
  • kunnskap om ulike N=1-designer

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for forskjellige observasjonsmetoder i psykologi
  • regne ut enighet mellom observatører (IOA)
  • anvende vanlige registreringsmetoder
  • analysere innsamlede data og framstille disse i en graf

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle fordeler og ulemper ved kvalitativ og kvantitativ datainnsamling og analyse
  • diskutere etiske problemstillinger knyttet til datainnsamling og observasjon
  • redegjøre for juridiske forhold som berører datainnsamling og observasjon, med spesiell vekt på samtykke, informasjonsutveksling og lagring

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, veiledet gruppearbeid med oppgaver og selvstudium. Videre vil det bli arrangert workshops med praktiske øvelser. Her vil studentene oppøve praktiske ferdigheter. Disse workshopene er obligatoriske. Studentene skal i tillegg presentere redegjørelser for faglige, etiske og juridiske overveininger rundt temaet.

Course requirements

  • Deltakelse i gruppearbeid (80 %)
  • Delta i demonstrasjoner og gjennomføre praktiske øvelser
  • Presentasjon av fagstoff
  • Gjennomført de 4 testene (a 1 time) som tilhører emnet.

Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen med tilsyn.

Assessment

Skriftlig eksamen med tilsyn (skoleeksamen), 4 timer

Permitted exam materials and equipment

Kalkulator

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

En intern sensor