Programplaner og emneplaner - Student
PSYK1620 Organization, Society and Work Life Course description
- Course name in Norwegian
- Organisasjon, samfunn og arbeidsliv
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The working methods include lectures, discussions, practical workshops and student presentations. Candidates are expected to participate actively in all teaching activities, including presenting their projects. The course will mainly be taught digitally, except for one in-person meeting that will be arranged at OsloMet.
Throughout the course, PhD candidates will work on co-creating a map of historical and geographical ECEC discourses found in the Nordic ECEC literature and policy documents.
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på studiet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- diskutere ulike akademiske perspektiver på organisasjoner og endring i organisasjoner
- redegjøre for den historiske framveksten av ulike typer arbeidsorganisasjoner
- beskrive hovedtrekk og endringer i det norske arbeidslivet og den «norske modellen»
- drøfte ulike organisasjonsformer og teoretiske perspektiver på organisert arbeid
- kritisk drøfte hvordan globale utviklingstrekk innen for eksempel teknologi og klima endrer organisasjonsatferd og arbeid i Norge
- beskrive hva som menes med læring og endring i organisasjoner
- beskrive hovedtrekk ved den historiske utviklingen til en atferdsanalytisk tilnærming til organisasjonsendring og feltets status i dag
- beskrive performance management og effektive prosedyrer for å gi tilbakemelding i organisasjoner
- beskrive bruk av måleinstrumenter for å vurdere endring i organisasjoner
- redegjør for bruk av operante prosedyrer for å øke sikkerhet i organisasjoner
- redegjøre for bruk av operante prosedyrer i organisasjoner for å øke produktivitet
- skille mellom tiltak for organisasjonsendring basert på endring av foranledninger og konsekvenser
- reflektere over etikk ved planlagt organisasjonsendring
- reflektere over praksis, verdier og etisk atferd i organisasjoner
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over og diskutere viktige utviklingstrekk i samfunn, organisasjoner og arbeidsliv fra ulike akademiske perspektiver
- kritisk anvende ulike obligatoriske og andre kilder til å analysere, drøfte og presentere sentral kunnskap i emnet i skriftlig og muntlig form
- Ta i bruk en PIC/NIC analyse
- Identifisere målatferd for endring i organisasjoner
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til organisasjonsendring ved bruk av atferdsanalytiske prinsipper
- kritisk reflektere over og diskutere forståelsen av organisasjoner og arbeidsliv fra ulike akademiske perspektiver
- gjøre selvstendige vurderinger og utvikle faglig fundert argumentasjon rundt disse refleksjonene
Teaching and learning methods
All aids are permitted, as long as the rules for referencing sources are followed.
Course requirements
The grades are pass or fail.
Assessment
Two internal examiners will assess the exams.
Permitted exam materials and equipment
In the BSCA specialisation, campus-based lectures, discussion from readings, exercises and Interteaching are the main teaching methods. Literature from the curriculum for the Interteaching sequences are announced at the university’s digital learning platform. In the BSII specialisation, the main teaching method is digital course sequences, and feedback on details of course content, and supervised discussion groups will be available during pre-determined time periods. Feedback on written assignments is used in both specialisations.
Grading scale
- Studenten må være tatt opp på masterstudium i helsevitenskap eller farmasi.
- Emnet tilbys også som enkeltemne, der søkere minimum må ha bachelorgrad i helsefag eller tilsvarende. Det stilles ikke karakterkrav C til enkeltemneopptak.
Examiners
The field of research in early childhood is characterized by a variety of methodologies (i.e. strategies for research connected to epistemology and ontology), and in this course we focus specifically on how research is embedded in political, theoretical and scientific knowledge.
The course covers the following topics:
- Insights into recent Nordic research in ECEC
- The development of ECEC research in the Nordic countries
- Epistemological, theoretical and methodological aspects of diverse research approaches
- Analysis of how ECEC research is embedded in Norwegian and Nordic policies and educational systems