Programplaner og emneplaner - Student
PSYK1620 Organization, Society and Work Life Course description
- Course name in Norwegian
- Organisasjon, samfunn og arbeidsliv
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i hvordan ideer om organisering av arbeid henger sammen med samfunnsutviklingen, fra starten av industrisamfunnet til dagens kunnskapssamfunn. Det legges spesiell vekt på å forstå prosesser som bidrar til stabilitet og forandring i organisasjoner. Emnet tar også opp hvordan globale utviklingstrekk som for eksempel medier, IKT og kunstig intelligens preger organisering og arbeidsatferd. Videre vil emnet introdusere verktøy for analyse av organisasjoner og organisasjonsendring i en atferdsanalytisk tradisjon.
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på studiet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- diskutere ulike akademiske perspektiver på organisasjoner og endring i organisasjoner
- redegjøre for den historiske framveksten av ulike typer arbeidsorganisasjoner
- beskrive hovedtrekk og endringer i det norske arbeidslivet og den «norske modellen»
- drøfte ulike organisasjonsformer og teoretiske perspektiver på organisert arbeid
- kritisk drøfte hvordan globale utviklingstrekk innen for eksempel teknologi og klima endrer organisasjonsatferd og arbeid i Norge
- beskrive hva som menes med læring og endring i organisasjoner
- beskrive hovedtrekk ved den historiske utviklingen til en atferdsanalytisk tilnærming til organisasjonsendring og feltets status i dag
- beskrive performance management og effektive prosedyrer for å gi tilbakemelding i organisasjoner
- beskrive bruk av måleinstrumenter for å vurdere endring i organisasjoner
- redegjør for bruk av operante prosedyrer for å øke sikkerhet i organisasjoner
- redegjøre for bruk av operante prosedyrer i organisasjoner for å øke produktivitet
- skille mellom tiltak for organisasjonsendring basert på endring av foranledninger og konsekvenser
- reflektere over etikk ved planlagt organisasjonsendring
- reflektere over praksis, verdier og etisk atferd i organisasjoner
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over og diskutere viktige utviklingstrekk i samfunn, organisasjoner og arbeidsliv fra ulike akademiske perspektiver
- kritisk anvende ulike obligatoriske og andre kilder til å analysere, drøfte og presentere sentral kunnskap i emnet i skriftlig og muntlig form
- Ta i bruk en PIC/NIC analyse
- Identifisere målatferd for endring i organisasjoner
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til organisasjonsendring ved bruk av atferdsanalytiske prinsipper
- kritisk reflektere over og diskutere forståelsen av organisasjoner og arbeidsliv fra ulike akademiske perspektiver
- gjøre selvstendige vurderinger og utvikle faglig fundert argumentasjon rundt disse refleksjonene
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, seminar, selvstudium og gruppearbeid. Gruppene arbeider selvstendig med problemstillinger knyttet til emnet.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Innlevering av 2 gruppeoppgaver, inntil 2500 ord pr oppgave. Obligatorisk oppmøte der gruppene presenterer innleveringene i plenum i klasserom
- 1 seminar med tilstedeværelse gjennom hele dagen, inkludert presentasjon i klasserom
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager, inntil 5000 ord
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.