Programplaner og emneplaner - Student
PSYK1620 Organization, Society and Work Life Course description
- Course name in Norwegian
- Organisasjon, samfunn og arbeidsliv
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Compulsory attendance at teaching activities: The student cannot be absent for more than 20% of the course.
Required preliminary courses
The exam consists of the following two parts:
- An exam of 1200 words (+/-10%). The exam can be selected for oral presentation. Counts 60% of final grade
- A portfolio that contains images and texts that disseminates own artistic work. Counts 40% of final grade
The exam result can be appealed.
Absence - Failed
Students who, due to a valid absence, do not take one or both of the partial exams, or who receive a grade of Fail can register for a new/postponed exam.
When preparing for a new/postponed exam, either a revised version of the same exam project can be submitted again, or a new exam answer can be submitted.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- diskutere ulike akademiske perspektiver på organisasjoner og endring i organisasjoner
- redegjøre for den historiske framveksten av ulike typer arbeidsorganisasjoner
- beskrive hovedtrekk og endringer i det norske arbeidslivet og den «norske modellen»
- drøfte ulike organisasjonsformer og teoretiske perspektiver på organisert arbeid
- kritisk drøfte hvordan globale utviklingstrekk innen for eksempel teknologi og klima endrer organisasjonsatferd og arbeid i Norge
- beskrive hva som menes med læring og endring i organisasjoner
- beskrive hovedtrekk ved den historiske utviklingen til en atferdsanalytisk tilnærming til organisasjonsendring og feltets status i dag
- beskrive performance management og effektive prosedyrer for å gi tilbakemelding i organisasjoner
- beskrive bruk av måleinstrumenter for å vurdere endring i organisasjoner
- redegjør for bruk av operante prosedyrer for å øke sikkerhet i organisasjoner
- redegjøre for bruk av operante prosedyrer i organisasjoner for å øke produktivitet
- skille mellom tiltak for organisasjonsendring basert på endring av foranledninger og konsekvenser
- reflektere over etikk ved planlagt organisasjonsendring
- reflektere over praksis, verdier og etisk atferd i organisasjoner
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over og diskutere viktige utviklingstrekk i samfunn, organisasjoner og arbeidsliv fra ulike akademiske perspektiver
- kritisk anvende ulike obligatoriske og andre kilder til å analysere, drøfte og presentere sentral kunnskap i emnet i skriftlig og muntlig form
- Ta i bruk en PIC/NIC analyse
- Identifisere målatferd for endring i organisasjoner
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til organisasjonsendring ved bruk av atferdsanalytiske prinsipper
- kritisk reflektere over og diskutere forståelsen av organisasjoner og arbeidsliv fra ulike akademiske perspektiver
- gjøre selvstendige vurderinger og utvikle faglig fundert argumentasjon rundt disse refleksjonene
Teaching and learning methods
Pass/Fail
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om eksisterende forskning og metoder knyttet til praktisk arbeid med bærekraft i barnehagen, lokalt, nasjonalt og globalt
- har dyptgående kunnskap om mangfold i barnehage som kultur og religion og ulike perspektiver på kjønn og seksualitet
- har avansert kunnskap om pedagogisk arbeid med miljø og barnehagens nærnatur
- har spesialisert kunnskap om flerspråklighet og urfolks- og minoritetsperspektiver
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide didaktisk med mangfold, dette inkluderer både urfolks- og minoritetsperspektiver
- kan utvikle, gjennomføre og formidle tverrfaglige prosjekter i barnehagen knyttet til mangfold og bærekraftig utvikling
- kan anvende ulike estetiske uttrykksformer knyttet til mangfold og bærekraft
- kan bidra til at hele barnehagens praksis blir mer bærekraftig
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- og profesjonsetiske problemstillinger knyttet til inkluderende praksiser i barndom og barnehage.
- kan bidra til nytenkning, innovasjonsprosesser og praktiske prosjekter for arbeid med bærekraftig utvikling i fremtidens barnehage
- er i stand til å identifisere og diskutere kjernetemaer og spørsmål knyttet til sosial rettferdighet, mangfold og miljø
Assessment
Undervisningen legger opp til studentaktive og tverrfaglige arbeidsformer. Den er samlingsbasert, og samlingene er tematiske og foregår på ulike steder slik som campus, på OsloMets lokaler i Holmlia og på ekskursjoner. Undervisningsformene er basert på forskjellige pedagogiske arbeidsformer som forelesninger, seminarer, verksteder, gruppearbeid og prosjektarbeid. Arbeidsformene er knyttet til pedagogisk arbeid med mangfold og bærekraftig utvikling i barnehagen. Bærekraftdidaktikken tar utgangspunkt i barns utforskertrang, nysgjerrighet, kroppslige, lekende væremåte og gryende kritiske tenkning. Disse egenskapene utvikles gjennom deltagelse i prosjekter, opplevelser i naturen, sanseopplevelser og estetiske uttrykk. Det forutsettes at studentene er aktive og arbeider med egne prosjekt og arbeidskrav i og mellom samlingene. Studentene vil knyttes til barnehager der de kan drive prosjekt.
Permitted exam materials and equipment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Individuell prosjektskisse (1000 ord +/- 10%) som beskriver planer for prosjektarbeid i barnehagesektoren.
- Individuell tekst i kronikksjangeren (4500 tegn inkludert mellomrom +/- 10 %) knyttet til selvvalgt tema relevant for å arbeide med bærekraft i barnehagen.
- Individuell posterpresentasjon på om lag 10 minutter basert på gjennomført prosjektarbeid.
Det gis veiledning individuelt og i gruppe på arbeidskravene.
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 % tilstedeværelse på alle deler av samlingene.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.
Grading scale
Individuell muntlig eksamen, omfang om lag 30 minutter.
Eksamen består av følgende komponenter:
Individuell posterpresentasjon (inntil 10 minutter) og fagsamtale (inntil 20 minutter) knyttet til denne. Posterpresentasjonen er basert på eget prosjekt i barnehagen.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan studenten presentere en bearbeidet versjon av posterpresentasjonen. Ved senere forsøk presenteres ny posterpresentasjon. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsesarbeidet til posterpresentasjonen. Det forutsettes at regler for kildehenvisning følges.