Programplaner og emneplaner - Student
PSYK1610 Organization, Society and Work life Course description
- Course name in Norwegian
- Organisasjon, samfunn og arbeidsliv
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course provides an introduction to organisation theory and how different ways of thinking in the organisation of work are linked to the development of society, from the emergence of the industrial society to today’s knowledge society. Particular emphasis is placed on understanding processes that contribute to stability and change in organisations. The course also addresses how global developments in technology and the environment affect the organization of work.
Required preliminary courses
Admission to the programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and competence:
Knowledge
The student can
- describe the historical emergence of different types of labour organisations
- describe main features and changes of the Norwegian labour market and "The Norwegian Model"
- discuss different organizational forms and theoretical perspectives on organised work
- describe what is meant by learning and chancing in organisational structures
- reflect on practice, values and ethical conduct in organisations
- discuss what global development trends in technology, climate, sustainable development and the "green shift" mean for Norwegian working life
Skills
The student can
- reflect on and discuss important developmental features in society, organizations and working life
- apply various mandatory and other sources to analysing, discussing, and presenting key knowledge in the course, both in writing and orally
General competence
The student can
- reflect on and discuss the understanding of organisations and working life
- make his/her own assessments and develop professional based lines of reasoning relating to these
Teaching and learning methods
Work and teaching methods used in the course are lectures, self-study and group work. The groups will work independently on different issues related to the course.
Course requirements
The following must have been approved in order for the student to take the examination:
- Submission of one group assignments, max. 3,000 words
Assessment
Individual written home exam over three days, maximum 3,000 words.
Permitted exam materials and equipment
I prosesser som berører bygging, drift og sanering av bygninger er det viktig å velge og handle på en slik måte at brukere og berørte ikke utsettes for fare eller ubehag. Det er derfor viktig i hele byggets levetid å ha fokus på renhold, avfallshåndtering, håndtering av farlige stoffer samt tilgang til frisk luft og rent vann.
Grading scale
Ingen ut over opptakskrav.
Examiners
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om kriterier for godt inneklima og hvordan disse oppnås
- inngående kunnskap om myndighetenes krav, lover, forskrifter samt om bransjenormer relatert til sanitasjon (helse, renhold og sanitærtekniske installasjoner)
- inngående kunnskap om helse og hygiene i bygg, og anvendelsen av smittevernkjeden
- avansert kunnskap om tiltak vedrørende miljøgifter i byggevarer, inkludert regler for substitusjon, gjenbruk og farlig byggavfall
- avansert kunnskap om renhold og avfallshåndtering i byggefase (Rent- og tørt byggeprosess)
- avansert kunnskap om renholdsmetoder og innemiljø, samt behovsprøvd miljøeffektiv renhold i drift
- avansert kunnskap om legionellasikring av varmtvann/ventilasjon
- avansert kunnskap om korrosjon i rørsystemer, og mottiltak
- avansert kunnskap om våtroms-problematikk og kan anvende dette ved design av våtrom
- kunnskap om god fluiddynamisk utforming av avløpsanlegg for god selvrensing og lav støy
- kunnskap om tiltak mot støy i vannforsynings- og avløpsrør
- kunnskap om ekstrem nedbør og lokale tiltak for fordrøyning
- kunnskap om prosjektering av sprinkler og øvrige slokkeanlegg
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere behov og forholde seg til gjeldende regler og normer, utarbeide kravspesifikasjoner for inneklima, renhold og sanitærtekniske løsninger
- spesifisere renholdsmetoder som gir godt inneklima i bygninger
- designe og vedlikeholde (rengjøre, rehabilitere) gode hygieniske forhold i våre bygninger
- bidra til at gode hygieniske forhold er tilstede i bygninger under bygging, drift og rehabilitering
- bruke relevante metoder for å beregne, spesifisere og designe hygieniske anlegg for ventilasjon, vannforsyning, avløp, sanitærteknikk og varmtvannsberedning i hus i forhold til inneklima, renhold og sanitærbehov
- analysere sanitæranlegg med hensyn på energibruk, økonomi og miljøbelastning
- lede og optimalisere arbeid med sanitærtekniske installasjoner i bygg
- designe korrosjonsrobuste rørsystemer og velge tiltak for å redusere korrosjon på korrosjonsutsatte systemer
- utføre analyser med hensyn til materialvalg og bygningstekniske løsninger og anvende resultatene slik at det oppnås tilfredsstillende inneklima og sanitærtekniske anlegg i forhold til miljø og helse
- kan prosjektere fordrøyningsløsninger som blå tak
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge, prosjektere, dimensjonere og kontrollere energieffektive varme-, ventilasjon- og sanitær-tekniske installasjoner
- kritisk analyse av vitenskapelig litteratur, og gjennomføre grundige fagfellevurderinger
- effektiv formidling, med både muntlig og visuell presentasjon
- arbeide selvstendig med analyser av sanitærtekniske anlegg