EPN-V2

PSYK1600 Organizational Understanding and Work Lfe Course description

Course name in Norwegian
Organisasjonsforståelse og arbeidsliv
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Programme description
Course history

Introduction

Emnet skal gi studentene en innføring i hvordan organisasjoner er virkemidler for effektiv samhandling og hvordan de selv kan påvirke prosesser i de virksomhetene de inngår.

Emnet dreier seg om hvordan mennesker inngår i organisert arbeidsvirksomhet, og hvordan relatering mellom mennesker i slike sammenhenger både skaper samarbeid og konflikter. I en dynamisk verden forandres stadig organiserte praksiser og oppgaver, og stadige omstillinger er blitt en del av hverdagen. Dette setter opplevelser av identitet under press. Studentene vil lære å analysere og forstå slike dynamiske organisasjonsprosesser og tilhørende fenomener, hvordan de vokser fram, og hvilke konsekvenser de skaper. Videre hvordan organisasjonskulturer opprettholdes og forandres. En prosessuell tilnærming til organisasjoner og ledelse står her sentralt, hvor organisasjonsfenomener er uløselig knyttet til pågående prosesser som skapes ved arbeid i grupper, organisasjoner og ulike nettverk av menneskelig relatering

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskaper i

  • den historiske framveksten av ulike typer arbeidsorganisasjoner
  • hovedtrekkene i det norske arbeidslivet
  • ulike perspektiver på organisert arbeid
  • hva som menes med organisasjonsstrukturer
  • ulike perspektiver på strategi, planlegging og målstyring
  • ulike perspektiver på organisasjonskulturer

Ferdigheter

Studenten kan

  • diskutere hva som menes med lærende organisasjoner og kunnskapsorganisasjoner
  • diskutere gruppeprosesser, konflikter og maktprosesser i organisasjoner
  • diskutere ulike perspektiver på kommunikasjon i organisasjoner
  • diskutere ulike perspektiver på organisasjonsendring
  • analysere, drøfte og forstå organisasjonsproblematikk
  • presentere resultater fra eget arbeid og gruppearbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan kunnskapsarbeid foregår i en organisatorisk, kulturell og samfunnsmessig kontekst
  • kan gjøre egne vurderinger og utvikle argumentasjon rundt disse

Content

Tematisk er emnet organisert rundt tre hovedtema:

  • I hovedtema 1 diskuteres fenomener som uforutsigbarhet, usikkerhet og kontroll knyttet til ulike oppfatninger av strategi, planlegging og målstyring.
  • I hovedtema 2 diskuteres fenomener som kultur, kommunikasjon og makt knyttet til ulike oppfatninger av verdier, etikk, og beslutninger.
  • I hovedtema 3 diskuteres fenomener som læring, kunnskap og innovasjon knyttet til ulike oppfatninger av forandring og utvikling.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Her skal studentene selv presentere tekster fra pensum, legge opp til drøftinger og få veiledning for videre lesning. Videre skal gruppene arbeide selvstendig med ulike problemstillinger knyttet til emnet som skal leveres inn til godkjenning.

Course requirements

  • Deltakelse i gruppearbeid og presentasjoner (80 %)
  • Innlevering av 3 gruppeoppgaver

Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til skriftlig hjemmeeksamen.

Assessment

  • Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
  • Eksamensform: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager.

Permitted exam materials and equipment

Alle

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer i skalaen A - F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.

Examiners

En intern og en ekstern sensor.