Programplaner og emneplaner - Student
PSYK1410 Behavior Analysis 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Atferdsanalyse 1
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Det er nødvendig å vite noe om hvordan atferd styres av betingelser i omgivelsene og å kunne anvende denne kunnskapen for å planlegge og gjennomføre endringstiltak. I denne sammenhengen er det nødvendig å lære et begrepsapparat som gjør det mulig å foreta presise analyser og å bruke disse analysene til praktisk endringsarbeid.
Emnet vil gi studentene innføring i atferdsanalyse og begreper som benyttes for å kunne gjennomføre disse analysene. Emnet består av to deler; Innføring i atferdsanalyse (5 sp omfang) og Generelle prinsipper i atferdsanalyse (10 sp i omfang).
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Læringsutbytter markert med (1) er knyttet til Innføring i atferdsanalyse. De øvrige læringsutbyttene er merket (2) og knyttet til Generelle prinsipper i atferdsanalyse.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- de grunnleggende forutsetningene i atferdsanalysen (determinisme, nøysomme forklaringer, funksjonelle analyser) med definisjoner og eksempler(1)
- atferdsanalytiske grunnbegreper (1)
- tiltak for endring av egen atferd (1)
- hva atferdsanalyse er: historie, private hendelser status(2)
- definisjon av atferd (2)
- metoder for å observere atferd (2)
- reliabilitet og validitet (2)
- eksperimentelle design (2)
- visuelle analyser (2)
- forsterkning: kontingenser, umiddelbarhet, deprivasjon, størrelse (2)
- ekstinksjon (2)
- differensiell forsterkning (2)
- shaping (2)
- forsterkningsskjema (2)
- diskriminasjon (2)
- generalisering (2)
- hjelp og fjerning av hjelp (2)
- imitasjon- og instruksjonstrening (2)
- betingede forsterkere (2)
- typer av straff (2)
- flukt og unngåelse (2)
Ferdigheter
Studenten kan
- beskrive og reflektere over presentasjonsteknikk (2)
- beskrive og reflektere over discrete trials opplæring (2)
- beskrive og reflektere over presisjonsopplæring (2)
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for atferdsanalytisk strategi (2)
- redegjøre for forsterkning (2)
- redegjøre for stimulus kontroll (2)
Teaching and learning methods
Innføring i atferdsanalyse
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i delemnet er forelesninger, gruppearbeid med et selvstudieopplegg med oppgaver og kontrollspørsmål. Deltakelse i veiledning er obligatorisk. Delemnet avsluttes med en kunnskapstest.
Generelle prinsipper i atferdsanalyse
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i delemnet er forelesninger, inter-teaching, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. I tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Underveis i emnet vil det bli avholdt tester. I løpet av emnet skal studentene utarbeide korte oppsummeringer knyttet til sentrale temaer i pensum. Temaene vil bli gitt av faglærer. Gjennom oppsummeringer, presentasjoner, tester og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.
Course requirements
Deltakelse på studieopplegg og veiledning (80 %)
Assessment
- Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
- Eksamensform: Mappeeksamen hvor 5 tester og skriftlig eksamen med tilsyn (4 timer), inngår. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler.
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.
Examiners
En intern sensor.