EPN-V2

PSYK1410 Behavior Analysis 1 Course description

Course name in Norwegian
Atferdsanalyse 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history
Programme description
  • Introduction

    Det er nødvendig å vite noe om hvordan atferd styres av betingelser i omgivelsene og å kunne anvende denne kunnskapen for å planlegge og gjennomføre endringstiltak. I denne sammenhengen er det nødvendig å lære et begrepsapparat som gjør det mulig å foreta presise analyser og å bruke disse analysene til praktisk endringsarbeid.

    Emnet vil gi studentene innføring i atferdsanalyse og begreper som benyttes for å kunne gjennomføre disse analysene. Emnet består av to deler; Innføring i atferdsanalyse (5 sp omfang) og Generelle prinsipper i atferdsanalyse (10 sp i omfang).

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Læringsutbytter markert med (1) er knyttet til Innføring i atferdsanalyse. De øvrige læringsutbyttene er merket (2) og knyttet til Generelle prinsipper i atferdsanalyse.

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • de grunnleggende forutsetningene i atferdsanalysen (determinisme, nøysomme forklaringer, funksjonelle analyser) med definisjoner og eksempler(1)
    • atferdsanalytiske grunnbegreper (1)
    • tiltak for endring av egen atferd (1)
    • hva atferdsanalyse er: historie, private hendelser status(2)
    • definisjon av atferd (2)
    • metoder for å observere atferd (2)
    • reliabilitet og validitet (2)
    • eksperimentelle design (2)
    • visuelle analyser (2)
    • forsterkning: kontingenser, umiddelbarhet, deprivasjon, størrelse (2)
    • ekstinksjon (2)
    • differensiell forsterkning (2)
    • shaping (2)
    • forsterkningsskjema (2)
    • diskriminasjon (2)
    • generalisering (2)
    • hjelp og fjerning av hjelp (2)
    • imitasjon- og instruksjonstrening (2)
    • betingede forsterkere (2)
    • typer av straff (2)
    • flukt og unngåelse (2)

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • beskrive og reflektere over presentasjonsteknikk (2)
    • beskrive og reflektere over discrete trials opplæring (2)
    • beskrive og reflektere over presisjonsopplæring (2)

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • redegjøre for atferdsanalytisk strategi (2)
    • redegjøre for forsterkning (2)
    • redegjøre for stimulus kontroll (2)
  • Teaching and learning methods

    Innføring i atferdsanalyse

    Arbeids- og undervisningsformer som inngår i delemnet er forelesninger, gruppearbeid med et selvstudieopplegg med oppgaver og kontrollspørsmål. Deltakelse i veiledning er obligatorisk. Delemnet avsluttes med en kunnskapstest.

    Generelle prinsipper i atferdsanalyse

    Arbeids- og undervisningsformer som inngår i delemnet er forelesninger, inter-teaching, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. I tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Underveis i emnet vil det bli avholdt tester. I løpet av emnet skal studentene utarbeide korte oppsummeringer knyttet til sentrale temaer i pensum. Temaene vil bli gitt av faglærer. Gjennom oppsummeringer, presentasjoner, tester og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

  • Course requirements

    Deltakelse på studieopplegg og veiledning (80 %)

  • Assessment

    • Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
    • Eksamensform: Mappeeksamen hvor 5 tester og skriftlig eksamen med tilsyn (4 timer), inngår. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler.

  • Grading scale

    Det gis bokstavkarakterer i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.

  • Examiners

    En intern sensor.