Programplaner og emneplaner - Student
PSYK1100 Philosophy of Science, and Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og etikk
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior AnalysisBachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis, elective modules
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course highlights key issues in the Western history of ideas. These form the basis for choosing methods based on a research/evidence-based perspective, and for our understanding of the importance of science to general academic knowledge.
Required preliminary courses
Admission to the programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student can
- describe the most important areas of the philosophy of science (metaphysics, epistemology and ethics) and selected perspectives from the philosophy of science
- explain the philosophy of science as a basis for psychology and behaviour analysis as disciplines
- explain different theories of ethics
- explain the ethical guidelines and guidelines for professional conduct that are described by the Behaviour Analyst Certification Board (BACB)
Skills
The student can
- describe and reflect on ethical issues relevant to the psychology field
- describe and reflect on conflicts of values and ethical dilemmas
Competence
The student can
- compare and discuss different theories of normative ethics
- reflect on how positions in the philosophy of science influence scientific work including choices of methods
Teaching and learning methods
Nye digitale teknologier skaper store mulighetsrom for vekst og innovasjon i enhver virksomhet. Kunnskap om hvordan dette mulighetsrommet kan utnyttes blir derfor helt sentralt for å sikre optimal ressursbruk og fremtidig konkurranseevne i en digital verden. Hva betyr digitalisering? Hvordan jobbe med digital transformasjon? Hvordan kan digitale teknologier bidra til å løse problemer og realisere muligheter? Dette emnet gir deg kunnskapen og virkemidlene til å gjennomføre digitale endringsprosesser.
Innovasjon og nyskaping er viktig for å lykkes med forretningsutvikling. Du vil lære å identifisere muligheter og analysere handlingsrom ved å jobbe med de mest sentrale byggestenene for omstilling og innovasjon. Emnet vil vektlegge digitale forretningsmodeller, moderne strategiarbeid, tilpasningsdyktige organisasjonsformer, samt innovasjonskapasitet som bygges gjennom menneskelige ressurser og endringsvillige kulturer. Vi bruker prosessverktøy for ledere og case fra norsk næringsliv for å gi deg en helhetlig forståelse for hvordan du kan tenke og handle i digital omstilling og forretningsutvikling.
Course requirements
Ingen
Assessment
Undervisningsformen vil være nettbasert og inkludere selvstudier av litteratur og videoforelesninger, nettmøter, studentdiskusjoner og andre digitale læringsaktiviteter. Studentene vil gjennom hele emnet arbeide systematisk og prosessbasert med teori og metodikk knyttet til emnets tematikk. Dette arbeidet vil også kreve samarbeid mellom studentene som læringspartnere for hverandre.
Permitted exam materials and equipment
Det er to individuelle arbeidskrav i mapper begge kravene må være bestått og i samme semester for å kunne gå opp til eksamen.
- Beskrivelse for et selvvalgt omstillings- og/eller innovasjonsprosjekt. Omfang: 1-2 sider.
- Refleksjonsnotat over egen læring. Omfang: 1-2 sider.
Ved dokumentert sykdom vil emneansvarlig tilrettelegge for at arbeidskrav kan gjennomføres. Dersom én eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen en angitt frist.
Grading scale
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig oppgave. Besvarelsen skal ha et omfang på 5 sider (11500 tegn inkludert mellomrom + 10 %).
Resultatet kan påklages.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt