EPN-V2

PSYK1100 Philosophy of Science, and Ethics Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og etikk
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis, elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

The course highlights key issues in the Western history of ideas. These form the basis for choosing methods based on a research/evidence-based perspective, and for our understanding of the importance of science to general academic knowledge.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student can

  • describe the most important areas of the philosophy of science (metaphysics, epistemology and ethics) and selected perspectives from the philosophy of science
  • explain the philosophy of science as a basis for psychology and behaviour analysis as disciplines
  • explain different theories of ethics
  • explain the ethical guidelines and guidelines for professional conduct that are described by the Behaviour Analyst Certification Board (BACB)

Skills

The student can

  • describe and reflect on ethical issues relevant to the psychology field
  • describe and reflect on conflicts of values and ethical dilemmas

Competence

The student can

  • compare and discuss different theories of normative ethics
  • reflect on how positions in the philosophy of science influence scientific work including choices of methods

Teaching and learning methods

Nye digitale teknologier skaper store mulighetsrom for vekst og innovasjon i enhver virksomhet. Kunnskap om hvordan dette mulighetsrommet kan utnyttes blir derfor helt sentralt for å sikre optimal ressursbruk og fremtidig konkurranseevne i en digital verden. Hva betyr digitalisering? Hvordan jobbe med digital transformasjon? Hvordan kan digitale teknologier bidra til å løse problemer og realisere muligheter? Dette emnet gir deg kunnskapen og virkemidlene til å gjennomføre digitale endringsprosesser.

Innovasjon og nyskaping er viktig for å lykkes med forretningsutvikling. Du vil lære å identifisere muligheter og analysere handlingsrom ved å jobbe med de mest sentrale byggestenene for omstilling og innovasjon. Emnet vil vektlegge digitale forretningsmodeller, moderne strategiarbeid, tilpasningsdyktige organisasjonsformer, samt innovasjonskapasitet som bygges gjennom menneskelige ressurser og endringsvillige kulturer. Vi bruker prosessverktøy for ledere og case fra norsk næringsliv for å gi deg en helhetlig forståelse for hvordan du kan tenke og handle i digital omstilling og forretningsutvikling.

Course requirements

Ingen

Assessment

Undervisningsformen vil være nettbasert og inkludere selvstudier av litteratur og videoforelesninger, nettmøter, studentdiskusjoner og andre digitale læringsaktiviteter. Studentene vil gjennom hele emnet arbeide systematisk og prosessbasert med teori og metodikk knyttet til emnets tematikk. Dette arbeidet vil også kreve samarbeid mellom studentene som læringspartnere for hverandre.

Permitted exam materials and equipment

Det er to individuelle arbeidskrav i mapper begge kravene må være bestått og i samme semester for å kunne gå opp til eksamen.

- Beskrivelse for et selvvalgt omstillings- og/eller innovasjonsprosjekt. Omfang: 1-2 sider.

- Refleksjonsnotat over egen læring. Omfang: 1-2 sider.

Ved dokumentert sykdom vil emneansvarlig tilrettelegge for at arbeidskrav kan gjennomføres. Dersom én eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen en angitt frist.

Grading scale

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig oppgave. Besvarelsen skal ha et omfang på 5 sider (11500 tegn inkludert mellomrom + 10 %).

Resultatet kan påklages.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt