EPN-V2

PSYK1100 Philosophy of Science, and Ethics Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og etikk
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis, elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i psykologifagets metodiske og teoretiske fundament, psykologiens opprinnelse og utvikling som vitenskapelig disiplin. Dette inkluderer en gjennomgang av filosofiske forløpere for psykologi, begynnende eksperimentpsykologi, psykoanalyse, behaviorisme, læringsteorier inkludert sosial-kognitiv, utviklingspsykologi, humanistisk psykologi og kognitiv psykologi. Det gir også en kort innføring i en vitenskapsteoretisk tilnærming til psykologi og atferdsanalyse.

Required preliminary courses

Opptak til studiet

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om de viktigste hovedområdene innenfor vitenskapsfilosofien (metafysikk, epistemologi og etikk) og utvalgte vitenskapsteoretiske perspektiver
  • kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for psykologi og atferdsanalyse som fag
  • kunnskap om vitenskapelig metode
  • kunnskap om ulike teorier om etikk
  • kunnskap om de etiske retningslinjene og retningslinjene for profesjonell opptreden som beskrives av Behavior Analyst Certification Board (BACB)
  • kjennskap til sentrale prinsipper fra Helsinki-erklæringen og Regelverket for regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK)

Ferdigheter

Studenten kan

  • beskrive og reflektere over etiske problemstillinger som er aktuelle for psykologifaget
  • beskrive og reflektere over verdikonflikter og etiske dilemmaer på individ-, gruppe­ og samfunnsnivå
  • beskrive og reflektere over eksperimentet som vitenskapelig metode

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over vitenskapsteoretiske posisjoner i forbindelse med metodevalg og ulike etiske teorier

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger og selvstudium. I tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Studentene skal selv presentere tekster fra pensum, legge opp til drøftinger og motta veiledning for videre lesning. I løpet av emnet skal studentene levere inn 4 besvarelser knyttet til sentrale temaer i pensum. Temaene vil bli gitt av faglærer. Gjennom presentasjoner, skriftlige besvarelser og eksamen vil studentenes læringsutbytter dokumenteres.

Course requirements

  • Deltakelse på seminarene (80 %)
  • Presentasjon av angitt fagstoff
  • Innlevering av 4 besvarelser innen angitt tidsfrist (vurderes til godkjent / ikke godkjent) max 900 ord.

Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen med tilsyn.

Assessment

Skriftlig eksamen med tilsyn (skoleeksamen), 4 timer

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

En intern og en ekstern sensor