EPN-V2

PSYK1100 Philosophy of Science, and Ethics Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og etikk
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis, elective modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet vil studentene bli presentert for sentrale problemstillinger i den vestlige idehistorien tilsvarende Examen philosophicum (Ex Phil) ved universitetene. Det er nødvendig å kunne begrunne og argumentere for egne metodevalg ut fra et forskningsmessig/evidensbasert perspektiv. For å kunne gjøre dette, må man ha kunnskap om filosofi- og vitenskapshistorie. Emnet skal bidra til forståelse av naturvitenskapens betydning for generell fagkunnskap, ved å gi eksempler på den relevans vitenskapsfilosofi har for de fagområdene som inngår i utdanningen.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • de viktigste hovedområdene innenfor vitenskapsfilosofien (metafysikk, epistemologi og etikk) og for utvalgte vitenskapsteoretiske perspektiver
  • det vitenskapsteoretiske grunnlaget for psykologi og atferdsanalyse som fag
  • naturvitenskapelig metode
  • ulike teorier om etikk
  • de etiske retningslinjene og retningslinjene for profesjonell opptreden som beskrives av Behavior Analyst Certification Board (BACB)
  • sentrale prinsipper fra Helsinki-erklæringen og Regelverket for regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK)

Ferdigheter

Studenten kan

  • beskrive og reflektere over etiske problemstillinger som er aktuelle for psykologifaget
  • beskrive og reflektere over verdikonflikter og etiske dilemmaer på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • beskrive og reflektere over eksperimentet som vitenskapelig metode

Content

Studentene bør tidlig lære seg å identifisere etiske utfordringer i endringsarbeid og å reflektere over slike utfordringer på en profesjonell måte. De skal kunne vurdere nytten av og begrensningene for egen kunnskap, egen kompetanse og skikkethet i de prosessene de skal arbeide med.

Vurderingene bør omfatte:

  • vitenskapsteoretiske forutsetninger for psykologifaget generelt og for atferdsanalyse spesielt begrepene teori, empiri og praksis
  • menneskerettighetene
  • etisk teori: pliktetikk, sinnelagsetikk, og konsekvensetikk
  • aktuelle verdier og normer i samfunnet og hvordan de henger sammen med og styrer
  • praktisk handling
  • ulike verdioppfatninger, menneskesyn og livssyn
  • taushetspliktens etiske sider
  • refleksjon over makt og kontroll

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger og selvstudium. I tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Studentene skal selv presentere tekster fra pensum, legge opp til drøftinger og motta veiledning for videre lesning. I løpet av emnet skal studentene levere inn 4 besvarelser knyttet til sentrale temaer i pensum. Temaene vil bli gitt av faglærer. Gjennom presentasjoner, skriftlige besvarelser og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

Course requirements

  • Deltakelse på seminarene (80 %)
  • Presentasjon av angitt fagstoff
  • Innlevering av 4 besvarelser innen angitt tidsfrist (vurderes til godkjent /ikke godkjent)

Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen med tilsyn.

Assessment

  • Eksamensinnhold: Læringsutbyttene Eksamensform:
  • Skriftlig eksamen med tilsyn (4 timer).

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler.

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer i skalaen A - F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.

Examiners

En intern og en ekstern sensor.