Programplaner og emneplaner - Student
PSYFY6300 Psychomotor physiotherapy and traumatic experiences Course description
- Course name in Norwegian
- Psykomotorisk fysioterapi ved kriser og traumer
- Study programme
-
Advanced Course in Psychomotor Physiotherapy
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet tilrettelegger for utdyping og videreutvikling av klinisk kompetanse og handlingsrepertoar i psykomotorisk fysioterapi. Det gir grunnlag for å forstå menneskers reaksjonsmønstre ved kriser, og for å vurdere om og hvordan en kan gi individuelt tilpasset psykomotorisk fysioterapi til mennesker som har opplevd eller har store livsbelastninger. Emnet omfatter veiledet praksis, gruppeveiledning i NPMF og ledelse av opplevelsesorienterte bevegelsesgrupper.
Required preliminary courses
Eksamen i PSYFY6100 og PSYFY6200 må være bestått.
Learning outcomes
Etter endt emne har studenten følgende kompetanse inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om belastningslidelser, psykiske lidelser og sammensatte tilstander
- har oppdatert empirisk kunnskap om hvordan mennesker kan reagere i traumatiske situasjoner og om hvordan traumer kan gi symptomer, lidelser og sykdom
- kan gjøre rede for teorier om gruppedynamikk og gruppeprosesser, og ha innsikt i gruppens betydning for mennesker i traumatiske livssituasjoner
- kan gjøre rede for og begrunne psykomotorisk fysioterapi i en tverrfaglig kontekst innen psykisk helsearbeid i kommune- og spesialisthelsetjenesten
Ferdigheter
Studenten
- kan ut fra kroppslige funn tilpasse psykomotorisk fysioterapi til den enkelte pasients ressurser og grad av belastning
- har inngående ferdigheter i å utføre kunnskapsbasert psykomotorisk fysioterapi der erfarings- og opplevelsesorienterte samtaler inngår
- kan tilpasse, tilrettelegge og instruere fysisk aktivitet individuelt og på gruppenivå
- kan ha selvstendig ansvar for bevegelsesgrupper der deltakernes refleksjon over egne kroppslige og følelsesmessige erfaringer vektlegges
- kan reflektere over erfaringer med gruppedynamikk og gruppeprosesser
- kan redegjøre for selvstendige vurderinger som en del av flerfaglig utredning av pasienter
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og vurdere relevante problemstillinger relaterte til kroppsfunn, krisereaksjoner, livshistorie og aktuell livssituasjon hos den enkelte pasient
- reflektere over etiske problemstillinger
- ta en aktiv rolle i faglige diskusjoner
Teaching and learning methods
Emnet har tre ukesamlinger.
Praksisstudier
Psykomotorisk fysioterapi
Praksisperiode 2 består av minimum 100 pasientbehandlingstimer. Studentene får gruppeveiledning.
Studenten skal levere refleksjonsnotat til veileder ved sluttvurdering av praksisperioden.
Bevegelsesgruppe
Studenten skal lede én bevegelsesgruppe over åtte ganger à ca. 60 minutter. Antall deltakere i gruppen skal være fem til åtte. Hvis ikke behandlingstedet har egnet rom, må studentene sørge for annet lokale.
Video-opptak
Studentene skal vise video-opptak fra egen praksis både i undervisning og gruppeveiledning. Opptakene danner grunnlag for faglige diskusjoner og ferdighetstrening. Tilbakemelding gis av medstudenter, lærere og veiledere.
Course requirements
- Tre skriftlige oppgaver.
- Fagnotat som skal inneholde en teoretisk analyse av gruppedynamikk og -prosess.
- Journal til klinikk i veiledningsgruppen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves obligatorisk tilstedeværelse i ferdighetstrening, veiledningsgrupper og timeplanfestet gruppearbeid.
Assessment
For å fremstille seg til eksamen må
- kravet til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt
- praksisperiode 2 i NPMF være bestått
- arbeidskravene være godkjent
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell klinisk eksamen over to dager:
- Dag 1: Undersøkelse av pasient, skriving av journal.
- Dag 2: Gjennomføre prøvebehandling tilpasset den aktuelle pasienten.
Grading scale
Gradert karakterskala: A-F, der A-E er bestått og F ikke bestått.
Examiners
Ekstern og intern sensor vurderer alle studenter.