EPN-V2

PSYFY6200 Psychomotor physiotherapy and mental health care: The importance of communication and therapeutic relations Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon og relasjoners betydning i psykomotorisk fysioterapi og psykisk helsearbeid
Study programme
Advanced Course in Psychomotor Physiotherapy
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Emnet har tre ukesamlinger. Det inneholder teorier om relasjoner og relasjonens betydning i psykisk helsearbeid. Det omfatter trening i kliniske og relasjonelle ferdigheter, der kroppslige og verbale tilnærmingsmåter skal utfylle hverandre. Emnet omfatter også veiledet praksis, gruppeveiledning i NPMF og observasjonspraksis i psykisk helsetjeneste.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

;

Kunnskap

Studenten

  • kjenner gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjons- og yrkesutøvelse og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i innenfor fag- og yrkesopplæringen i restaurant- og matfag og relevante fag i grunnskolen
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplærings tilpasset elevenes/lærlingenes behov
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
  • kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

;

Generell kompetanse

Studenten

;

    • har solid innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger innen restaurant og matfag, og kan formidle sentralt fagstoff
    • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet innenfor fag- og yrkesopplæringen i restaurant- og matfagene
    • har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og yrkesliv innenfor restaurant- og matfagene
    • kan bygge gode relasjoner og samarbeide med aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv relevant for yrkesopplæringen i restaurant- og matfagene
    • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer

Learning outcomes

Godkjent av fakultetets studieutvalg 3. juli 2013. Etablert av dekanen 3. juli 2013. Revidert emneplan godkjent på fullmakt av leder i fakultetets studieutvalg 17. november 2014. Redaksjonelle endringer lagt inn 20. februar 2019. Gjeldende fra høstsemesteret 2019.

Lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse er sentral for lærerens profesjonsutøvelse i lærerens daglige arbeid med planlegging, administrasjon, undervisning og evaluering, men også for utvikling av lærerens kompetanse mer generelt. (profesjonsutvikling). Denne kompetansen er en forutsetning for integrering av digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i alle fag og på alle nivåer i grunnskolen.

Det blir lagt vekt på å gi innføring i grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale verktøy og ressurser. Videre drøftes problemstillinger som kan gi perspektiver på muligheter og utfordringer ved integrering av slike verktøy i skolen. Studentene skal oppnå fortrolighet med bruk av digitale enheter og skolerelevante programmer og nettressurser. Gjennom studiet skal studenten kunne legge til rette for undervisning og læring som utvikler elevenes kompetanser for fremtiden. Emnet gir en innføring i pedagogisk bruk av digitale verktøy med vekt på nye arbeidsformer og lærerens rolle i digitale omgivelser. Teknologiens betydning for skole, barnehage, samfunn og arbeidsliv inngår også i emnet.

Content

Gradert skala A-F.

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Teaching and learning methods

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan levere bacheloroppgaven:

;

Arbeidskrav 1

Innlevering av to veiledningsdokumenter knyttet til bacheloroppgaven etter retningslinjer gitt av OsloMet. Arbeidskravet består av to deler som begge må være godkjent.

  1. Innlevering av problemstilling for godkjenning, informasjonsbrev til informanter og datainnsamlingsverktøy som intervjuguide eller spørreskjema.

Hensikten med dette arbeidskravet er at faglærer ved OsloMet sikrer at datainnsamling foregår profesjonelt og etter etiske retningslinjer.

2. Innlevering av veiledningsdokument på helheten av bacheloroppgaven. Omfang: 2000 ord +/- 10%

Hensikten med dette arbeidskravet er å legge til rette for en prosessorientert form for skriving av bacheloroppgaven der studentene får veiledning underveis i skriveprosessen.

;

Arbeidskrav 2

Formidling av bachelorprosjekt til studenter i yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag. Omfang: Ca. 15 minutters presentasjon.Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal dele sine forskningsfunn fra arbeidet med bacheloroppgavene med resten av klassen for å spre resultatet av forskningen. Presentasjonen gir også muligheter for tilbakemeldinger før den skriftlige bacheloroppgaven skal leveres.

;

Arbeidskrav 3

Praksisrapport etter 4 uker pedagogisk praksis. Omfang: 1500 ord +/- 10%. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal dokumentere og reflektere over egne læringsaktiviteter i praksisperioden og knytte dette til emnets faginnhold.

;

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

;

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • forståelse for hva digital kompetanse innebærer for skole og læring
  • inngående kunnskap om didaktisk bruk av digitale verktøy i skolen
  • kunnskap om teorier om arbeids- og læringsformer ved bruk av digitale verktøy og ressurser
  • kunnskap om digital dømmekraft, som personvern, opphavsrett, kildekritikk og nettvett i skolen
  • kunnskap om etiske og kulturelle problemstillinger relatert til digitale omgivelser

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke digitale verktøy i eget administrativt arbeid
  • planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med digitale verktøy
  • utvikle og bruke forskjellige arbeidsmåter med digitale verktøy som fremmer elevers læring
  • ta i bruk digitale verktøy for tilpasset opplæring
  • være rollemodell ved bruk av digitale verktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • kan ta ansvar for egen læring, gjennom å ta seg fram der lærestoff ikke er ferdig tilrettelagt
  • kan bruke digitale verktøy som grunnleggende ferdighet og i samspill med andre grunnleggende ferdigheter
  • har reflekterte holdninger til pedagogisk bruk av digitale verktøy og ressurser
  • har reflekterte holdninger til teknologiens betydning for etiske problemstillinger i skole og samfunn
  • kjenner til de metode- og rolleendringene som bruk av teknologi medfører i skole og opplæring

Assessment

Del 1: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 40 % av samlet karakter for emnet

Del 2: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 60 % av samlet karakter for emnet

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes intern og ekstern sensor. ;;

Grading scale

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Det avlegges avsluttende eksamen etter ett semester for studenter som tar dette emnet på heltid. For deltidsstudenter avlegges avsluttende eksamen etter to semester.

Avsluttende vurdering etter fire moduler er en individuell muntlig/praktisk eksamen på inntil 45 minutter med en forberedelsestid på to virkedager. Studenten forbereder en presentasjon av et tildelt emne. I tillegg eksamineres studenten i 1-2 emner som velges ved trekking under muntlig eksamen.

Rettigheter og plikter ved eksamen

Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av forskrift for studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.

Examiners

Ingen hjelpemidler tillatt.