Programplaner og emneplaner - Student
PSYFY6200 Psychomotor physiotherapy and mental health care: The importance of communication and therapeutic relations Course description
- Course name in Norwegian
- Kommunikasjon og relasjoners betydning i psykomotorisk fysioterapi og psykisk helsearbeid
- Study programme
-
Advanced Course in Psychomotor Physiotherapy
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet har tre ukesamlinger. Det inneholder teorier om relasjoner og relasjonens betydning i psykisk helsearbeid. Det omfatter trening i kliniske og relasjonelle ferdigheter, der kroppslige og verbale tilnærmingsmåter skal utfylle hverandre. Emnet omfatter også veiledet praksis, gruppeveiledning i NPMF og observasjonspraksis i psykisk helsetjeneste.
Required preliminary courses
Eksamen i PSYFY6100 må være bestått.
Learning outcomes
Etter endt emne har studenten følgende kompetanse inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om relasjonens og kontekstens betydninger i terapeutiske sammenhenger
- kan gjøre rede for og begrunne kommunikasjonens betydning ved behandling av mennesker med ulik kulturell bakgrunn
- har oversikt over velferdsordninger og trygdefaglige emner
Ferdighet
Studenten kan
- utføre kunnskapsbasert psykomotorisk fysioterapi i samspill med pasienten
- etablere og vedlikeholde en terapeutisk allianse med pasienten ved å ha en målrettet, profesjonell og empatisk holdning
- observere og analysere behandlingsprosesser der terapeuten kan tilpasse egne handlinger i det terapeutiske samspillet
- analysere terapeutisk samspill i behandlingssituasjoner
- bidra konstruktivt i veiledningsgrupper
Generell kompetanse
Studenten
- kan sammen med pasienten reflektere over hvilken betydning livssituasjon og relasjoner kan ha for helse og sykdom
- kan reflektere over kommunikasjons- og interaksjonsprosesser
Content
Praksisstudier Psykomotorisk fysioterapi
Studentene skal fortsette praksisperiode 1, klinisk praksis i NPMF, og totalt ha gjennomført 100 pasientbehandlingstimer i løpet av de to emnene. Studentene får gruppeveiledning.
Studentene skal vise video-opptak fra egen praksis både i undervisning og gruppeveiledning.
Observasjonspraksis
Studenten skal ha ti dagers observasjonspraksis i psykisk helsetjeneste.
Teaching and learning methods
(mangler info)
Course requirements
To skriftlige oppgaver: på henholdsvis 2000 til 2500 ord og 2500 til 3000 ord. Oppgavene skal analysere erfaringer fra praksis i lys av teoretiske perspektiver på samhandling og kommunikasjon.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves obligatorisk tilstedeværelse i ferdighetstrening, veiledningsgruppe og timeplanfestet gruppearbeid.
For å fremstille seg til eksamen må
- eksamen i PSYFY6100 være bestått
- kravet til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt
- praksisperiode 1 i NPMF være bestått
- observasjonspraksis være gjennomført
- arbeidskravene være godkjent
Assessment
Foundations are the part of structures to transfer loads from the superstructure to the underlying soil and rock. The foundation design requires the fundamental understanding of soil and rock mechanics and therefore has been one major task for geotechnical engineers. This course starts with the topics regarding the foundation type and design principle and presents analysis and design methods for different foundation types under axial and lateral loading conditions. In addition, great focus is put on the application of industrial standard such as Eurocode 7 and numerical methods into the foundation design where students and lectors work through several worked examples together. Some other topics such as foundation construction and foundations on the special grounds are also briefly introduced in this course.
Permitted exam materials and equipment
Grading scale
Gradert karakterskala A-F der A-E er bestått og F ikke bestått.
Examiners
Ekstern og intern sensor vurderer alle studenter.