EPN-V2

PSYFY6200 Psychomotor physiotherapy and mental health care: The importance of communication and therapeutic relations Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon og relasjoners betydning i psykomotorisk fysioterapi og psykisk helsearbeid
Study programme
Advanced Course in Psychomotor Physiotherapy
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Programme description
Course history

Introduction

Emnet har tre ukesamlinger. Det inneholder teorier om relasjoner og relasjonens betydning i psykisk helsearbeid. Det omfatter trening i kliniske og relasjonelle ferdigheter, der kroppslige og verbale tilnærmingsmåter skal utfylle hverandre. Emnet omfatter også veiledet praksis, gruppeveiledning i NPMF og observasjonspraksis i psykisk helsetjeneste.

Required preliminary courses

Eksamen i PSYFY6100 må være bestått.

Learning outcomes

Etter endt emne har studenten følgende kompetanse inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om relasjonens og kontekstens betydninger i terapeutiske sammenhenger
  • kan gjøre rede for og begrunne kommunikasjonens betydning ved behandling av mennesker med ulik kulturell bakgrunn
  • har oversikt over velferdsordninger og trygdefaglige emner

Ferdighet

Studenten kan

  • utføre kunnskapsbasert psykomotorisk fysioterapi i samspill med pasienten
  • etablere og vedlikeholde en terapeutisk allianse med pasienten ved å ha en målrettet, profesjonell og empatisk holdning
  • observere og analysere behandlingsprosesser der terapeuten kan tilpasse egne handlinger i det terapeutiske samspillet
  • analysere terapeutisk samspill i behandlingssituasjoner
  • bidra konstruktivt i veiledningsgrupper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan sammen med pasienten reflektere over hvilken betydning livssituasjon og relasjoner kan ha for helse og sykdom
  • kan reflektere over kommunikasjons- og interaksjonsprosesser

Content

Praksisstudier Psykomotorisk fysioterapi

Studentene skal fortsette praksisperiode 1, klinisk praksis i NPMF, og totalt ha gjennomført 100 pasientbehandlingstimer i løpet av de to emnene. Studentene får gruppeveiledning.

Studentene skal vise video-opptak fra egen praksis både i undervisning og gruppeveiledning.

Observasjonspraksis

Studenten skal ha ti dagers observasjonspraksis i psykisk helsetjeneste.

Teaching and learning methods

(mangler info)

Course requirements

To skriftlige oppgaver: på henholdsvis 2000 til 2500 ord og 2500 til 3000 ord. Oppgavene skal analysere erfaringer fra praksis i lys av teoretiske perspektiver på samhandling og kommunikasjon.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves obligatorisk tilstedeværelse i ferdighetstrening, veiledningsgruppe og timeplanfestet gruppearbeid.

For å fremstille seg til eksamen må

  • eksamen i PSYFY6100 være bestått
  • kravet til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt
  • praksisperiode 1 i NPMF være bestått
  • observasjonspraksis være gjennomført
  • arbeidskravene være godkjent

Assessment

Foundations are the part of structures to transfer loads from the superstructure to the underlying soil and rock. The foundation design requires the fundamental understanding of soil and rock mechanics and therefore has been one major task for geotechnical engineers. This course starts with the topics regarding the foundation type and design principle and presents analysis and design methods for different foundation types under axial and lateral loading conditions. In addition, great focus is put on the application of industrial standard such as Eurocode 7 and numerical methods into the foundation design where students and lectors work through several worked examples together. Some other topics such as foundation construction and foundations on the special grounds are also briefly introduced in this course.

Permitted exam materials and equipment

Grading scale

Gradert karakterskala A-F der A-E er bestått og F ikke bestått.

Examiners

Ekstern og intern sensor vurderer alle studenter.