EPN-V2

PSYFY6100 Psychomotor physiotherapy and different perspectives on health and illness Course description

Course name in Norwegian
Psykomotorisk fysioterapi og ulike perspektiver på helse og sykdom
Study programme
Advanced Course in Psychomotor Physiotherapy
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Skriftlig oppgave i artikkelformat inntil 4000 ord, skrevet av gruppe på 2-4 studenter, og individuell muntlig høring inntil 30 min. Muntlig høring innledes med gruppens fremlegg av artikkelen, 20-30 min. Den skriftlige oppgaven får foreløpig karakter. Karakteren må være A-E før studentene kan fremstille seg til muntlig høring. Studentene får individuell karakter etter muntlig høring. Karakteren på den skriftlige oppgaven kan justeres ett trinn opp eller ned for den enkelte student.

Required preliminary courses

Gradert skala A-F

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • fordypet kunnskap om literacy som dannelsesbegrep og som mulighet til å forstå, fortolke og skape tekst
  • inngående kunnskap om og forståelse av litteraturens muligheter og utfordringer i et interkulturelt perspektiv
  • inngående kunnskap om norskdidaktiske utfordringer i et flerspråklig, flerkulturelt og internasjonalt perspektiv
  • fordypet forskningsbasert kunnskap om litteraturens potensial til å utvide elevenes forståelse av seg selv og andre
  • utvidet kunnskap om tekster som kan engasjere barn og unge og om bruk av skjønnlitteratur på ulike trinn
  • utvidet kunnskap om kollegaveiledning

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ulike teorier og metoder for å analysere og vurdere skjønnlitteratur
  • fremme elevenes leselyst og lesemotivasjon knyttet til skjønnlitterære tekster
  • veilede elever i valg av skjønnlitteratur og i deres egen utforsking av skjønnlitteraturen og skjønnlitterære tekstskaping
  • undervise forsknings- og erfaringsbasert, både selvstendig og sammen med andre
  • formidle sentralt fagstoff både muntlig og skriftlig til kollegaer på egen arbeidsplass

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere teoribasert over skjønnlitterære tekster knyttet til ulike sosioøkonomiske, historiske, kulturelle og språklige kontekster.
  • bruke kunnskap om litteraturdidaktikk i arbeid med lesing, skriving og muntlighet som grunnleggende ferdigheter
  • anvende skjønnlitteratur i arbeidet med elevers identitetsutvikling og estetiske, etiske og kulturelle kompetanse
  • vurdere, begrunne og anvende relevant teori og relevante forskningsresultater som grunnlag for profesjonell veiledning i rollen som lærerspesialist

Teaching and learning methods

This course aims to enable students to understand the research process in the broad field of management and the specific requirements of entrepreneurship and innovation research. The course provides opportunities for students to plan, carry out and communicate research projects for their project work as well as for their master’s thesis. In particular, the course aims to cover current qualitative research designs and tools for innovators and entrepreneurs as well as knowledge about how to conduct segmentation based on big data appropriate for a digital age. Particular attention is given to participant-oriented and practice-oriented research such as action research, phenomenology, ethnography, grounded theory, qualitative experiments and narrative methods. Case study as an overarching research design that enables bridging theory and practice. The course goes back to the classics in qualitative theory and moves on to applications in innovation and entrepreneurship research.

Language of instruction is Norwegian.

Course requirements

Opptak til studiet.

Assessment

Målgruppe

Målgruppen er primært yrkesutøvere i sosialtjeneste, helse- og omsorgstjeneste, skole og barnehage. Den inkluderer også andre yrkesutøvere som skal forholde seg til spørsmål om seksuell helse, som personer som arbeider med kommuneplanlegging og folkehelse.

Opptakskrav

Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende. Søkere som har fullført minst tre år av femårig lærer- eller lektorprogram kan også tas opp.

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Grading scale

Videreutdanningen består av ett obligatorisk emne,  VSHL Seksuell helse som ressurs gjennom hele livsløpet, som gjennomføres på deltid over et semester. Læringsressursene og samlinger/webseminarer er heldigitale. Det vil bli avholdt 3-4 webseminarer i løpet av emnet. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 12 timer pr. uke.

Internasjonalisering

Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen. 

Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med kolleger i andre land. Videreutdanningen har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur. 

Examiners

Intern og ekstern sensor vurderer alle studentene.