EPN-V2

PSYDPRA Clinical Placement Course description

Course name in Norwegian
Praksis - utvikling og utøvelse av relasjonskompetanse
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Introduction

    Emnet gir innsikt i digitale kommunikasjonsformer, og handler om hvordan nettsider og digitale medier kan anvendes og virker i formidlingspraksiser. Digital formidlingspraksis kan for eksempel innebære å digitalisere fysisk materiale, presenterer og tilgjengeliggjøre samlinger via anbefalinger og søk, strømme fysiske arrangement og kommunisere direkte gjennom sosiale medier. Kritisk refleksjon rundt medienes virkemåte, bruk og relevans for ulike målgruppe står sentralt emnet. Emnet undervises på norsk.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om hovedteorier som omhandler relasjoner og relasjoners forutsetninger og betydning i psykisk helsearbeid
    • har kjennskap til hovedfunn innen behandlingsforskning og hva pasienter/brukere erfarer som godt psykisk helsearbeid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan reflektere over og analysere situasjoner og identifisere faglige og etiske problemstillinger i lys av empirisk og teoretisk kunnskap
    • kan etablere relasjoner med og gi omsorg til mennesker som har psykiske

    lidelser og deres pårørende, med utgangspunkt i deres resurser, ønsker og behov

    • kan analysere og forholde seg kritisk til egen personlige kompetanse; kreativitet og mot, samt styrke egen evne til videre utvikling
    • kan forholde seg kritisk til opplevelser og konsekvenser av psykiske lidelser
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eget fags særegne bidrag i psykisk helsearbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan initiere helse /sosialpolitiske diskusjoner som fremmer psykisk helse og kunnskap om psykisk helsearbeid
  • Teaching and learning methods

    Veiledete praksisstudier i minimum 245 timer samt arbeid med skriftlige oppgaver tilknyttet praksisstudiene.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Før praksisstudiene starter skal studenten benytte en dag for å gjøre seg kjent på praksisstedet
    • et essay på ca 1500 ord, «min praksisteori» (se egen beskrivelse i undervisningsplanen)
    • veiledningsgrunnlag inntil 2000 ord
    • arbeidsplan
    • Et refleksjonsnotat på inntil 1000 ord
  • Assessment

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    Arbeidskrav 1: Individuell oppgave. Formidle litteratur til en definert målgruppe, via et digitalt medium.

    Studentene velger selv form, innhold og kanal. Formidlingen kan enten gjennomføres i jobbsammenheng eller beskrives i form av en mockup (visuell skisse).

    Arbeidskrav 2: Arbeid i mindre grupper (4-5 studenter). Gruppene skal planlegge et arrangement i et bibliotek eller tilsvarende arena. Arrangementet kan være fysisk, digitalt eller begge deler, men fysiske arrangement skal formidles digitalt. Arrangementet kan planlegges inn i en realistisk jobbsammenheng. Arbeidet skal resultere i en rapport (4-6 sider) som redegjør for programinnhold, markedsføring, teknologivalg og kanaler for den digitale formidlingen.

    Arbeidskrav 3: Hverandrevurdering. Hver student skal gi skriftlig tilbakemelding (inntil én side) på arbeidskrav 2 hos én gruppe.

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Permitted exam materials and equipment

    Eksamen i emnet er en skriftlig individuell semesteroppgave med et omfang på 6 - 8 sider inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Studentene velger selv tema for oppgaven som må godkjennes av faglærer.

    En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

  • Grading scale

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Examiners

    Hver student vurderes av èn representant fra praksisstedet og èn representant fra universitetet