EPN-V2

PS9500 Safety of journalists Course description

Course name in Norwegian
Safety of journalists
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    The course gives an introduction to the field of safety of journalists as one of scientific knowledge and institutional practices. Attacks on media professionals is a growing problem globally and threats and violence against journalists affect freedom of expression and the public sphere. Threats towards the safety of journalists raise questions of resistance and resilience, and of the responsibilities of individuals, institutions and societies. The aim of the course is to educate journalism researchers in the analytical and practical tools needed to investigate, understand, and improve journalists’ safety in an ever-evolving, transnational landscape of political and physical insecurity.

     

    The course consists of two main thematic components:

    • Central scholarly traditions and theoretical debates in the field of the safety of journalists in Norwegian and international contexts
    • Knowledge from practical experiences of the safety of journalists worldwide at individual, institutional and structural levels.

     

    The course is elective and open for all candidates in the specialization in Journalism and Media studies

  • Learning outcomes

    Upon completing the course, the candidates are expected to have gained the following learning outcomes (knowledge, skills and general competence).

    Knowledge   The candidate

    • has in-depth knowledge of and insight into the study of the safety of journalisms internationally and have a good overview of the main lines of argument in central theoretical and professional debates in the field.
    • has in-depth knowledge and understanding of key theoretical approaches and is familiar with cutting edge knowledge including aspects of digital safety, self-censorship, gender issues, investigating sensitive issues, covering protests, war and conflict, journalistic collaborations, financial and legal security of journalists.
    • has knowledge about measures that can improve the situation for journalists and journalism, including the role of UN, UNESCO and NGOs in the field of freedom of speech and journalism.

     Skills  The candidate

    • can compare, analyse and contribute to developing concepts and ideas in the field of the safety of journalists
    • can reflect on and communicate the research in the field and its development in abroader conceptual context

     General competence

    • assessing and identifying new research questions in the field.
    • taking part in collaborative learning methods such as Collaborative Online International Learning (COIL).
    • taking part in debates in national and international fora.
  • Teaching and learning methods

    I dette emnet utvikles forståelsen av hvordan utøvelsen av sosialt arbeid er forankret i sosialt arbeids teoretiske grunnlag. Emnet gir kunnskap om ulike forhold som kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker.

    Gjennom ferdighetstrening i grupper blir studenter kjent med hva det vil si å utøve sosialt arbeid. Studentene vil sammen med sin gruppe øve på å utvikle sin profesjonelle kompetanse. Det trenes gjennom gruppearbeid, rollespill og bruk av kasus på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner. Videre trenes studentene i å håndtere egne følelser i møte med mennesker i vanskelige livssituasjoner.

    Emnet utgjør første del av totalt to nivåer av ferdighetstrening.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Course requirements

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Assessment

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om arbeids- og endringsprosesser i sosialt arbeid
    • har kunnskap om kommunikasjon og samhandling med mennesker på individnivå
    • har kunnskap om strukturelle maktforhold som påvirker relasjoner til brukere
    • har kunnskap om hva digitalisering av velferdstjenestene gjør med kommunikasjonen med brukere og samarbeidspartnere
    • kjenner til betydningen av å forstå seg selv og ha empati med andre

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i profesjonelle møter med enkeltpersoner
    • kan reflektere over betydningen av språk inkludert bruk av tolk i møte med brukere
    • kan reflektere over hvordan makt påvirker relasjonen til brukere, deres livsbetingelser og handlingsrommet for endringsarbeidet
    • kan reflektere over gruppeprosessers betydning gjennom deltakelse i eget gruppearbeid
    • kan motta og gi konstruktive tilbakemeldinger

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan være empatisk og oppmerksomt tilstede i møte med egne og andres følelser og erfaringer
    • kan reflektere over egne verdier og holdninger i yrkesutøvelsen
    • har innsikt i utøvelse av faglig skjønn
    • har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling
    • kan formidle faglig kunnskap om profesjonell samhandling både skriftlig og muntlig
  • Grading scale

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:

    • Arbeidskrav 1. Obligatorisk tilstedeværelse og aktiv deltakelse i ferdighetstrening

    Det er krav til 80 % aktiv tilstedeværelse ved ferdighetstrening i grupper. Ved fravær utover 20 %, og som ikke overstiger 40% gis et arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.

    Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

    Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Examiners

    Ingen hjelpemidler er tillatt.