EPN-V2

PROVY6100 Basic Skills in Academic Supervision and The Role as a Supervisor Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kompetanse i veiledning og veilederrollen
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
Programme description
  • Introduction

    Emnet skal gi grunnleggende kompetanse i veiledning og i veilederrollen. Fokus i emnet er individuell veiledning av lærere med sikte på å gi innsikt i egen profesjonsutvikling og profesjonsutvikling generelt.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • innsikt i veiledning og veilederrollen
    • innsikt i og forståelse for de ulike profesjons- og yrkesutdanningenes profesjonsutøvelse

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende ulike metoder for individuell veiledning
    • kan vurdere eget veiledningsarbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen
  • Content

    • Det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning
    • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning
    • faser i og organisering av veiledningsprosesser, med blant annet systematikk og struktur i prosessene
    • veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning
    • rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
    • etikk i veiledning og veilederrollen

  • Teaching and learning methods

    • innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
    • arbeid i grupper
    • bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
    • praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og på egen arbeidsplass

  • Course requirements

    Arbeidskrav

    • Studentene skal utarbeide og dokumentere egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling i et refleksjonsnotat på 1000-1500 ord.
    • Studentene skal gjennomføre veiledninger mellom hver samling av minst èn nyutdannet på egen arbeidsplass. Veiledningen dokumenteres i et refleksjonsnotat på1000-1500 ord.

    Faglig aktivitet med krav om deltagelse

    Det er krav om 80 % tilstedeværelse i emnet. Fraværet kompenseres etter avtale med faglærer.

  • Assessment

    Individuell skriftlig prosjekteksamen. Eksamen består i å dokumentere et veiledningsforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori i et refleksjonsnotat på 2500 ord, +/- 10 %.

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.

  • Examiners

    Det brukes en intern sensor, samt en tilsynssensor som evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.