Programplaner og emneplaner - Student
PROS6100 Introduction to Programming for Teachers, Level 1¿7 Course description
- Course name in Norwegian
- Innføring i programmering for lærere for trinn 1-7
- Study programme
-
Programming in Education, Level 1–7
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmisk tenkning med fokus på skolekontekst og visuell programmering.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om prinsipper for algoritmisk tenkning
- Har kunnskap om programmering og algoritmisk tenkning i gjeldende læreplaner
- Har kjennskap til utvikling og oppbygging av enkle programmer basert på blokkprogrammering
- Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler og funksjoner
- Har grunnleggende kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer
Ferdigheter
Studenten
- Kan identifisere og dekomponere enkle problem, og utforme løsninger som gjør bruk av blokkprogrammering
- Kan kommentere programmeringskode
- Kan dokumentere, teste og feilsøke programmeringskode
- Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer
Generell kompetanse
Studenten
- Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
- Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplaner og integrert i fag
- Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid, problemløsing og kritisk tenkning
- Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet
Content
Emnet gir en innføring i grunnleggende programmering og begreper inkludert algoritmisk tenkning. Det blir lagt vekt på hvordan programmering kan inngå i skolekonteksten som eget fag og integrert i fag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med blokkbasert programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:
- Problemløsing og algoritmisk tenkning.
- Blokkbasert programmering og programmeringsprinsipper.
- Programmering som kompetanse i samfunnet, læreplaner og relevansen for trening av kritisk tenkning.
- Utvikling av kreativitet og samarbeid i programmeringsaktiviteter.
Teaching and learning methods
Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.
Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.
Course requirements
Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er vurdert til godkjent.
- Arbeidskrav 1:
- Individuelt refleksjonsnotat om algoritmisk tenkning/programmering i skolen (om lag 1000 ord).
- Arbeidskrav 2:
- Del 1: Individuell programmeringskode med dokumentasjon.
- Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat med gjennomgang av del 1 (om lag 1500 ord).
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Assessment
Eksamen gjennomføres i slutten av høstsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: 2 dager. Omfang om lag 1500 ord (inkl. programmeringskode).
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer.
Admission requirements
Se programplanen.