EPN-V2

PROS6100 Introduction to Programming for Teachers, Level 1¿7 Course description

Course name in Norwegian
Innføring i programmering for lærere for trinn 1-7
Study programme
Programming in Education, Level 1–7
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmisk tenkning med fokus på skolekontekst og visuell programmering.

Required preliminary courses

Tilsvarende opptakskrav i programplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har kjennskap til prinsipper for algoritmisk tenkning
  • Har kjennskap til utvikling og oppbygging av programmer basert på visuell programmering
  • Har kunnskap om ulike plattformer og verktøy for visuell programmering
  • Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, tester, variabler, funksjoner
  • Har kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer
  • Har kunnskap om programmering i gjeldende læreplaner og i fagfornyelsen

Ferdigheter

Studenten

  • Kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av programmering
  • Kan utvikle programmer ved bruk av visuell blokkprogrammering
  • Kan kommentere programmeringskode
  • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer
  • Kan programmere fysiske enheter
  • Kan undervise i algoritmisk tenkning ved bruk av analoge og digitale tilnærminger
  • Kan gjennomføre enkle undervisningsopplegg med programmering
  • Kan veilede og vurdere elevers prosess og produkt i arbeid med algoritmisk tenkning og analog og visuell programmering

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
  • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplan og integrert i fag
  • - Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet og samarbeid
  • Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet

Content

Skriftlig profesjonsrettet FoU-oppgave basert på praktisk utforskning og teoristudier.

Eksamen gjennomføres individuelt eller i gruppe på inntil 5 studenter. Tekstomfang: 2000- 2500 ord ved individuelt arbeid. For grupper inntil 4000 ord.

Eksamensresultatet kan påklages. 

Teaching and learning methods

Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.

Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass. Det vil også bli lagt til rette for flervalgsoppgaver for egenevaluering.

Course requirements

Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er vurdert til godkjent.

  • Arbeidskrav 1:
  1. Individuelt refleksjonsnotat om programmering i skolen (om lag 1000 ord).
  • Arbeidskrav 2:
  1. Del 1, individuelt: Utvikling av program.
  2. Del 2, gruppearbeid: Refleksjonsnotat etter drøfting av program fra del 1 (om lag 1500 ord).

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Assessment

Eksamen gjennomføres i slutten av høstsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: tre arbeidsdager. Omfang om lag 1500 ord.

Permitted exam materials and equipment

Bestått tidligere emner ved studiet, tilsvarende 110 studiepoeng. Jamfør nasjonale retningslinjer for utdanningen.

Grading scale

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale problemstillinger for fagområdet design, kunst og håndverk, nasjonalt og internasjonalt.
  • har kunnskap om estetiske læreprosesser og tverrfaglig arbeid som grunnlag for profesjonsutøvelse.
  • har kunnskap om ulike uttrykks- og formidlingsformer innen de praktiske og estetiske fagene.
  • har kunnskap om ulike metoder innen forskning og utviklingsarbeid med relevans for praktiske og estetiske fag.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende fagteori og internasjonal forskning om skolefag, læring, lek, estetiske læreprosesser og mangfold som drøftingsgrunnlag i egen undersøkelse.
  • kan utvikle problemstilling, planlegge, gjennomføre, dokumentere og kritisk reflektere over et avgrenset prosjekt.
  • kan vise praktisk håndlag i arbeid med materialer, teknikker og uttrykksformer.
  • kan anvende egnede metoder for gjennomføring av en avgrenset undersøkelse, behersker akademisk skriveform og viser innsikt i forskningsetikk.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende faglig og profesjonsfaglig innsikt for å drøfte de praktisk estetiske fagene som del av allmenndannelsen og vurdere muligheter og utfordringer med samarbeid på tvers av ulike skolefag og læringsarenaer.
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen et avgrenset fagområde.
  • kan anvende sin profesjonskompetanse til å stimulere til kulturforståelse og til å aktualisere tverrfaglige tema som demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring.

Examiners

I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid, teoretiske studier hovedsakelig individuelt og gjennom noe veiledning i gruppe/plenum. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart. 

Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid. 

Admission requirements

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Presentasjon av problemstilling i gruppe eller i plenum.