EPN-V2

PRG6200 Programming for Teachers, Level 5-10, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Programmering for lærere for trinn 5-10, emne 2
Study programme
Programming in Education, Level 5–10
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet tar for seg mer avansert programmering og har fokus på didaktisk tilnærming til programmering i skolen.

Required preliminary courses

Innføring i programmering for lærere for trinn 5-10, emne 1.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om utvikling og oppbygging av tekstbaserte program
  • Har kunnskap om prinsipper og metoder for utprøving og feilfinning
  • Har kunnskap om ulike tekstbaserte programmeringsspråk og -verktøy
  • Har kunnskap om bruk av programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler, funksjoner i tekstbaserte programmeringsspråk
  • Har kunnskap om tilrettelegging for undervisning og læring i og med programmering
  • Har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid om programmering i skolen

Ferdigheter

Studenten

  • Kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av tekstbasert programmering
  • Kan dokumentere, teste og feilsøke tekstbasert programmeringskode
  • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle eksisterende programkode og algoritmer
  • Kan planlegge og gjennomføre undervisning for og med programmering i skolen
  • Kan veilede og vurdere elevers prosess og produkt i arbeid med algoritmisk tenkning og tekstbasert programmering

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan kommunisere kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering i profesjonsfellesskapet
  • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplan og integrert i fag
  • Kan reflektere over bruk av programmering i undervisning og læring
  • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, estetiske arbeidsformer, samarbeid, problemløsning, kritisk tenkning og dybdelæring
  • Har innsikt i etiske problemstillinger relatert til programmering

Content

Emnet har fokus på grunnleggende tekstbasert programmering og dokumentasjon, testing og feilsøking av programmer. Det blir lagt vekt på didaktiske tilnærminger til programmering og hvordan programmering kan støtte læring. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med tekstbasert programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:

  • Problemløsing og algoritmisk tenkning.
  • Tekstbasert programmering og programmeringsprinsipper.
  • Utprøving og vurdering av enheter og læringsressurser for opplæring i programmering.
  • Tilrettelegging, veiledning og vurdering av elevers programmeringsaktiviteter i skolen.

Teaching and learning methods

Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.

Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.

Praksis

Det er ingen praksisopplæring knyttet til emnet.

Course requirements

Det er to arbeidskrav på emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.

  • Arbeidskrav 1:
  1. Del 1: Individuell programmeringskode, med dokumentasjon.
  2. Del 2:Gruppearbeid: Refleksjonsnotat med vurdering av programmeringskodene fra del 1 (om lag 400 ord per gruppemedlem + 400 ord felles).
  • Arbeidskrav 2:
  1. Individuelt eller i gruppe sammen: utvikle, gjennomføre og reflektere over undervisningsopplegg i tekstbasert programmering med kunnskapsdeling i profesjonsfellesskap på egen arbeidplass (om lag 1000 ord).

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Assessment

Eksamen gjennomføres i slutten av vårsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: 2 dager. Omfang om lag 1500 ord (inkl. programmeringskode).

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Permitted exam materials and equipment

Behovet for omstilling og handling for å unngå en global natur- og klimakatastrofe har aldri vært større. I det store bildet kan barnehagene kanskje virke ubetydelige for å fremme forandring, men barnehagen kan være en viktig bidragsyter. For det første ved å gi barn begynnende erfaringer med bærekraftig utvikling: fremme respekt for natur og arter, utvikle solidaritet med andre mennesker samt hjelpe barn til kritisk tenkning. For det andre kan barnehagene gå frem som eksempler på praksis som bidrar til en bærekraftig utvikling. For å oppnå dette krever det barnehagelærere med kompetanse om bærekraftig utvikling og bærekraftdidaktikk for fremtidens barnehage.

Emnet Barnehagen for en bærekraftig fremtid er tverrfaglig og legger opp til en hel-tilnærming til barnehagen. Det vil si at bærekraftig utvikling ses i en helhetlig sammenheng og omfatter hele barnehagens virksomhet. Verdiene som formidles til barn må gjenspeiles i barnehagens praksis. Derfor vektlegges det en praktisk tilnærming der studentenes prosjekter foregår i barnehagen og relevante miljøer for barnehagen. Undervisningen vil fremme handlingskompetanse, praktisk kompetanse og kompetanse i kritisk tenkning. Målet er at barnehagen skal bli en del av fremtidens løsninger for å redusere det økologiske fotavtrykket.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap om bærekraftig utvikling, herunder historisk bakgrunn og økologiske, sosiale og økonomiske sammenhenger og utfordringer
  • har fordypet kunnskap om natur- og klimakrisen og de innvirkninger disse har på natur og samfunn
  • har inngående kunnskap om pedagogisk arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle og gjennomføre tverrfaglige prosjekter i barnehage knyttet til temaet bærekraftig utvikling som
  • kan gi barn konstruktivt håp i møte med fremtida kan lede og veilede personalet i endrings- og utviklingsprosesser knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling
  • kan bidra til at barnehagens praksis blir mer bærekraftig

Generell kompetanse

  • kan bidra til nytenkning, innovasjonsprosesser og praktiske prosjekter for arbeid med bærekraftig utvikling i fremtidens barnehage
  • kan kritisk reflektere over tematikk knyttet til bærekraftig utvikling
  • kan formidle aktuelt fagstoff og debatt og veilede personalet i barnehagen om bærekraftig utvikling

Examiners

Undervisningen er samlingsbasert. Samlingene er tematiske og foregår på ulike steder slik som campus og gjennom ekskursjoner. Undervisningsformene er basert på forskjellige pedagogiske arbeidsformer som forelesninger, seminarer, gruppearbeid og prosjektarbeid knyttet til pedagogisk arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen. Det forutsettes at studentene er aktive og arbeider med prosjekt i og mellom samlingene. Studentene vil knyttes til barnehager der de kan drive prosjekt.

Admission requirements

Se programplanen.