EPN-V2

PRG6200 Programming for Teachers, Level 5-10, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Programmering for lærere for trinn 5-10, emne 2
Study programme
Programming in Education, Level 5–10
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Required preliminary courses

Innføring i programmering for lærere for trinn 5-10, emne 1.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om prinsipper for algoritmisk tenkning
  • Har kunnskap om til utvikling og oppbygging av tekstbaserte program og prinsipper og metoder for utprøving og feilfinning
  • Har kunnskap om ulike tekstbaserte programmeringsspråk og -verktøy
  • Har kunnskap om bruk av programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler, funksjoner og objekter i tekstbaserte programmeringsspråk
  • Har kunnskap om tilrettelegging for undervisning og læring i og med programmering
  • Har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid om programmering i skolen

Ferdigheter

Studenten

  • Kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av programmering
  • Kan utvikle programmer ved bruk av tekstbasert programmering.
  • Kan dokumentere, teste og feilsøke programmeringskode
  • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle eksisterende programkode og algoritmer
  • Kan planlegge og gjennomføre undervisning for og med programmering i skolen
  • Kan veilede og vurdere elevers prosess og produkt i arbeid med algoritmisk tenkning og tekstbasert programmering

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan kommunisere kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering
  • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplan og integrert i fag
  • Kan reflektere over bruk av programmering i undervisning og læring
  • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid, problemløsning og dybdelæring
  • Har innsikt i etiske problemstillinger relatert til programmering

Content

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid.

Teaching and learning methods

All exams are assessed by two internal examiners.

Course requirements

Det er to arbeidskrav på emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.

  • Arbeidskrav 1:
  1. Del 1: Individuell programmeringskode, presentert ved hjelp av video.
  2. Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat etter drøfting av programmeringskode fra del 1 (om lag 1500 ord)
  • Arbeidskrav 2:
  1. Individuelt eller to studenter sammen: Refleksjon over undervisningsopplegg i tekstbasert programmering med kunnskapsdeling i eget kollegium (om lag 1000 ord).

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Assessment

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet forskningsbasert kunnskap innen emne og kjennskap til internasjonal forskning på feltet.
  • kjenner ulike fags sentrale didaktiske og kunnskapsteoretiske utfordringer

Ferdigheter

Studenten

  • kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen ulike skolerettede fag
  • kan gi en faglig kompetent skriftlig redegjørelse av et didaktisk relevant tema

Generell kompetanse

Studenten

  • kan problematisere relevante fagfelts didaktikk
  • kan bruke sin nye kunnskap med faglig integritet

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Examiners

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studentene skal i grupper lage en presentasjon som bygger på utvalgte artikler eller kapitler i pensum og legge denne fram for medstudentene (ca. 20 minutter).

Admission requirements

Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har en god, kunnskapsbasert oversikt om religiøst og kulturelt mangfold i samfunnet
  • har fordypet kunnskap om rollen til religion i moderne samfunn, og forståelse av dynamikken i interreligiøse relasjoner og mellom religion og kultur
  • har tilegnet seg bred innsikt i kulturelle prosessers betydning for religiøs endring (sekulariserings- og post-sekulariseringsteorier)
  • har tilegnet seg bred innsikt i hvordan globaliseringsprosesser påvirker religiøse kulturer og omvendt
  • har kunnskap om viktige aspekter ved religion i det moderne
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske, analysere og drøfte fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig, og forskningsmessig forsvarlig måte
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, både erfaringskunnskap og forskning og anvende slike kilder på en faglig og selvstendig måte
  • kan analysere og forholde seg vurderende til eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor emnet på grunnopplæringsnivå
  • kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet