EPN-V2

PRG6200 Programming for Teachers, Level 5-10, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Programmering for lærere for trinn 5-10, emne 2
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
  • Introduction

    Emnet tar for seg mer avansert programmering og har fokus på didaktisk tilnærming til programmering.

  • Required preliminary courses

    Innføring i programmering for lærere for trinn 5-10, emne 1.

  • Learning outcomes

    Emnet helhetlig yrkesfaglærerkompetanse - bacheloroppgave er det avsluttende emnet i yrkesfaglærerutdanningen i studieretningen for restaurant- og matfag. I dette emnet vil det bli lagt vekt på at studentene skal kunne integrere yrkesfag, yrkesopplæring, FoU-aktiviteter og vise en helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.

  • Content

    Emnet har fokus på grunnleggende tekstbasert programmering og dokumentasjon, testing og feilsøking av programmer. Det blir lagt vekt på didaktiske tilnærminger til programmering og hvordan programmering kan støtte læring. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med tekstbasert programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:

    • Problemløsing og algoritmisk tenkning.
    • Tekstbasert programmering og programmeringsprinsipper.
    • Utprøving og vurdering av enheter og læringsressurser for opplæring i programmering.
    • Tilrettelegging, veiledning og vurdering av elevers programmeringsaktiviteter i skolen.
  • Teaching and learning methods

    For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studenten ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen.

  • Course requirements

    Det er to arbeidskrav på emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.

    • Arbeidskrav 1:
    1. Del 1: Individuell programmeringskode, presentert ved hjelp av video.
    2. Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat etter drøfting av programmeringskode fra del 1 (om lag 1500 ord)
    • Arbeidskrav 2:
    1. Individuelt eller to studenter sammen: Refleksjon over undervisningsopplegg i tekstbasert programmering med kunnskapsdeling i eget kollegium (om lag 1000 ord).

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

  • Assessment

    Eksamen gjennomføres i slutten av vårsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: tre arbeidsdager. Omfang om lag 2000 ord.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Eksamen i emnet består av to deler:

    Del 1: Bacheloroppgave, individuelt eller i grupper á 2 studenter, omfang 4000 +/- 10% + vedlegg.

    Del 2: Individuell muntlig presenasjon. Omfang: 30-45 minutter per kandidat. 15 min til presentasjon og inntil 30 minutter til oppklarende spørsmål. Individuell muntlig eksamen skal vise helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.

    Nærmere retningslinjer for eksamen i del 1 og del 2 gis av emneansvarlig.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved sykdom arrangeres ny eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til del 1, gjennomføres den individuelt.
    • Ved karakteren F for ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven leveres til ny sensur inntil én gang, muntlig eksamen gjennomføres på nytt.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

  • Examiners

    Alle hjelpemidler er tillatt, men den individuelle muntlige høringen gjennomføres uten bruk av audiovisuelle hjelpemidler.

  • Target group and admission

    Del 1: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 40 % av samlet karakter for emnet

    Del 2: Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått, og teller 60 % av samlet karakter for emnet