EPN-V2

PRG6100 Introduction to Programming for Teachers, Level 5-10 Course description

Course name in Norwegian
Innføring i programmering for lærere for trinn 5-10
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmisk tenkning med fokus på skolekontekst og visuell programmering.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • Har kunnskap til prinsipper for algoritmisk tenkning
    • Har kunnskap om programmering og algoritmisk tenkning i gjeldende læreplaner
    • Har kjennskap til utvikling og oppbygging av enkle programmer basert på blokkprogrammering
    • Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler og funksjoner
    • Har grunnleggende kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer

    Ferdigheter

    Studenten

    • Kan identifisere og dekomponere enkle problem, og utforme løsninger som gjør bruk av blokkprogrammering
    • Kan kommentere programmeringskode
    • Kan dokumentere, teste og feilsøke programmeringskode
    • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
    • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplaner og integrert i fag
    • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid, problemløsing og kritisk tenkning
    • Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet
  • Content

    Emnet gir en innføring i grunnleggende programmering og begreper inkludert algoritmisk tenkning. Det blir lagt vekt på hvordan programmering kan inngå i skolekonteksten som eget fag og integrert i fag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med blokkbasert programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:

    • Problemløsing og algoritmisk tenkning.
    • Blokkbasert programmering og programmeringsprinsipper.
    • Programmering som kompetanse i samfunnet, læreplaner og relevansen for trening av kritisk tenkning.
    • Utvikling av kreativitet og samarbeid i programmeringsaktiviteter.
  • Teaching and learning methods

    Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.

    Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.

    Praksis

    Det er ingen praksisopplæring knyttet til emnet.

  • Course requirements

    Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.

    • Arbeidskrav 1:
    1. Individuelt refleksjonsnotat om programmering i skolen (om lag 1000 ord).
    • Arbeidskrav 2:
    1. Del 1: Individuell programmeringskode med dokumentasjon.
    2. Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat med gjennomgang av del 1 (om lag 1500 ord).

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

  • Assessment

    Eksamen gjennomføres i slutten av høstsemesteret.Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: 2 dager. Omfang om lag 1500 ord (inkl. programmeringskode).

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

  • Examiners

    Eksamen vurderes av to interne sensorer.

  • Target group and admission

    Se programplanen.