EPN-V2

PRG6100 Introduction to Programming for Teachers, Level 5-10 Course description

Course name in Norwegian
Innføring i programmering for lærere for trinn 5-10
Study programme
Programming in Education, Level 5–10
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmisk tenkning med fokus på skolekontekst og visuell programmering.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap til prinsipper for algoritmisk tenkning
  • Har kunnskap om programmering og algoritmisk tenkning i gjeldende læreplaner
  • Har kjennskap til utvikling og oppbygging av enkle programmer basert på blokkprogrammering
  • Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler og funksjoner
  • Har grunnleggende kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer

Ferdigheter

Studenten

  • Kan identifisere og dekomponere enkle problem, og utforme løsninger som gjør bruk av blokkprogrammering
  • Kan kommentere programmeringskode
  • Kan dokumentere, teste og feilsøke programmeringskode
  • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
  • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplaner og integrert i fag
  • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid, problemløsing og kritisk tenkning
  • Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet

Content

Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.

Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.

Praksis

Det er ingen praksisopplæring knyttet til emnet.

Teaching and learning methods

Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.

Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.

Praksis

Det er ingen praksisopplæring knyttet til emnet.

Course requirements

Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.

  • Arbeidskrav 1:
  1. Individuelt refleksjonsnotat om programmering i skolen (om lag 1000 ord).
  • Arbeidskrav 2:
  1. Del 1: Individuell programmeringskode med dokumentasjon.
  2. Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat med gjennomgang av del 1 (om lag 1500 ord).

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Assessment

Eksamen gjennomføres i slutten av høstsemesteret.Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: 2 dager. Omfang om lag 1500 ord (inkl. programmeringskode).

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Emnet tar for seg mer avansert programmering og har fokus på didaktisk tilnærming til programmering i skolen.

Examiners

Innføring i programmering for lærere for trinn 1-7, emne 1.

Admission requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om utvikling og oppbygging av blokkbaserte program
  • Har kunnskap om prinsipper og metoder for utprøving og feilfinning
  • Har kunnskap om ulike verktøy for visuell programmering
  • Har kunnskap om ulike blokkprogrammeringsspråk og -verktøy
  • Har kunnskap om bruk av programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler, funksjoner i ulike blokkprogrammeringsspråk
  • Har kunnskap om tilrettelegging for undervisning og læring i og med programmering
  • Har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid om programmering i skolen

Ferdigheter

Studenten

  • Kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av blokkprogrammering
  • Kan programmere fysiske enheter
  • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle eksisterende programkode og algoritmer
  • Kan planlegge og gjennomføre undervisning for og med programmering i skolen
  • Kan veilede og vurdere elevers prosess og produkt i arbeid med algoritmisk tenkning og blokkbasert programmering

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan kommunisere kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering i profesjonsfellesskapet
  • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplan og integrert i fag
  • Kan reflektere over bruk av programmering i undervisning og læring
  • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, estetiske arbeidsformer, samarbeid, problemløsning, kritisk tenkning og dybdelæring
  • Har innsikt i etiske problemstillinger relatert til programmering