Studyinfo subject PRG6100 2021 HØST
PRG6100 Introduction to Programming for Teachers, Level 5-10 Course description
- Course name in Norwegian
- Innføring i programmering for lærere for trinn 5-10
- Study programme
-
Programmering for trinn 5–10
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL
2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmisk tenkning med fokus på skolekontekst og visuell programmering.
Required preliminary courses
Tilsvarende opptakskrav i programplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap til prinsipper for algoritmisk tenkning
- Har kjennskap til utvikling og oppbygging av programmer basert på visuell programmering
- Har kunnskap om ulike verktøy for visuell programmering
- Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler og funksjoner
- Har kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer
- Har kunnskap om programmering i gjeldende læreplaner og i fagfornyelsen
Ferdigheter
Studenten
- Kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av programmering
- Kan utvikle programmer ved bruk av visuell blokkprogrammering
- Kan kommentere programmeringskode
- Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer
- Kan programmere fysiske enheter
- Kan gjennomføre enkle undervisningsopplegg med programmering
- Kan veilede elever i arbeid med algoritmisk tenkning og visuell programmering
Generell kompetanse
Studenten
- Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
- Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplan og integrert i fag
- Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid og problemløsing
- Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet
Content
Emnet gir en innføring i grunnleggende programmering og begreper inkludert algoritmisk tenkning. Det blir lagt vekt på hvordan programmering kan inngå i skolekonteksten som eget fag og integrert i fag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med visuell programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:
- Problemløsing og algoritmisk tenkning.
- Visuell programmering og programmeringsprinsipper.
- Programmering som kompetanse i samfunnet, læreplaner og i Fagfornyelsen.
- Utvikling av kreativitet og samarbeid i programmeringsaktiviteter.
Teaching and learning methods
Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.
Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.
Praksis
Det er ingen praksisopplæring knyttet til emnet.
Course requirements
Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.
- Arbeidskrav 1:
- Individuelt refleksjonsnotat om programmering i skolen (om lag 1000 ord).
- Arbeidskrav 2:
- Del 1: Individuell programmeringskode.
- Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat etter drøfting av programmeringskode fra del 1 (om lag 1500 ord).
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Assessment
Eksamen gjennomføres i slutten av høstsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: tre arbeidsdager. Omfang om lag 2000 ord.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.
Admission requirements
Se programplanen.