EPN-V2

PRFLO6100 Programming for teachers Course description

Course name in Norwegian
Programmering for lærere
Study programme
Programming for teachers
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Emnet gir en innføring i grunnleggende programmering, med fokus på programmeringskonseptene som omtales i læreplanen i Fagfornyelsen. Emnet legger opp til mye praktisk programmering, og viser hvordan koding er både konstruktivt og kreativt. Konseptene undervises gjennom blant annet frakoblede aktiviteter (koding uten datamaskin), live-koding, skjelettkode og andre aktiviteter som er tenkt å kunne overføres til deltakernes egne klasserom.

Emnet begynner med å bygge opp forståelse for hva programmering og algoritmisk tenkning er. Videre i emnet fokuseres det på programmeringsspråket Python, med syntaks, variabler, betingelser (vilkår), løkker og funksjoner. Emnet trekker også inn plotting, sannsynlighet og geometri for å sikre koblingen til kompetansemål i fagfornyelsen. Emnet avsluttes med utarbeiding av et undervisningsopplegg til egne elever.

Learning outcomes

Etter å ha fullført dette emnet, så bør studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Ved vellykket gjennomføring av dette emnet, vil studenten ha:

  • forståelse for hva en algoritme er, samt hvordan algoritmisk tenkning kan brukes til problemløsning
  • ;kjennskap til hvordan programkode skrives
  • oversikt over noen metoder for hvordan programmering kan undervises for andre

Ferdigheter

Ved vellykket gjennomføring av dette emnet, vil studenten ha utviklet evner til å:

  • ;skrive og formattere grunnleggende kode i programmeringsspråket Python
  • ;kunne bruke enkle metoder for å finne og rette opp feil i egen og elevers programkode
  • ;formidle grunnleggende programmeringskonsepter til egne elever
  • bruke programmering til å løse problemer i matematikk og naturfag, knyttet til Fagfornyelsen

Generell kompetanse

Ved vellykket gjennomføring av dette emnet, vil studenten være i stand til å:

  • ;lese og tolke enkel programkode
  • identifisere og rette opp feil i programkode
  • løse problemer og utforske ulike tema i matematikk og naturfag, ved hjelp av programmering

Teaching and learning methods

Undervisningen vil foregå på fem samlingsdager. Man må også sette av tid til egen programmering og oppgaveløsning mellom kursdagene.

Datoer for samlingene vil fastsettes i samråd med bestillende skole/kommune/fylkeskommune.

Course requirements

Deltakelse på alle samlingene.

Assessment

Emnet avsluttes med en muntlig eksamen som består av utarbeiding og presentasjon av et undervisningsopplegg i programmering, tiltenkt deltakerens egen klasse og elever.

Eksamensresultatet kan ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle

Grading scale

Bestått-Ikke bestått

Examiners

To sensorer

Admission requirements

Emnet er tiltenkt lærere i matematikk og realfag på ungdomstrinnet og i vgs, og forutsetter kjennskap til formidling og gjeldende læreplaner i egne undervisningsfag.

Opptakskravet er Generell studiekompetanse, og i tillegg fullført eller pågående lærerutdanning eller praktisk-pedagogisk utdanning. Emnet settes opp i samråd med bestillende skoler/skoleeiere, og deltakere må være ansatt ved en skole, kommune eller fylkeskommune som bestiller undervisning av emnet

Overlapping courses

5 studiepoeng mot: PRG6100 "Programmering i skolen for 5-10 trinn"