Programplaner og emneplaner - Student
PRAK6300 Assessing students' teaching competence and fitness for practice Course description
- Course name in Norwegian
- Vurdering av studentens helhetlige kompetanse og skikkethet
- Study programme
-
Flexible practice teacher education for vocational teachers
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En skriftlig innleveringsoppgave, som løses i gruppe på inntil tre studenter. Omfang på innleveringsoppgaven skal være mellom 2500-3500 ord.
Formålet med arbeidskravet er at studentene skal anvende teori i praksis.
For studenter som ikke får gjennomført arbeidskravet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Required preliminary courses
Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over en periode på to dager (48 timer).
Besvarelsen skal ha et omfang på 10 sider (+/- 10 %), ekskludert forside, sammendrag, innholdsfortegnelse og litteraturliste.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Besvarelsen skrives individuelt eller sammen med maks én medstudent.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har solid kunnskap om aktuelle nasjonale og lokale styringsdokumenter som omhandler vurdering i pedagogisk praksis
- har bred kunnskap om vurdering på ulike arenaer i pedagogisk praksis
- har bred kunnskap om etiske perspektiver i vurdering av studenter i pedagogisk praksis
- har solid kunnskap om skikkethetsvurdering av studenter i pedagogisk praksis
Ferdigheter
Studenten
- kan observere og vurdere studenter i pedagogisk praksis utfra en helhetlig kompetanse og skikkethet
- kan gjennomføre vurderingsarbeid av studenter i pedagogisk praksis i samsvar med lover, forskrifter, og nyere forskning på feltet
- kan formidle fremover- og tilbakemeldinger som fremmer mestring og motivasjon hos studenten
- kan legge til rette for faglige vurderingssamtaler i tråd med læringsutbyttebeskrivelsene for praksisopplæringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og drøfte etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til vurdering i pedagogisk praksis.
- kan samarbeide med utdanningsinstitusjonen om vurderingen av studenter i praksis
- kan bidra i utvikling av koherens og samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjonene og praksis
- er godt kjent med forskrifter og prosedyrer angående tvil om skikkethet og fare for ikke bestått praksis, og kan handle i samsvar med disse
Content
Se programplanen
Teaching and learning methods
Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.
Studenten kan ta kontakt med emneansvarlig ved behov.
Course requirements
Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:
- Individuelt skriftlig refleksjonsnotat om løpende vurdering av lærerstudentens skikkethet og faglig progresjon. Refleksjonsnotatet skrives i lys av relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: 1 000 +/-10%.
Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplanen.
Assessment
Mikko Laamanen
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.