EPN-V2

PRAK6300 Assessing students' teaching competence and fitness for practice Course description

Course name in Norwegian
Vurdering av studentens helhetlige kompetanse og skikkethet
Study programme
Flexible practice teacher education for vocational teachers
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

The course will use varied, student-active teaching methods. The course is organised in sessions of 3-5 days. Teaching and learning methods include lectures, seminars, digital learning resources, assignments, group work, oral presentations, and self-study. Students participate in demonstrations of technology for monitoring, activity, and movement analysis and learn how to conduct such assessments.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har solid kunnskap om aktuelle nasjonale og lokale styringsdokumenter som omhandler vurdering i pedagogisk praksis
  • har bred kunnskap om vurdering på ulike arenaer i pedagogisk praksis
  • har bred kunnskap om etiske perspektiver i vurdering av studenter i pedagogisk praksis
  • har solid kunnskap om skikkethetsvurdering av studenter i pedagogisk praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan observere og vurdere studenter i pedagogisk praksis utfra en helhetlig kompetanse og skikkethet
  • kan gjennomføre vurderingsarbeid av studenter i pedagogisk praksis i samsvar med lover, forskrifter, og nyere forskning på feltet
  • kan formidle fremover- og tilbakemeldinger som fremmer mestring og motivasjon hos studenten
  • kan legge til rette for faglige vurderingssamtaler i tråd med læringsutbyttebeskrivelsene for praksisopplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og drøfte etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til vurdering i pedagogisk praksis.
  • kan samarbeide med utdanningsinstitusjonen om vurderingen av studenter i praksis
  • kan bidra i utvikling av koherens og samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjonene og praksis
  • er godt kjent med forskrifter og prosedyrer angående tvil om skikkethet og fare for ikke bestått praksis, og kan handle i samsvar med disse

Content

Se programplanen

Teaching and learning methods

Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.

Studenten kan ta kontakt med emneansvarlig ved behov.

Course requirements

Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:

  • Individuelt skriftlig refleksjonsnotat om løpende vurdering av lærerstudentens skikkethet og faglig progresjon. Refleksjonsnotatet skrives i lys av relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: 1 000 +/-10%.

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplanen.

Assessment

Eksamen er en individuell multimodal presentasjon med utgangspunkt i relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Presentasjonen skal være en PowerPoint-presentasjon eller annet selvkjørende presentasjonsverktøy med tekst, bilder (figurer) og egne kommentarer knyttet til et gitt tema. Omfang: Den multimodale presentasjon skal ha en varighet på inntil 10 minutter.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.Ved første ny og utsatt eksamen kan den multimodale presentasjonen bearbeides, ved senere forsøk må det lages ny presentasjon

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Grading scale

Students should have passed the course MAATH4100 The Knowledge Base in Assistive Technology in Health.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.