Programplaner og emneplaner - Student
PRAK6200 Professional mentoring Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsrettet veiledning
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende muntlige ferdigheter
- har kjennskap til ulike muntlige sjangre og deres betydning for læringsprosesser og yrkesutøvelse
- har kunnskap om retorikkfagets grunnleggende teorier og begreper
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende, vurdere og veilede ulike kommunikasjonsmåter i ulike kommunikasjonssituasjoner
- kan styrke elevenes evne til å delta i diskurser knyttet til ulike fag og emner, og ikke bare ved hjelp av det uformelle hverdagsspråket
- kan bruke og analysere retoriske virkemidler
Generell kompetanse
Studenten
- kan stå frem, uttrykke seg presist og delta i samtaler som likeverdig partner som kan lytte og respondere på andres synspunkter
- har innsikt i verdien av vektlegging av grunnleggende muntlige ferdigheter
-
Required preliminary courses
Arbeids- og undervisningsformene i emnet er forelesninger om kommunikasjon og retorikk kombinert med studentaktive metoder. Emnet vil legge særlig vekt på muntlige fremføringer, diskusjons- og debatteknikker, samtaleanalyser hentet fra både konstruerte og egne praksiserfaringer. Studentene må tilegne seg kunnskap om kommunikasjon og retorikk mellom samlingene.
-
Learning outcomes
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studentene skal individuelt eller i par forberede/utforme en muntlig tekst (tale/monolog, en verbal duell, intervju, diskusjon eller debatt). Omfang 10 - 15 minutter for individuelt arbeid, 15 - 20 minutter for pararbeid.
Målet er at studentene skal bruke og forstå funksjonen av ulike retoriske virkemidler i muntlig språkbruk, samtalemønstre og kroppsspråk. Videre er målet å oppøve evne til konstruktiv respons på ulike muntlige formidlingsformer.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Det kreves i tillegg 80% deltakelse og tilstedeværelse for å kunne fremstille seg for eksamen/vurdering. Se programplan for ytterligere informasjon.
-
Content
Se programplanen
-
Teaching and learning methods
Avsluttende vurdering er en syv-dagers individuell hjemmeeksamen i form av en skriftlig didaktisk oppgave. Eksamen har oppgitt tema knyttet til hvordan undervisning/veiledning i muntlige ferdigheter gjennomføres i praksis. Omfang: 2000 - 2500 ord.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst med nytt tema.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
-
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Assessment
Eksamen gjennomføres individuelt i form av et videoopptak av en reell veiledningssamtale og skriftlig refleksjonsnotat som tar utgangspunkt i samtalen.Innholdet skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter.
Omfang: Videoopptak inntil 10 minutter, refleksjonsnotat: 2000 ord +/- 10%
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.Ved første ny og utsatt eksamen kan videoopptak og refleksjonsnotat bearbeides, ved senere forsøk må det produseres nye arbeider.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - Storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
-
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
-
Grading scale
Se emnets innledningstekst.
-
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.