Programplaner og emneplaner - Student
PRAK6100 Practice teacher identity as a teacher educator: role and responsibilities Course description
- Course name in Norwegian
- Praksislærers identitet som lærerutdanner: rolle og ansvarsområde
- Study programme
-
Flexible practice teacher education for vocational teachers
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bacheloroppgaven i kunst og design studieretning mote og produksjon tar utgangspunkt i et valgt fordypningsområde og består av følgende to deler:
· Et praktisk og skriftlig-teoretisk arbeid.
· En muntlig presentasjon.
Bacheloroppgaven
I bacheloroppgaven skal studenten utvikle en problemstilling knyttet til valgt fordypningsområdet i mote og produksjon. Bacheloroppgaven skal baseres på egen praktisk skapende produksjon. Studenten skal benytte seg av den praktiske og teoretiske kompetansen han/hun har tilegnet seg gjennom hele studieløpet.
Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten utvikle evnen til akademisk refleksjon, skriftliggjøring og formidling av designkonseptet og se dette i en samfunnsmessig kontekst.
Required preliminary courses
Bestått KDM3010 Material, produksjon og teknologi, KDM3400 2D- og 3D digital produksjonsverktøy, KDM3310 Innovasjon og bærekraftige designkonsepter, KDM2050 Motehistorie og teori, KDM3320 Innovasjon og eksperimentering og KDM3110 Profesjonsrolle og prosjektdesign
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
· har kunnskap om forholdet mellom praksis og teori i utforskningen av et designområde
· har kunnskap om konseptutvikling og design, prosess og produkt
· kan anvende relevant moteteori, vitenskapsteori og forskningsdesign muntlig og skriftlig
Ferdigheter
Studenten
· kan strukturere og ferdigstille et eget prosjekt med en klart formulert problemstilling
· kan utvikle et selvstendig designkonsept og se dette i en samfunnsmessig kontekst
· kan planlegge, velge ut, anvende relevant teori og gjennomføre et designprosjekt
· kan anvende vitenskapsteori og forskningsdesign
Generell kompetanse
Studenten
· kan gjennomføre og selvstendig utvikle ulike designprosjekt
· har innsikt i bruk av media, teknologi, materialer, redskaper og teknikker
· har innsikt i og kan reflektere over kreativ motedesign og produksjon
· skal kunne bidra gjennom egen praksis til bærekraftig utvikling av eget fagfelt
· har oppøvet evne til kritisk tenkning
Content
The following required coursework must be approved before the student can receive a final assessment:
- Attentance at the seminar day at campus before practice
- participation in work at the practice placement, minimum attendance of 90%
- submission of completed and signed practical training documents in accordance with given criteria
- assessment in relation to the suitability criteria cf. the Regulations concerning Suitability Assessment in Higher Education
Teaching and learning methods
Arbeidet vil i hovedsak foregå i form av selvstendig arbeid, eller gruppearbeid i veiledningssituasjoner og gjennom prosessorientert skriving knyttet til forskningsdesign. Studenten har ansvar for egen læring, organisering og gjennomføring av arbeidet.
Emnet går over om lag tolv uker.
Bacheloroppgaven kan utføres individuelt eller i gruppe. Ved gruppeeksamen ganges bacheloroppgavens omfang med antall medlemmer i gruppen og den muntlige delen gjennomføres også i gruppe. Alle gruppens medlemmer får samme karakter Dersom det velges å arbeide i gruppe, må dette fremlegges allerede til første veiledningsseminar.
Course requirements
- Minimum 80 % deltagelse på utvalgte læringsaktiviteter som veiledning og seminar. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.
Se aktuelle undervisningsplan for nærmere informasjon om arbeidskrav.
Assessment
In this course, students will integrate knowledge from previous courses and apply the social educator work model in practice. The students are to familiarise themselves with the framework for service provision and ensure user participation/provide decision-making support. Students gain experience of the importance of multidisciplinary and interprofessional cooperation in relation to complex issues. The main focus is on participant observation, assessment and testing to identify the need to facilitate change. The students are expected to actively participate in the planning, implementation and evaluation of training, health and care work. The target group is disabled persons and/or complex assistance needs.
The course VERPRA21 comprises a total of 12 weeks, wereof a seminar day on campus, with a total workload of 10 weeks (300 hours) of user oriented practical training in authentic work situations.
Permitted exam materials and equipment
Approved required coursework in the second-year course VERB2300, and all other second-year courses must be passed.
Grading scale
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can describe the practice placement’s professional basis and how it describes the purpose of its activities
- can describe the practice placement's quality, notification and non-conformity systems
- can explain legislation and regulations that apply to the practice placement
- can explain case processing procedures at the practice placement
- can explain how the practice placement cooperates with other relevant services/arenas
- can explain the practice placement’s reporting and patient record system
- can explain different specialist administrative systems
- can explain the content and structure of different types of reports used at the practice placement
- can describe how the practice placement uses welfare technology
- can explain his/her own professional role and how multidisciplinary and interprofessional cooperation can be promoted
- can describe factors that can promote cooperation, trigger conflicts and resolve conflicts
Skills
The student
- can identify ethical dilemmas and conflicts of values in service provision
- can ensure user participation and apply professional knowledge in decision-making support
- can apply relevant observation, methods for assessing and testing in cooperation with service recipients to identify goals, needs and interests, and evaluate training and care measures
- can prepare descriptions of measures in cooperation with service recipients and others at the practice placement
- can apply up-to-date and evidence-based methods in training and care measures to promote independence in the service recipient in cooperation with other staff/professions
- can assess the risk of undesirable incidents and, in cooperation with staff at the practice placement, assess and, if relevant, implement measures to prevent such incidents
- can apply relevant forms of communication to communicate and document specialist knowledge adapted to the purpose and target group
- can demonstrate skills that promote cooperation with service recipients, colleagues and other involved parties
General competence
The student
- can demonstrate professional skills in accordance with the applicable suitability criteria
- can compare relevant academic and ethical issues related to social education practice and identify, reflect on and deal with such issues in their practice through professional judgement
- can reflect on his/her own professional practice and adjust it under supervision
Examiners
The teaching and learning methods include external practical training and a seminarday on campus before the practice placement. The supervised practical training requires active participation in work at the practice placement.