EPN-V2

PPUN6100 Further development of teacher competences Course description

Course name in Norwegian
Videreutvikling av lærerarbeid
Study programme
Postgraduate Certificate in Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsmetoder som er relevante for forskning i skolen
  • har inngående kunnskap om en avgrenset tematikk innenfor kroppsøving og idrettsfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan søke etter og finne fram til skolefaglig forskning
  • kan anvende grunnleggende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i planlegging og gjennomføringen av egen FoU-oppgave
  • kan planlegge og gjennomføre en teoretisk, didaktisk eller empirisk analyse
  • kan skrive en lengre akademisk tekst

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevant forskning
  • kan reflektere over etiske sider ved forskningsprosessen
  • kan reflektere over FoU-prosjektets relevans for sin egen profesjonelle utvikling i lærerutdanningen
  • kan legge fram eget arbeid i faglig sammenheng og gi respons på medstudenters framlegg

Required preliminary courses

Se programplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har bred forståelse for skolens samfunnsmandat i det helhetlige opplæringsløpet
  • har inngående kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglig bredde i eget programområde og kjenner til HMS-arbeid i aktuelle organisasjoner
  • har inngående kunnskap om samfunnets behov for relevant kompetanse i de ulike yrker og i forhold til teknologisk utvikling og det grønne skiftet
  • har kunnskap om læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om entreprenørielle læreprosesser, nytenkning, kreativitet og innovasjon
  • har kunnskap om barn og unges oppvekstmiljø, og om ungdom i vanskelige situasjoner, deres rettigheter, hjelpeapparat og læreres handlingsplikt
  • kjenner til utviklings- og endringsarbeid i skolen og skolen som en lærende organisasjon
  • har kunnskap om ulike forskningsmetoder

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sine pedagogiske, yrkesdidaktiske, og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets og arbeidslivets utviklings- og endringsbehov og holde seg oppdatert
  • kan involvere lokalt arbeidsliv, samfunnsliv og kulturliv i opplæringen og bidra til relevans og yrkesretting av fagene i samarbeid med andre faglærere
  • kan lede læringsprosesser som ivaretar elevmedvirkning i demokratiske læringsfellesskap
  • kan tilrettelegging for vurderingspraksis som bidrar til at eleven kan reflektere over egen og andres læring
  • kan legge til rette for likestilling, likeverd og en bærekraftig yrkesutdanning
  • behersker relevante arbeidsprosesser og reflekterer over egen yrkesutøvelse og kan videreutvikle denne under veiledning
  • kan gjennomføre systematisk forsknings og yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid tilknyttet egen praksis med sikte på å forbedre den
  • behersker bruk av faglitteratur og forholder seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende pedagogiske og didaktiske teorier knyttet til yrkesutøvelse som lærer på 8.-13. trinn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap ved å samarbeide med interne og eksterne aktører til beste for elevens læring og utvikling
  • er seg bevisst at gode læringsfelleskap handler om lærerens ansvar for kvaliteten på relasjonsbygging mellom elever, lærere og foresatte
  • kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/ virksomhet.
  • kan legge til rette for egen, og elevenes danning i et demokratisk og globalt samfunn
  • kan vise innsikt i og evne til kritisk analyse, samt utforming og iverksettelse av læreplaner
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre og kan ta selvstendige og begrunnede valg i sin profesjonelle praksis basert på evidens- basert praksis
  • har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens kompetansebehov i skole, arbeids- og samfunnsliv.

Content

Se programplanen

Teaching and learning methods

Individuell FoU-oppgave med omfang som normalt skal være mellom 6000 og 8000 ord. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på universitetets læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering, og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette må det leveres ny oppgave.

Course requirements

Alle hjelpemidler tillatt.

Assessment

Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Intern og ekstern sensor.

Grading scale

Emnet tar opp grunnleggende vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsmetoder som er relevante for å gjennomføre et FoU-prosjekt. I tillegg skal studentene planlegge, gjennomføre og rapportere et avgrenset prosjekt, under veiledning.

Examiners

ADet benyttes en intern og en ekstern sensor.