EPN-V2

PPUN6000 Learning and basic teaching competences Course description

Course name in Norwegian
Læring og grunnleggende lærerkompetanse
Study programme
Postgraduate Certificate in Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som lærer i yrkesfag og kunne ta i bruk grunnleggende arbeidsmåter for planlegging og gjennomføring av undervisning, og oppøve trygghet i lærerrollen. I tillegg skal studenten utvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for studiet

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skolens mandat og styringsdokumenter som er relevante for opplæringsløp fra 8.-13. trinn, yrkesfaglærer og yrkesopplæring generelt
  • ha kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglig bredde, relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen i eget programområde
  • ha bred kunnskap om yrkesdidaktisk undervisningsplanlegging som fremmer tilpasset og varierte læreprosesser, yrkes og interesse differensiering, dybdelæring og elevmedvirkning
  • har kunnskap om anvendelse av klasse- og læringsledelse for å utvikle et godt klasse- og læringsmiljø med utgangspunkt i demokrati
  • har bred kunnskap om ungdomskultur, utvikling, sosialisering, livsmestring og danning i et mangfoldig samfunn
  • kjenner til fag- og yrkesopplæring i et historisk, internasjonalt og kulturelt perspektiv
  • kjenner til ulike informasjonskilder, nasjonal og internasjonal forsknings for å videreutvikle sin yrkesutøvelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, lede og dokumentere relevant yrkesopplæring ut fra yrkesdidaktiske prinsipper som er tilpasset elevenes behov og yrkesinteresser
  • kan lede læreprosesser som fremmer praktisk, tilpasset læring og dybdelæring på mangfoldige, teknologirike og flerkulturelle læringsarenaer
  • kan legge til rette for entreprenørielle og kreative prosesser i undervisningen
  • kan bidra til tverrfaglighet og yrkesretting av fagene i samarbeid med andre faglærere i 8.-13. trinn
  • kan gjennomføre vurdering i samsvar med forskrift, og gi tilbakemelding og fremovermelding som fremmer læring
  • kan bygge og vedlikeholde gode relasjoner til elevene og lede inkluderende, trygge og helsefremmende læringsmiljøer
  • kan veilede elevene i å ta videre utdanningsvalg fra ungdomstrinnet til fag- og yrkesopplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennom engasjement og faglig innsikt legge til rette for at eleven skal oppleve mestring for å skape motivasjon i læreprosesser
  • kan skape yrkesstolthet og yrkesidentitet for yrkene i eget programområdet og holde seg orientert om fagenes krav i lys av samfunnets utvikling og endringsbehov
  • kan kommunisere, samhandle og bygge gode relasjoner med elever, foresatte, skolens ledelse og andre aktører i skole og arbeidsliv
  • kan legge til rette for elevenes danning og livsmestring i et demokratisk og globalt samfunn
  • kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/ virksomhet
  • kan vise innsikt og evne til utforming, iverksettelse og kritisk analyse av læreplaner
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre og bruke og holde seg oppdatert på relevante nasjonale og internasjonale forskningsresultater for å treffe begrunnede valg i sin profesjonelle praksis

Content

Bestått/ ikke bestått.

Teaching and learning methods

I emnet gjøres det bruk av varierte undervisningsformer, blant annet dialogbaserte forelesninger, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid, gruppearbeid og erfaringsdeling. Det vil også forekomme arbeid mellom undervisningsdagene. Undervisning er forskningsbasert, praksisnær og fremtidsrettet.

Universitetets læringsplattform brukes, og alle studenter må disponere PC og hodetelefoner med mikrofon og ha tilgang til internett.

Pensum

Krav til litteratur i emnet er minimum 1800 sider. Studenten velger 1000 sider fra pensumlisten og kan ellers velge 800 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av emneansvarlig.

Course requirements

Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet.

Arbeidskrav 1

Arbeidskravet består av tre deler og går ut på å planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg for et yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående opplæring.

Arbeidskravet gjennomføres to og to eller individuelt.

Del 1: Det skal utarbeides veiledningsdokument og undervisningsplan til et undervisningsopplegg, omfang avtales med emneansvarlig.

Del 2: Fremlegg av undervisningsopplegget for medstudenter på 20 min.

Del 3: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat over læringsutbyttet knyttet til det å skulle planlegge og gjennomføre undervisning - omfang på 1000 ord +/- 10 prosent.

Arbeidskrav 2

Arbeidskravet består av 3 deler og går ut på en kartlegging av eget kompetansebehov, og 2 dagers hospitering i valgt yrke med presentasjon. Arbeidskravet gjennomføres individuelt.

Arbeidskravet gjennomføres i følgende rekkefølge:

Del 1: Kartlegging av egen realkompetanse[1] og dokumentasjon av kompetansebehov i forhold til eget programområde, omfang etter avtale med emneansvarlig.

Del 2: 2 dager hospitering i valgt yrke.

Del 3. Det skal utarbeides et digital (multimodal) sammendrag og refleksjon over læringsutbytte knyttet til hospitering. Fremlegg av digitalt sammendrag og refleksjon til med-studenter i grupper med hverandre- vurdering. Omfang av presentasjon skal være 10 minutter.

[1] *Realkompetanse er all kompetanse som er tilegnet gjennom formell, ikke-formell eller uformell læring. Det vil si alle kunnskaper og ferdigheter en person har tilegnet seg gjennom utdanning, lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonserfaring, fritidsaktiviteter eller på annen måte. Definisjonen på realkompetanse bygger på erkjennelsen av at læring skjer i mange sammenhenger og på ulike arenaer, og innebærer at det er mulig å oppnå kompetanse som er likeverdig og på nivå med kompetanse oppnådd innenfor det formelle utdanningssystemet. (Kilde: Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk)

Arbeidskrav 3

Arbeidskrav gjennomføres individuelt på følgende måte:

Del 1: Studenten skriver en praksisfortelling fra pedagogisk praksis.

Del 2: Praksisfortelling presenteres, analyseres og drøftes i grupper som et praksisfellesskap. Omfang av 30 minutter per student.

Del 3: Studenten skal skrive et notat som inneholder refleksjoner, i lys av teori, over ulike dilemmaer som kom frem i gruppene i del 2. Omfang 1500 ord (+/- 10%).

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke bestått eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Ettersom studiet er prosessorientert og erfaringsbasert, er tilstedeværelse særdeles viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Av den grunn settes det krav om obligatorisk tilstedeværelse på undervisningsdagene tilsvarende 80 % i hvert emne

Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig.

Det er et krav om 100% tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.

Assessment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • økt innsikt knyttet til dekommisjonering for både mer effektive prosesser og som bidrag til mer bærekraftige løsninger og grønn omstilling
  • grunnleggende kunnskap knyttet til smidig prosjektgjennomføring hvor samarbeid og samhandling gjennom eksperimentering og læring er sentralt
  • tilegnet seg innsikt i og kan analysere hva som kjennetegner smidige prosjekter, og hvilke tilnærminger som er hensiktsmessige for bærekraftige løsninger
  • relevant kunnskap knyttet til bærekraft som fenomen og som en betingelse for nye løsninger og produkter

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • anvende metodiske hjelpemidler innen prosjektstyring til å lede og gjennomføre egnede smidige prosjekter innen dekommisjonering for å skape mer bærekraftige og lønnsomme løsninger
  • samhandle med brukere og andre interessenter for å kunne gjennomføre bærekraftige prosjekter
  • planlegge, lede og styre prosjekter i virksomheter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • ta i bruk ferdigheter knyttet til å velge og anvende egnende smidige prosjektgjennomføringsmåter, som skal bidra til mer bærekraftige løsninger og kunne ta i bruk digitale prosjektstyringsverktøy
  • inneha en aktiv rolle og bidra med utforming og gjennomføring av prosjekter

Permitted exam materials and equipment

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Grading scale

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Gruppeinnlevering med omfang på enten 1500 ord, 10 minutter video, 15 minutter podcast eller 10 slides PPT, +/-10%.
  • Arbeidskrav 2: Gruppeinnlevering med omfang på enten 1500 ord 10 minutter video, 15 minutter podcast eller 10 slides PPT, +/-10%.
  • Arbeidskrav 3: Gruppeinnlevering med omfang på enten 1500 ord 10 minutter video, 15 minutter podcast eller 10 slides PPT, +/-10%.

Gruppene vil være på mellom 3-6 studenter. Studentene kan selv velge hvilke av de angitte formatene de ønsker å bruke. Formålet er å kunne kople teori opp mot praksis og metoder.

Det vil være gruppeinnlevering på alle arbeidskravene og omfanget tilsvarer om lag 1500 ord. Innleveringene kan være skriftlige dokumenter, eller alternativt kan det være podcast, video eller PPT. Ved alternative innleveringer skal det omregnes til tilsvarende omfang.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Examiners

Eksamen i emnet er en gruppebasert mappe som inneholder tre deler:

  1. En omarbeiding av to av arbeidskravene, med omfang tilsvarende som under «arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter» (+/-10%).
  2. En omarbeiding av ett av arbeidskravene med omfang tilsvarende det dobbelte av det som er beskrevet under «arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter» (+/-10%).
  3. En oppsummerende vurdering (refleksjonsnotat) med omfang på 500 ord +/-10%.

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En studentgruppe kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.