EPN-V2

PPUN6000 Learning and basic teaching competences Course description

Course name in Norwegian
Læring og grunnleggende lærerkompetanse
Study programme
Postgraduate Certificate in Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet og kunne ta i bruk grunnleggende arbeidsmåter for planlegging av undervisning. I tillegg skal studenten oppøve evne til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg i lærerrollen.

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for studiet

Learning outcomes

Emnet omfatter alle kompetansemålene innen profesjonsfaget og yrkesfaget og skal gi oversikt over studentens helhetlige kompetanse ved slutten av studiet.

Content

Gradert skala A-F

Teaching and learning methods

Læringsarbeidet vil skje gjennom aktiv bruk av IKT. Dette kan for eksempel være individuelle/gruppeoppgaver, oppgaver på nettet, diskusjonsforum på nettet, forelesninger via nettet, studentpresentasjoner på nettet, lyd-/bildepresentasjoner, bruk av digitale bildefortellinger og veiledning på filmopptak gjort i praksis.

Praksis

Det er knyttet to praksisperioder til emnet:

  • Praksisperiode 1: Studenter skal gjennomføre 20 dager pedagogisk praksis i videregående opplæring i eget programområde
  • Praksisperiode 2: Studentene skal gjennomføre 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet (8.-10. trinn)

Begge perioder skal være veiledet, variert og vurdert. Hensikten er at studentene skal prøve ut og bearbeide egne relevante erfaringer knyttet til fag-/yrkesopplæring.

Course requirements

I tillegg til obligatorisk oppmøte på praksisskolene og oppmøte på samlingene, er det tre arbeidskrav knyttet til emnet. Hvert arbeidskrav består av flere deler. Arbeidskravene knyttes både til pedagogisk praksis og til læringsfellesskapet på samlingene. Det er derfor av stor betydning at studentene møter på samlingene, og det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 % av undervisningsdagene jf. kap.8 i programplanen.

Arbeidskrav 1

Arbeidskravet består av tre deler og går ut på å planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsopplegg for yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående opplæring. Studentene skal samarbeide i grupper på to og to.

Arbeidskravet gjennomføres i følgende rekkefølge:

Del 1: Det skal utarbeides veiledningsdokument (omfang 3-5 sider) og undervisningsplan (omfang 1-2 sider) til et undervisningsopplegg

Del 2: Fremlegg av undervisningsopplegget for medstudenter eller andre, 15-20 min.

Del 3: Gruppen skal skrive et refleksjonsnotat over læringsutbyttet knyttet til det å skulle planlegge og gjennomføre undervisning - omfang på 650 ord (+/- 10 prosent).

Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.

Arbeidskrav 2

Overordnet tema: Klasseledelse, relasjonskompetanse og entreprenørielle læreprosesser

Arbeidskravet har to deler, og skal gjennomføres på følgende måte:

Del 1: Klassen deles inn i grupper, som i fellesskap gjennomfører et prosjektarbeid med relevans for overordnet tema. Prosjektet dokumenteres muntlig for medstudenter eller andre, omfang ca. 20 min.

Del 2: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat knyttet til egen læring gjennom prosjektet, 1000 ord (+/- 10 prosent).

Arbeidskravets del 1 kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.

Arbeidskrav 3

Overordnet tema: Læring i pedagogisk praksis.

Individuelt refleksjonsnotat, omfang 1 250 ord (+/- 10 %).

Alle arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres - mer spesifisert beskrivelse om gjennomføring av arbeidskrav finnes i kapittel 8 i programplanen.

Praksis

Pedagogisk praksis må være gjennomført og bestått før studenten får gå opp til eksamen i emnet. Det er utarbeidet en egen praksisguide til studiet.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 14 dager i form av refleksjonsnotat på 2000 ord (+/- 10 %), der refleksjoner fra pedagogisk praksis knyttes inn mot relevant faglitteratur og aktuelle styringsdokumenter for grunnopplæringen på 8. - 13. trinn. Eksamen leveres i HiOAs digitale vurderingsverktøy.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Arbeidskrav

Arbeidskrav 20 YF/PF Refleksjonsnotat med henvisning til helhetlige læringsutbyttebeskrivelsene i rammeplanen og programplanen

  • Arbeidsform: omfang 2000-2500 ord. Refleksjonsnotatet danner grunnlaget for muntlig eksamen og må være innlevert og godkjent før studenten kan gå opp til muntlig. Studenten skal legge ved litteraturliste for hele studiet tilsvarende ca. 10800 sider (se avsnitt vedrørende arbeidskrav i programplandelen).

Krav til deltakelse

Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.

Grading scale

Individuell muntlig eksamen. Ca. 45 minutter.

Eksamen tar utgangspunkt i innlevert og godkjent arbeidskrav 20, som danner grunnlaget for muntlig eksamen i emne 3100.

Del 1 på YLEF3900 (bacheloroppgaven) må være bestått for å kunne ta eksamen i YLEF3100. Dette fordi vurderingsgrunnlaget i YLEF3900 inngår i samme muntlige eksamen.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Examiners

Ingen hjelpemidler