EPN-V2

PPUH6100 Further development of teacher competences Course description

Course name in Norwegian
Videreutvikling av lærerkompetanse
Study programme
Postgraduate Certificate in Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Formålet med emne er at studenten skal kunne videreutvikle sin kompetanse og yrkesfaglæreridentitet. I tillegg skal studenten videreutvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg og tydelig i lærerrollen. Videre skal studenten kunne anvende pedagogisk og yrkesdidaktisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg.

Required preliminary courses

Bestått emne PPUH6000 eller PPUD6000.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag-, eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)
  • har kunnskap om ulike arbeids- og vurderingsformer
  • kjenner til HMS-arbeid i aktuelle organisasjoner
  • har kunnskap om ungdomskultur, utvikling og læring i flerkulturelle kontekster
  • sosialisering, identitetsutvikling, likestilling og likeverd
  • kan tilrettelegge opplæring og har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner, deres rettigheter og hjelpeapparatet
  • kjenner til utviklings- og endringsarbeid i skolen og skolen som en lærende organisasjon
  • kjenner til nyere nasjonal og internasjonal forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for yrkesfaglærere

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende pedagogisk, yrkesdidaktisk og yrkesfaglig kunnskap fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe selvstendige, begrunnede valg
  • behersker bruk av faglitteratur og forholder seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til yrkesutøvelse som lærer på 8.-13. trinn
  • kan gi vurdering som bidrar til at eleven kan reflektere over egen og andres læring
  • behersker systematisk arbeid med grunnleggende ferdigheter
  • kan lede læringsprosesser som ivaretar elevmedvirkning
  • behersker relevante arbeidsprosesser og reflekterer over egen yrkesutøvelse og kan videreutvikle denne under veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i tilknytning til yrkesutøvelsen og ha endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens utfordringer i sin yrkesutøvelse
  • kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap og bygge gode relasjoner til foresatte og kommunisere og samarbeide med relevante grupper,
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen og gjennom dette bidrar til god, oppdatert og fremtidsrettet praksis
  • kan tilrettelegge for et helsefremmende psykisk og fysisk arbeidsmiljø for elevene/lærlingene og samarbeide med internt/eksternt støtteapparat
  • kan anvende yrkesetisk kompetanse i alt lærerarbeid

Content

Dette emnet bygger på PPUH6000/PPUD6000 og inneholder fordypning og videreføring av sentrale temaer. I tillegg er følgende temaer vektlagt

  • videreutvikling av egen pedagogisk praksis
  • kommunikasjon og samarbeid i skole og bedrift
  • varierte arbeidsmetoder
  • skolen som organisasjon
  • pedagogisk og yrkesdidaktisk utviklingsarbeid
  • nasjonalt og internasjonalt samarbeid og forskning

Teaching and learning methods

I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesning (også dialogbaserte), erfaringsdeling i plenum og i grupper, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid og gruppearbeid.

Course requirements

Praksis

Praksisperiode 3

Det er knyttet en praksisperiode til emnet. Alle studenter skal gjennomføre 30 dager pedagogisk praksis knyttet til eget programområde i videregående opplæring. Det skal være progresjon i praksis, og det stilles strengere krav til bestått praksis i denne perioden enn i periode 1 og 2.

Pedagogisk praksis må være gjennomført og bestått før studenten får gå opp til eksamen i emnet. Det er utarbeidet en egen praksisguide til studiet.

Arbeidskrav

Det er to arbeidskrav knyttet til emnet. Arbeidskravene knyttes både til pedagogisk praksis og læringsfellesskapet på samlingene. Det er derfor av stor betydning at studentene møter på samlingene og det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 prosent av samlingsdagene og undervisningsdagene jf. kap.8.

Arbeidskrav 1

Skolen som organisasjon og skolens rolle i samfunnet. Samarbeid skole- arbeidsliv. Individuell skriftlig oppgave, 2500 ord (+/- ti prosent). Muntlig presentasjon for medstudenter eller andre, ca. 15-20 min.

Arbeidskrav 2

Yrkespedagogisk utviklingsarbeid med utgangspunkt i pedagogisk praksis. Gjennomføres i gruppe. Det skal leveres en skriftlig grupperapport, 3500 ord (+/- ti prosent). Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer. I tillegg leverer hver student individuelt refleksjonsnotat som belyser læringsutbytte av samarbeid og gruppeprosessen, 650 ord (+/- ti prosent). Utviklingsarbeidet skal presenteres for medstudenter eller andre, ca 20 min. Ved stort fravær/sykdom kan alternativt opplegg avtales.

Arbeidskrav 2 dekker rammeplanens krav om et tverrfaglig utviklingsarbeid, og tittelen på dette arbeidet fremkommer på vitnemålet.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 14 dager i form av refleksjonsnotat på 4000 ord (+/- ti prosent) med individuell justerende muntlig eksamen, ca 30 minutter pr kandidat. Muntlig eksamen er justerende, normalt med en karakter opp eller ned.

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som en skriftlig individuell hjemmeeksamen, 21 dager i form av refleksjonsnotat på 4000 ord (+/- ti prosent) med individuell justerende muntlig eksamen, ca. 30 minutter per kandidat.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.