Programplaner og emneplaner - Student
PPUH6000 Learning and basic teaching competences Course description
Introduction
Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet og kunne ta i bruk grunnleggende arbeidsmåter for planlegging av undervisning. I tillegg skal studenten oppøve evne til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg i lærerrollen.
Required preliminary courses
Generelle opptakskrav for studiet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- kjenner til lovverk og styringsdokumenter som er relevante for yrkesfaglærer og yrkesopplæring generelt
- kan planlegge for undervisning ut fra yrkesdidaktiske prinsipper
- kan planlegge undervisnings- og arbeidsmåter som fremmer differensiert og tilpasset opplæring, vurdering og læreprosesser
- kan benytte ulike informasjonskilder for å videreutvikle kunnskap om yrkesutøvelsen
- har bred kunnskap om elevmedvirkning, demokratisk dannelse og pedagogisk entreprenørskap
- kjenner til ungdoms utvikling, sosialisering og danning i et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om læringsledelse og utvikling av godt klassemiljø
- kjenner til fag- og yrkesopplæring i et historisk og kulturelt perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets utviklings- og endringsbehov
- kan lede opplæring der elever/lærlinger deltar i planlegging, gjennomføring- og vurderingsarbeid
- kan lede læringsprosesser som fremmer differensiert og tilpasset opplæring for å sikre elevers/lærlingers læringsutbytte
- kan gjennomføre vurderingsarbeid i samsvar med forskrifter og nyere forskning på feltet
- kan forholde seg kritisk til faglitteratur og informasjonskilder knyttet til relevante fagområder for 8.-13. trinn
- kan utvikle evnen til samarbeid med elever/lærlinger og aktuelle samarbeidspartnere
- kan anvende logg og kunne reflektere over egen læreprosess
- kan anvende digitale læremidler i opplæringen
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i yrkesetiske problemstillinger i lærerarbeidet(utøvelsen som lærer)har solid pedagogisk, yrkesetisk og yrkesdidaktisk kompetanse
- kan gjennom engasjement og faglig innsikt motivere elevenes/lærlingenes læringsprosesser
- har yrkesstolthet og yrkesidentitet som yrkesfaglærer
- kan bygge gode relasjoner til elever og skape et inkluderende læringsmiljø
- kan integrere de grunnleggende ferdigheter i programfagene
- kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre
- kan legge til rette for entreprenørielle og kreative prosesser i undervisningen
Content
Emnet inneholder temaene:
- Klasseledelse.
- Læringsmiljø, læring, lærer- og elev-/lærlingrolle.
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av yrkesopplæring.
- Differensiering og tilpasset opplæring.
- Ungdomskultur, sosialisering og flerkulturelle perspektiver.
- Grunnleggende ferdigheter.
Teaching and learning methods
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som forelesning (også dialogbaserte), erfaringsdeling i plenum og i grupper, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid og gruppearbeid.
Course requirements
Praksis
Det er knyttet to praksisperioder til emnet:
Praksisperiode 1
Alle studenter skal først gjennomføre 20 dager pedagogisk praksis i videregående opplæring i eget programområde.
Praksisperiode 2
I periode to skal studentene gjennomføre ti dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet (8.-10. trinn).
Begge perioder skal være veiledet, variert og vurdert. Hensikten er at studentene skal prøve ut og bearbeide egne relevante erfaringer knyttet til fag-/yrkesopplæring.
Pedagogisk praksis må være gjennomført og bestått før studenten får gå opp til eksamen i emnet. Det er utarbeidet en egen praksisguide til studiet.
Arbeidskrav
Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet, som igjen består av flere deler. Arbeidskravene knyttes både til pedagogisk praksis og til læringsfellesskapet på samlingene. Det er derfor av stor betydning at studentene møter på samlingene, og det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 prosent av samlingsdagene og undervisningsdagene jf. kapittel åtte.
Arbeidskrav 1
Planlegging og gjennomføring av undervisning, individuelt. Arbeidskrav 1 har tre trinn og skal gjennomføres i følgende rekkefølge:
- Trinn 1: Det skal utarbeides veiledningsdokument og undervisningsplan.
- Trinn 2: Fremlegg av undervisningsopplegg for medstudenter eller andre, ca. 15-20 min.
- Trinn 3: Det skal skrives individuell logg/refleksjonsnotat på 650 ord (+/- ti prosent).
Arbeidskrav 2
Arbeidskrav 2 har to deler og skal gjennomføres på følgende måte:
- Del 1: Prosjektgruppen skal utføre et gruppeprosjekt og dokumentere det muntlig for medstudenter eller andre, ca. 20 min.
- Del 2: Hver student skal skrive et individuelt refleksjonsnotat, 1000 ord (+/- ti prosent).
Arbeidskravet kan løses individuelt ved stort fravær/sykdom eller liknende, etter avtale med faglærer.
Arbeidskrav 3
Læring i pedagogisk praksis. Individuelt refleksjonsnotat, 1250 ord (+/- ti prosent).
Arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må i henhold til eksamensreglementet være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere to ganger innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen tre forsøk på hvert arbeidskrav.
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, syv dager i form av et refleksjonsnotat på 2000 ord (+/- ti prosent).
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.