Programplaner og emneplaner - Student
PPUD6100 Further development of teacher competences Course description
- Course name in Norwegian
- Videreutvikling av lærerkompetanse
- Study programme
-
Postgraduate Certificate in EducationPostgraduate Certificate in EducationPostgraduate Certificate in Education
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Formålet med emne er at studenten skal kunne videreutvikle sin kompetanse og yrkesfaglæreridentitet. I tillegg skal studenten videreutvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg og tydelig i lærerrollen. Videre skal studenten kunne anvende pedagogisk og yrkesdidaktisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg.
Required preliminary courses
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
· kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i praktiske prosesser
· kan anvende kunnskap om konseptbygging og design relatert til aktuelle samfunnstendenser i fagområder
· har innsikt i ny teknologi og opphavsrettslige forhold
· har kunnskap om problemstillinger knyttet til form, materialvalg, teknikk, bruksegenskaper, bærekraft og mangfold
Ferdigheter
Studenten
· skal anvende og synliggjøre kompetanse innen fremtidsrettet konsept og design
· skal utvikle egen identitet med eksperimentering i materialer og teknikker
· skal kunne kommunisere egen faglige egenart gjennom teoretisk kunnskap og refleksjon knyttet til fagområdet
· kan anvende vitenskapsteori og forskningsdesign
Generell kompetanse
Studenten
· kan reflektere, analysere og se sammenhengen mellom konsept, materialer, funksjon, teknikk i en designfaglig arbeidsprosess
· kan eksperimentere og tenke nytt når det kommer til faglig identitet og uttrykk
· kan synliggjøre bruk av teknologi og bærekraft innen det tekstile fagområde
· har oppøvet evne til kritisk tenkning
Learning outcomes
Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgt tema.
I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, prosjektarbeid, veiledning og faglige debatter. Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper og idéutvikling, konsept og designutvikling, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Emnet går over om lag 9 uker og arbeidsformen kan være individuell eller gruppearbeid.
Content
5. studiepoeng overlapp mot KDM3200.
Teaching and learning methods
For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:
· Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.
Course requirements
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag åtte uker før innleveringsfristen. Eksamen kan være individuell eller gruppearbeid. Eksamensresultatet kan påklages
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.
Den skriftlige oppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:
· Avgrensing og problematisering av valgt tema.
· Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
· Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
· Refleksjon over fagteoretiske spørsmål.
· Anvendelse av relevant teori.
· Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 2000 ord).
Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Begge deleksamener må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få bestått i emnet. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes vurderingsformen bestått/ ikke bestått.
Grading scale
To interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Examiners
Bestått KDM3100 Designgrep 2.