EPN-V2

PPUD6000 Learning and basic teaching competences Course description

Course name in Norwegian
Læring og grunnleggende lærerkompetanse
Study programme
Postgraduate Certificate in Education
Postgraduate Certificate in Education
Postgraduate Certificate in Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som lærer i yrkesfag og kunne ta i bruk grunnleggende arbeidsmåter for planlegging og gjennomføring av undervisning, og oppøve trygghet i lærerrollen. I tillegg skal studenten utvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon.

Required preliminary courses

OsloMet-storbyuniversitetet har inngått en avtale med Utdanningsdirektoratet om samarbeid om et videreutdanningstilbud for styrere i barnehage, rektorer og andre ledere som jobber i grunnskolen eller videregående opplæring. Juss for ledere gjennomføres i samarbeid med Høgskolen i Innlandet.

Emnet skal gi barnehage- og skoleledere kunnskaper og ferdigheter i å fortolke og håndheve lovverket i samspill med samarbeidende aktører i barnehage og skole for å kunne løse konkrete utfordringer og problemer. Samfunnsutviklingen har bidratt til at konflikter mellom aktører i samfunnet i økende grad blir løst gjennom at den ene parten går til rettsapparatet. Dette er en uheldig utvikling som i noen grad kan forebygges gjennom økt kompetanse hos ledere til å kunne håndtere saker på et tidlig stadium.

Emnet baserer seg på rammeverket for Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng) og Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) og de krav og forventninger som stilles til styrere i barnehagen og rektorer. Det innbefatter samarbeid med barnehageeier og skoleeier. Fagområdet vektlegger fordypning i form av kunnskaper om hvordan ledere kan utnytte sitt handlingsrom og slik kunne etterleve barnehagens rammeplan og skolens læreplaner i praksis. Barnehage- og skoleledere er de aktørene som sammen med eier har størst ansvar for at barn og elever får oppfylt lovbestemte rettigheter. De må sammen bidra til profesjonelle skjønnsvurderinger, legge til rette for at personalet kan håndtere saker som omhandler barn, elever og foreldre og at leder sammen med eier videreutvikler gode rutiner og systemer for slike saker. Leder må sammen med personalet evaluere, dele og drøfte juridisk praksis, videreutvikle praksis og bygge gode rutiner for å møte de utfordringer som er nedfelt i lov- og avtaleverk sammen. Lederne i barnehage og skole må også gi de ansatte støtte og veiledning, følge opp kompetansebehov hos ansatte, legge til rette for kompetanseutvikling om barn og elevers rettigheter til hjelp og tilrettelegging, samt sørge for at ressursene brukes på best mulig måte

Juss for ledere er en videreutdanning på mastergradsnivå. Etter bestått eksamen kan studietilbudet inngå som del av en masterutdanning i utdanningsledelse. Kandidater som ønsker at studiet skal kunne inngå som del av et slikt masterstudium, må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for det aktuelle masterstudiet (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomført og bestått studium i juss for ledere. Det er opp til den enkelte institusjon å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skolens mandat og styringsdokumenter som er relevante for opplæringsløp fra 8.-13. trinn, yrkesfaglærer og yrkesopplæring generelt
  • ha kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglig bredde, relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen i eget programområde
  • ha bred kunnskap om yrkesdidaktisk undervisningsplanlegging som fremmer tilpasset og varierte læreprosesser, yrkes og interesse differensiering, dybdelæring og elevmedvirkning
  • har kunnskap om anvendelse av klasse- og læringsledelse for å utvikle et godt klasse- og læringsmiljø med utgangspunkt i demokrati
  • har bred kunnskap om ungdomskultur, utvikling, sosialisering, livsmestring og danning i et mangfoldig samfunn
  • kjenner til fag- og yrkesopplæring i et historisk, internasjonalt og kulturelt perspektiv
  • kjenner til ulike informasjonskilder, nasjonal og internasjonal forsknings for å videreutvikle sin yrkesutøvelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, lede og dokumentere relevant yrkesopplæring ut fra yrkesdidaktiske prinsipper som er tilpasset elevenes behov og yrkesinteresser
  • kan lede læreprosesser som fremmer praktisk, tilpasset læring og dybdelæring på mangfoldige, teknologirike og flerkulturelle læringsarenaer
  • kan legge til rette for entreprenørielle og kreative prosesser i undervisningen
  • kan bidra til tverrfaglighet og yrkesretting av fagene i samarbeid med andre faglærere i 8.-13. trinn
  • kan gjennomføre vurdering i samsvar med forskrift, og gi tilbakemelding og fremovermelding som fremmer læring
  • kan bygge og vedlikeholde gode relasjoner til elevene og lede inkluderende, trygge og helsefremmende læringsmiljøer
  • kan veilede elevene i å ta videre utdanningsvalg fra ungdomstrinnet til fag- og yrkesopplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennom engasjement og faglig innsikt legge til rette for at eleven skal oppleve mestring for å skape motivasjon i læreprosesser
  • kan skape yrkesstolthet og yrkesidentitet for yrkene i eget programområdet og holde seg orientert om fagenes krav i lys av samfunnets utvikling og endringsbehov
  • kan kommunisere, samhandle og bygge gode relasjoner med elever, foresatte, skolens ledelse og andre aktører i skole og arbeidsliv
  • kan legge til rette for elevenes danning og livsmestring i et demokratisk og globalt samfunn
  • kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/ virksomhet
  • kan vise innsikt og evne til utforming, iverksettelse og kritisk analyse av læreplaner
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre og bruke og holde seg oppdatert på relevante nasjonale og internasjonale forskningsresultater for å treffe begrunnede valg i sin profesjonelle praksis

Content

Se programplanen

Teaching and learning methods

Arbeidskrav

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren. Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Arbeidskravet omfatter å velge ut, definere og beskrive et utfordrende saksfelt på egen arbeidsplass som er av juridisk karakter. Det gis veiledning på arbeidskravet. Studenten utformer et individuelt notat (omfang: 1000 ord +/- 10%).

Arbeidskrav 2

Arbeidskravet omfatter løsning av en juridisk case som krever både beskrivelse, analyse og vurdering av juridisk metode. Den enkelte student utformer et individuelt notat av løsning på en juridisk case (omfang: 1500 ord +/- 10%). Det gis veiledning på arbeidskravet.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Deltakelse på ett digitalt eiermøte.
  • For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Begrunnelsen for dette er at en avgjørende del av læringsarbeidet skjer i grupper på samlingene.

De digitale eiermøtene er obligatoriske.

Av velferdsgrunner kan det gis fritak for undervisning inntil et maksimum av 20 prosent samlet undervisningstid for hvert emne.

Course requirements

Bestått/ikke bestått

Vurderingskriterier

Kriterier for bestått er at studenten dokumenterer god faglig innsikt i relevante temaer. Det er også et kriterium at studenten viser evne til selvstendig drøfting og bruk av juridisk metode og relevante saksbehandlingsregler.

Assessment

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Permitted exam materials and equipment

Se programplanen.

Grading scale

Studiet er organisert som en deltidsutdanning over to semester:

  • Åtte dager undervisning fordelt på fire samlinger
  • To møter med egen leder (eier) knyttet til utvikling av tiltak på egen arbeidsplass
  • To skriftlige arbeidskrav
  • Skriftlig hjemmeeksamen

Emnet har følgende fire temaer:

Tema 1: Egen lederrolle, juridisk metode og saksbehandlingsregler

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskap om:

  • Egen lederrolle i samarbeid med eier
  • Sentrale saksbehandlingsregler og sentrale juridiske begreper
  • Barnekonvensjonen
  • Taushetspliktbestemmelser
  • Personvernregelverket
  • Krav til dokumentasjon

Tema 2: Sentrale rettigheter og plikter i barnehageloven og opplæringsloven

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper om:

  • Rett til spesialundervisning i skolen, og rett til spesialpedagogisk hjelp etter barnehageloven
  • Retten til et trygt og godt miljø i barnehage og skole
  • Foreldresamarbeid i barnehage og skole
  • Hvordan håndtere kolliderende rettigheter og konflikter blant barn/elevgrupper og foreldre
  • Rollene til ulike aktører nasjonalt og lokalt, forståelse av system og egen rolle som leder
  • Tverrsektorielt samarbeid og hvordan løse problemer hvor flere instanser må involveres

Tema 3: Arbeidsgivers styringsrett og lederes handlingsrom

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper om:

  • Arbeidsgivers styringsrett
  • Styrer/rektors rolle, ansvar og myndighet
  • Behandling av personalsaker
  • Gjennomføring av en oppsigelsesprosess
  • Krav til dokumentasjon i oppsigelsessaker
  • Håndtering av saker der leder ikke får støtte eller hjelp fra sin eier

Tema 4: Lederes stillingsvern, varsling og konflikthåndtering

Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskap om:

  • Lederes stillingsvern
  • Varsling etter arbeidsmiljøloven, varslingsrutiner og håndtering av varsling
  • Konflikthåndtering og god kommunikasjon med involverte i personalsaker
  • Leders samarbeid med tillitsvalgte og verneombud
  • Kunnskap om avtaleverket; Hovedavtalen, Hovedtariffavtalen og arbeidstidsavtalen for personalet
  • Kultur for gjensidig samhandling og praktisering av medbestemmelse

Examiners

Det brukes 2 interne sensorer.