EPN-V2

PPFO6100 Vocational Teacher Competences in Tertiary Vocational Education Course description

Course name in Norwegian
Vocational Teacher Competences in Tertiary Vocational Education
Study programme
Practical Pedagogy for Tertiary Vocational Education 1
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Studiet Trafikkopplæring i skolen er en utdanning som er begrunnet i behov for en utvidet og mer solid trafikal kompetanse blant lærere som skal undervise i valgfaget trafikk. Studentene skal opparbeide et godt grunnlag for å skape et fagmiljø som både utvikler valgfaget trafikk og som myndiggjør lærerne i praktisk gjennomføring av faget. Hovedfokuset i studiet er trafikal kompetanse. Lærerne som gjennomfører videreutdanningen,vil kunne undervise i valgfatet trafikk med trafikalt grunnkurs som en integrert del.

Ungdom og trafikksikkerhet

Trafikksikkerhet har betydning for transport og ferdsel i trafikken. I byer og tettsteder er det stadig flere som går, sykler og benytter kollektivtransport. Mange ungdommer venter med å gjennomføre moped/føreropplæring. I mer grisgrendte strøk ser vi at ungdom er tidligere ute med å benytte motoriserte kjøretøy.

Det å kunne øke kompetansen og skape en sikkerhetskultur i ung alder, vil kunne medføre større sannsynlighet for å kunne nå Nullvisjonen. Trafikkveksten i de store byene skal skje gjennom at flere sykler, går eller velger kollektivtransport, ifølge nullvekstmålet, som er et av hovedmålene i Nasjonal transportplan 2018-2029. Samtidig legges det opp til en nullvisjon for antall drepte og hardt skadde i trafikken. Dette er ikke bare to krevende mål, men også en livsviktig balansegang.

I en periode var det en gradvis nedgang i antallet som tok førerkort kl. B, den trenden snudde oppover i 2007. Det ligger nå på et jevnt høyt nivå, stabilt siden 2013. I 2020 var det rekordmange som tok teoriprøven - antallet var på 141 000, mens antall oppkjøringer hadde en nedgang på 12% i forhold til 2019.

Alle har behov for trafikal kompetanse». Innen de de fleste virksomheter er fokus rettet mot helse, miljø og sikkerhet (HMS). Å kunne forankre trafikksikkerhet som en kultur i samsvar med nevnte virksomheter, vil være en naturlig oppfølging.

Ungdomsulykkene setter preg på oss. Det å kunne påvirke og bidra til å begrense ulykkenes omfang er et felles ansvar. Ungdom i alderstrinnet 14 - 18 år er ofte passasjerer i bil, og deres muligheter for påvirkning av førerens valg kan være avgjørende. Å fremme en ungdomskultur hvor ungdom vil ivareta hverandre, er en del av vårt felles ansvar.

Føringer for valgfagene

Valgfagene skal bidra til at elevene, hver for seg og i fellesskap, styrker lysten til å lære og opplever mestring gjennom praktisk og variert arbeid. Valgfagene er tverrfaglige og skal bidra til helhet og sammenheng i opplæringen

Føringer for valgfaget trafikk

Læreplanen i faget understreker at: «Trafikk handler om hva det innebærer å ferdes trygt i trafikken. Faget skal bidra til å oppnå nullvisjonen, en visjon om at ingen skal dø eller bli hardt skadet i trafikken. Det handler om at elevene forstår at vi som trafikanter har ansvar for våre egne valg og vurderinger i trafikken. Skolen kan tilrettelegge for at elever på 9. og 10. trinn tar deler av trafikalt grunnkurs i tråd med trafikkopplæringsforskriften og følger kravene som settes til opplæringen. Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Valgfaget trafikk skal bidra til at elevene utvikler evne til kritisk tenkning og gode holdninger i trafikken. Videre handler det om at elevene utvikler respekt for regler og etisk bevissthet rundt samspillet i trafikken. Forståelse av bærekraftig utvikling av dagens og morgendagens transportformer er en del av faget. Valgfagene henter innhold fra andre fag i grunnskolen».

Den nye læreplanen er mindre bundet til konkrete formuleringer i trafikalt grunnkurs. Grunnen er at prosessen rundt dagens læreplan var nært knyttet til at valgfaget skulle dekke sentrale emner i trafikalt grunnkurs (TG). Nå er det formelle etablert og kjent og læreplanen har mer overordnede kompetansemål. Valgfaget er heller ikke knyttet til en bestemt trafikantrolle, noe som reflekteres i at læreplan og fagets læringsressurser ikke avgrenser innholdet til bestemte trafikantgrupper.

I den nye læreplanen er det tre kjerneelementer, og det nye emnet i valgfaget er folkehelse og miljø. Det åpner for flere muligheter i faget, både med tanke på fysisk aktivitet, bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring.

Føringer for valgfaget trafikk med Trafikalt grunnkurs

I henhold til Utdanningsdirektoratets veiledning innen valgfag har OsloMet tilpasset studiet for lærere som vil undervise i valgfaget trafikk, inkludert Trafikalt grunnkurs. Trafikalt grunnkurs er første trinn i en firetrinns opplæringsmodell innenfor alle lette førerkortklasser, og kan tilbys som en del av valgfaget trafikk.

Grunnlaget for studiet er læreplan for valgfaget trafikk. Sentralt er også Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m. av 01.10.2004. Forskriften gir gjennom § 6-4 personer som har godkjenning som trafikklærer, pedagogisk utdanning som tilsvarer kravene til lærere i offentlig skoleverk, spesialutdanning godkjent av Vegdirektoratet og førerrett i klasse B, rett til å undervise i Trafikalt grunnkurs. Med spesialutdanning menes blant annet dette studiet. Utdypende informasjon om trafikalt grunnkurs står det om i forskriften om trafikkopplæring kap 8. Høsten 2020 ble trafikkopplæringsforskriften endret når det gjelder trafikalt grunnkurs i offentlig skoleverk. Studiet vil gjennomgå endringene med utgangspunkt i informasjon om dette (se VV`s nettsider).

Mange av emnene som tas opp i Trafikalt grunnkurs, forutsettes å bli videreført i den enkelte førerkortklassen. Dette gjelder blant annet emner som grensesetting, selvinnsikt, empati i trafikken, forhold til risiko mv. Det er av den grunn stor betydning at skolene utvikler samarbeid og god relasjon til trafikkskolene i distriktet.

Gjennomført og bestått studium gir studentene kompetanse til å undervise i trafikalt grunnkurs som en integrert del av valgfaget trafikk, i samsvar med det som framgår av gjeldende forskrift for trafikkopplæring og førerprøve m.m.

Det særegne med valgfaget trafikk med trafikalt grunnkurs som en integrert del, er at det styres av to forskrifter: læreplanverket i skolen og trafikkopplæringsforskriften. Dette er unikt i norsk skole. Læreplanen for valgfaget (med kompetansemål, kjerneelementer og tverrfaglige temaer) og læreplanen for trafikalt grunnkurs må derfor legges til grunn for planleggingen av faget.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has knowledge of vocational education theory, vocational didactics and work methods relevant to the field
  • has knowledge of adult learning
  • is familiar with national and international research and development work of relevance to tertiary vocational education within the area of vocational pedagogy and the vocational field, and can update their expertise in the field
  • is familiar with challenges related to place-based, web-based, and flexible educational pathways in tertiary vocational schools

Skills

The student

  • can use the legislation and governing documents that are relevant to learning work in tertiary vocational education in Norway
  • can use their knowledge of the vocation, vocational pedagogy and vocational didactics
  • can plan, give grounds for and carry out varied learning work
  • can tutor, assess and document students’ learning and development, and provide feedback that promotes reflection in learning work
  • can familiarise themselves with specialist literature and take a critical approach to theories and sources of information

General competence

The student

  • has insight into relevant tertiary vocational and professional ethical issues
  • can build good relations with students and create a constructive and inclusive learning environment characterised by diversity and equality
  • can disseminate and discuss issues relating to the vocation, vocational didactics and vocational pedagogy
  • can use insight and engagement to motivate students in their learning processes
  • can facilitate new ideas and innovation and the involvement of local businesses and the local community in the learning work

Content

The course covers the following topics:

  • Learning management in tertiary vocational education
  • Planning, implementing and assessing learning work
  • Learning environment, differentiation and adapted learning
  • Adult learning
  • Further development of own tertiary vocational teaching practice
  • Tutoring and assessment
  • Digital tools in teaching
  • Change and development work

Teaching and learning methods

Varied forms of learning are used based on the principles of tertiary vocational didactics, e.g. practice-oriented learning, experience-oriented learning and problem-oriented learning. Sharing of experience is given emphasis in the programme. The students’ own tertiary vocational teaching practice will be key in their development and learning work.

Course requirements

Students will document four coursework requirements; these are linked to the learning outcomes. Two individual and two group-based requirements (can be adapted on justification to and special agreement with the lecturer). The coursework requirements concern both the student’s own tertiary vocational teaching practice and the learning community in the programme. The coursework requirements must be approved before the student can take the exam. Required coursework that is not approved can be reworked and submitted for re-assessment twice before the ordinary exam.

Coursework requirement 1: Planning and implementation of learning work (in groups of two or three students).

The purpose is to practise the inductive vocational teaching method relevant to planning and implementing learning work.

  • Preparation of a folder comprising a supervision document, with a scope of 1,200 to 1, 320 words. A plan for learning work, with a scope of 1,000 to 1,110 words. Also a professional reflection on the completed work with a scope of 1,000 to 1,110 words.

Coursework requirement 2: Plan for teaching practice (individual)

The purpose is to practise systematic planning and conscious use of vocational pedagogy principles

  • Submission of a well-founded plan for vocational teaching practice (20 days) using the ‘practice planner form’. The plan is prepared in consultation with the teaching practice tutor in the student’s own workplace. The plan must be assessed and approved by the person responsible for the course.

Coursework requirement 3: Assessment (in groups of two or three students).

The purpose is for the group to assess the tertiary vocational students learning work.

  • Prepare a video presentation comprising the following: Assessment of at least three tertiary vocational students' work, including the information on what form the assessments have taken and a critical reflection on their own assessment work. Learning work is carried out in the student's own workplace. Scope: seven to ten minutes.

Coursework requirement 4: Digital reflection (individual)

The purpose is for the students to reflect on their learning outcomes from the programme.

  • Prepare a video presentation comprising a professional reflection on the used pedagogical and didactical principles for learning outcomes as a tertiary vocational teacher. The reflection must be academically grounded on the course syllabus. Scope: seven to ten minutes.

 

Vocational teaching practice

Practical pedagogy for Tertiary Vocational Education comprises 20 compulsory days of teaching practice.

For further information, see the programme description.

Presence in teaching activities

It is expected that students are present in all teaching activities throughout the study-period. In all a minimum attendance of 80 % is required.Students who, due to illness or another documented valid reason, do not meet to the requirement for participation, shall agree on alternative activity(s) in each individual case with the teacher.

For further information, see the programme description.

In order to take the exam the four requierd coursework must be approved, 20 days of practikal traning completed and present in mandatory teaching activities

Assessment

Alle hjelpemidler tillatt

Permitted exam materials and equipment

Bestått/ikke bestått

Grading scale

Det benyttes intern sensur. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Examiners

Studiet er organisert som et samlingsbasert og nettbasert deltidsstudium over ett semester, med studieoppgaver mellom samlingene. Studiet er bygget opp rundt følgende kompetanseområder:

1) Personlig og sosial kompetanse

  • Selvinnsikt og kommunikasjon
  • Oppmerksomhet på seg selv og andre
  • Være en god rollemodell

2) Trafikkfaglig kompetanse knyttet til læreplanens kjerneelementer:

  • Samhandling i trafikken
  • Ansvar og risikoforståelse
  • Folkehelse og miljø

Andre temaer:

  • Førstehjelp og tiltak ved ulykke er særlig viktig kompetanse.
  • Barn, oppmerksomhet og sykling - en opplæringsmodell med betydning for trafikk
  • Trafikal kompetanse
  • Vegtrafikkloven med skilt- og trafikkregler
  • Trafikkpsykologi
  • Kjøring i mørket med demonstrasjon av viktige faktorer
  • Øvelseskjøring og mengdetrening

3) Trafikkpedagogisk og -didaktisk kompetanse

  • Analyse av læreplanenes mål, innhold, arbeidsmåte og vurdering
  • Begrunnelse, innhold og oppbygging av lokal læreplan for valgfaget trafikk
  • Refleksjon rundt egne og andres arbeidsmåter
  • Undervisningsplanlegging

Admission requirements

The target group for the programme is vocational teachers affiliated to Noroff - School of Technology and Digital Media.

General admission requirements

Qualified applicants must document that they have achieved the Higher Education Entrance Qualification or equivalent prior learning and work experience.

The following requirements must be met in order to qualify to apply for admission on the basis of prior learning and work experience: 

1. The applicant must be at least 25 years of age in the year of admission and cannot have achieved the Higher Education Entrance Qualification. Applicants must document one of the following: 

  • craft certificate or equivalent and at least two years’ relevant work experience, or  
    • at least five years’ relevant work experience. Up to two of these five years can be replaced by relevant unpaid work, education, organisation work experience or similar. 

2. Applicants must have adequate proficiency in English to be capable of completing the programme. This must be documented with, as a minimum, the subject English (140 hours per year) from a vocational upper secondary school programme or equivalent, passed with the grade 2 or better. Applicants whose first language is not a Nordic language must document that they meet the requirement for English language proficiency at a level corresponding to the Higher Education Entrance Qualification.

Relevant part-time work of varying scope and length can be converted into full-time in accordance with the applicable rules. 

Special admission requirements

The applicant must be affiliated to Noroff - School of Technology and Digital Media through an employment relationship and work on educational development, learning work or counselling work for adults. This should be documented by an employer reference.