Programplaner og emneplaner - Student
PPF6200 Further development of teacher competences for tertiary vocational education Course description
- Course name in Norwegian
- Videreutvikling av undervisnings- og læringsarbeid i fagskolen
- Study programme
-
Practical pedagogy for tertiary vocational education 1 - Basic teaching skills
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Formålet med emne er at studenten skal kunne videreutvikle sin kompetanse i lærerrollen. I tillegg skal studenten videreutvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg og tydelig i lærerrollen. Studenten kunne anvende pedagogisk og yrkesdidaktisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg.
Required preliminary courses
Bestått emne 1 for å begynne emne 2.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om undervisningsplanlegging ut fra yrkesdidaktiske prinsipper
- har kunnskap om utvikling av ulike arbeids- og vurderingsformer
- har kunnskap om utviklings- og endringsarbeid og skolen som en lærende organisasjon
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for fagskolene
- har kjennskap til tilrettelegging av fleksibel læring
Ferdigheter
Studenten
- kan lede læringsprosesser der studenter deltar i planlegging, gjennomføring- og vurderingsarbeid
- kan gjennomføre vurderings- og dokumentasjonsarbeid som fremmer studentenes læring
- kan anvende ulike veiledningsstrategier i undervisnings- og læringsarbeidet
- kan anvende sin faglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske kompetanse i tråd med samfunnets utviklings- og endringsbehov
- kan anvende faglitteratur og forholde seg kritisk til ulike teorier og informasjonskilder
- kan anvende digitale verktøy i lærings- og vurderingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
- har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte utfordringer i undervisnings- og læringsarbeid i fagskolen
- kan legge til rette for nytenkning og innovasjon i samarbeid med lokalt arbeids- og samfunnsliv
- har innsikt i yrkesetiske problemstillinger i læringsarbeidet
Content
Dette emnet bygger på emne 1 og inneholder fordypning og videreføring av sentrale temaer. I tillegg er følgende temaer vektlagt
- videreutvikling av egen pedagogisk praksis
- veiledning og vurdering
- endrings- og utviklingsarbeid
Teaching and learning methods
I dette emnet brukes varierte undervisnings- og læringsformer, basert på de yrkesdidaktiske prinsippene, eksempelvis praksisorientering, opplevelsesorientering og problemorientert læring. Studiet vektlegger erfaringsdeling. Egen arbeidsplass vil være sentral i studentenes utviklings- og læringsarbeid.
Pedagogisk praksis
Studenten skal gjennomføre pedagogisk praksis tilsvarende 10 dager. Fagskolen skal legge til rette for at en av deres ansatte med pedagogisk utdanning veileder studenten. Student og veileder skal dokumentere de læringsaktiviteter som gjennomføres i praksisperioden. Veileder vurderer praksisperioden til Bestått/Ikke bestått i samarbeid med universitetet.
I pedagogisk praksis er det krav om 100 % tilstedeværelse. Retten til å avlegge eksamen i emnet forutsetter at pedagogisk praksis er gjennomført og vurdert til Bestått.
Course requirements
Tre arbeidskrav er knyttet til dette emnet, et individuelt og to i gruppe. Arbeidskravene kan knyttes til egen undervisning og til læringsfellesskapet på samlingene. Det er derfor av stor betydning at studentene møter på samlingene, og det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 % av samlingsdagene (inkludert nettundervisning).
Arbeidskrav 1: I gruppe. Utforme utviklingsmål knyttet til videreutvikling av pedagogisk praksis og gjennomføre et mindre endrings- og utviklingsarbeid. Andre del av arbeidskrav 1 består av å fremlegge resultatet for medstudenter på samling som en multimedieprodukt. Tidsramme ca. 15 min.
Arbeidskrav 2: Individuelt. Refleksjonsnotat knyttet til praksis på egen arbeidsplass. Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere en undervisningsøkt i samarbeid med veileder. Notatet skal inneholde dokumentasjon på læringsaktiviteter gjennomført i forbindelse med veiledet praksis. 1500 ord (+/- 10 %) eller annen dokumentasjonsform (bilder/film etc.) avtales med lærer.
Arbeidskrav 3. I gruppe. Muntlig presentasjon av prosjektarbeid (i relasjon til prosjekteksamen). Omfang: 20 minutter per gruppe.
Arbeidskravene må, i henhold til eksamensreglementet, være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere en gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk på hvert arbeidskrav.
Assessment
Eksamen består av prosjekteksamen i gruppe, 2-3 studenter per gruppe. Omfang 3000 ord.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer.