EPN-V2

PPF6100 Basic learning and teaching competences for tertiary vocational education Course description

Course name in Norwegian
Undervisnings- og læringsarbeid i fagskolen
Study programme
Practical pedagogy for tertiary vocational education 1 - Basic teaching skills
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til lovverk og styringsdokumenter som er relevante for undervisnings- og læringsarbeid i fagskolen
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging ut fra yrkesdidaktiske prinsipper
  • har kunnskap om undervisnings- og læringsarbeid som fremmer tilpasset og differensiert opplæring
  • har kunnskap om bruk av relevante vurderings- og dokumentasjonsformer
  • har kunnskap om læringsledelse og utvikling av et godt læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser der studenter deltar i planlegging, gjennomføring- og vurderingsarbeid
  • kan lede læringsprosesser som fremmer tilpasset og differensiert opplæring
  • kan utvikle evnen til samarbeid med studenter og med aktuelle samarbeidspartnere
  • kan anvende relevante metoder til refleksjon i læringsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennom engasjement og faglig innsikt motivere studentene
  • kan bygge gode relasjoner til studenter og skape et inkluderende læringsmiljø
  • kan reflektere over egen rolle som underviser i samarbeid med andre
  • kan legge til rette for innovative og kreative prosesser i undervisningen

Content

Emnet inneholder følgende temaer

  • læringsledelse i fagskolen
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeid
  • læringsmiljø, differensiering og tilpasset opplæring
  • voksnes læring

Teaching and learning methods

Ingen forkunnskapskrav

Course requirements

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om veiledning, undervisning, og formidling i en bibliotekfaglig sammenheng - tilpasset ulike målgrupper
  • kjenner til grunnleggende teorier om pedagogikk, veiledning samt fagdidaktikk, og hvordan informasjonskompetanse utvikles
  • kjenner til ulike former for formidling av litteratur, kultur og informasjon
  • kjenner til grunnleggende teorier om litteratur- og kulturformidling: resepsjonsteori (ulike lesemåter), retorikk (litteratur, leser og kontekst) og begreper som smak, kvalitet og vurdering og kanon
  • kjenne til skolebiblioteket, UH-bibliotek og deres undervisnings- og formidlingsoppdrag
  • kjenner til ulike aktører det er relevant å samarbeide med for å tilrettelegge for lærings- og formidlingsaktiviteter

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke pedagogisk og didaktisk kunnskap for å planlegge undervisning
  • kan gjennomføre en veiledningssamtale
  • kan vise grunnleggende retorisk forståelse og ferdigheter i praksis
  • kan se sammenhengen mellom materialet som formidles, mottakeren og konteksten.
  • kan gjennomføre og planlegge kulturformidlingsopplegg
  • kan vise grunnleggende vurderingskompetanse knyttet til formidling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle skriftlig og muntlig
  • kan samhandle med andre studenter om et faglig arbeid
  • kan vurdere andres arbeider
  • kan reflektere kritisk over bibliotekets rolle som formidlings- og læringsarena

Assessment

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike skriftlige og muntlige formidlingspraksiser samt selvstudium.

Permitted exam materials and equipment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Grupper på 4-5 skal sette opp en bokutstilling. Gruppen skal levere et refleksjonsnotat på ca 400 ord som gir en presentasjon av utstillingen.
  • Arbeidskrav 2: Grupper på 4-5 skal presentere (5 minutter) et faglig tema muntlig for medstudenter. Alle i gruppen skal delta i den muntlige presentasjonen.Hver gruppe skal gi tilbakemelding på minst to av presentasjonene. Deltagelse på seminar om muntlig formidling er obligatorisk.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Grading scale

Sentralt i emnet står temaer og problemstillinger som direkte eller indirekte er knyttet til musikkundervisning i det 21. århundret, som mangfold og inkludering, etiske perspektiver på musikkundervisning, musikk og musikkundervisning i et maktperspektiv, og medienes og den teknologiske utviklingens betydning for barn og unges forhold til musikk.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.