EPN-V2

PPF6000 Practical pedagogy for tertiary vocational education 1 Course description

Course name in Norwegian
Praktisk pedagogikk for fagskolen 1
Study programme
Practical pedagogy for tertiary vocational education 1 - Basic teaching skills
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Studiet Praktisk pedagogikk for i fagskolen 1 - grunnleggende lærerkompetanse (PPF1) skal gi grunnleggende lærerkompetanse for fagskolens steds - og nettbaserte tilbud. Gjennom studiet skal studentene lære å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere læringsarbeid for fagskolestudenter, både i stedsbaserte, nettbaserte og fleksible utdanningsløp. De skal kunne ta i bruk forskningsbasert kunnskap og prøve ut varierte læreraktiviteter på egen arbeidsplass. Studentene skal oppøve en kritisk og reflektert holdning til egen praksis og fagskolens virksomhet samt være seg bevisst på det doble praksisfelt som utøves på fagskolenivå.

Studiet skal være praksisrettet og tilpasses fagskolenes varierte og yrkesrettede fagområder. Studiet legger derfor vekt på å bruke studentenes erfaringer i læringsarbeidet.

Learning outcomes

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkespedagogikk, yrkesdidaktikk og arbeidsmetoder som er relevante for fagområdet, herunder utviklingsarbeid
  • har kunnskap om voksnes læring og realkompetanse
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for fagskolen innenfor både det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området
  • kjenner til utfordringer knyttet til stedsbaserte, nettbaserte og fleksible utdanningsløp i fagskolen

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for læringsarbeid i fagskolen
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre og evaluere variert læringsarbeid i fagskolen
  • kan veilede, vurdere og dokumentere studenters læring og utvikling, og gi tilbakemeldinger som bidrar til refleksjon i læringsarbeidet
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til teorier og informasjonskilder
  • kan anvende digitale verktøy i lærings- og vurderingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i fagskolelærerrollen
  • kan skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø preget av mangfold og likestilling
  • kan formidle og diskutere faglige, yrkesdidaktiske og yrkespedagogiske problemstillinger
  • kan legge til rette for nytenkning og innovasjon med at lokalt arbeids- og samfunnsliv involveres i læringsarbeidet

Content

Emnet har et omfang på 30 studiepoeng, i tillegg til samlinger kommer arbeidskrav og 20 dager veiledet yrkespedagogisk praksis.

Innhold:

  • grunnleggende lærerkompetanse for voksnes læring
  • styringsdokumenter for læringsarbeid i fagskolen
  • digitale verktøy i undervisning
  • etikk og mangfold

Studiet organiseres som et deltidsstudium over ett studieår. Studiet tilbys som samlings- og nettbasert, med en blanding av samlinger på campus og nettbaserte samlinger. Fullført PPF1 gir grunnlag for opptak til Praktisk pedagogikk for fagskolen 2 - utviklingsarbeid og nettpedagogikk (PPF2)

Yrkespedagogisk praksis

Studenten skal gjennomføre veiledet og vurdert yrkespedagogisk praksis 20 dager i løpet av studieåret

Yrkespedagogisk praksis administreres av universitetet og gjennomføres i h. t. utarbeidete retningslinjer, praksisguide og vurderingsskjema for studiet. Egen eller annen egnet arbeidsplass brukes som arena for læring og pedagogisk praksis. I yrkespedagogisk praksis er det krav om 100 % tilstedeværelse, i h. t. gjeldende retningslinjer for praksisopplæring.

Praksisopplæringen betraktes som en likeverdig læringsarena på linje med læringsarbeid på campus/nett. Dette innebærer at problemstillinger som tas opp i studiet prøves ut og videreutvikles i praksisopplæringen. På samme måte vil erfaringer fra praksis danne grunnlag for diskusjoner og læringsarbeid på samlingene.

Student og veileder skal dokumentere de læringsaktiviteter som gjennomføres i praksisperiodene. Praksisveileder vurderer hver praksisperiode til bestått/ikke bestått i samarbeid med universitetet. Yrkespedagogisk praksis må være gjennomført og vurdert til bestått for å kunne avlegge eksamen i emnet.

Teaching and learning methods

Emnet handler om faglig og personlig læring og utvikling, om oppdragelse, undervisning og sosialisering. Temaene som helhet skal bidra til utvikling av faglærerens profesjonelle skjønn og handlekraft. Emnet skal danne grunnlaget for praktisk-pedagogisk virksomhet. Emneområdet består av tre målområder:

  • Læreren, eleven og opplæringen.
  • Læreren og eleven i organisasjonen.
  • Læreren, eleven og skolen i samfunnet.

Emnet skal gjøre studentene fortrolige med de formelle rammer som faglæreren må forholde seg til. Hovedtema er forholdet lærer, elev/elevgrupper og lærestoff, ulike syn på læring og utvikling og ulike kulturelle forhold og deres betydning for barn og unges selvforståelse, utvikling og læring. Refleksjon og bevisstgjøring rundt yrkesetiske dilemmaer i skolen står sentralt.

Course requirements

Det benyttes to interne sensorer.

Assessment

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • sentrale styringsdokumenter for opplæring
  • yrkesetiske prinsipper og dilemmaer som kan oppstå i skolehverdagen
  • teori om barn og unges læring og utvikling
  • klasseledelse og lov og prinsipp om likeverdig og tilpasset opplæring
  • skolen som læringsarena og flerkulturell møteplass
  • likheter og forskjeller i elevers oppvekstbetingelser
  • sosiale og emosjonelle vansker hos barn og unge, og vold og seksuelle overgrep
  • barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og kjennskap til forebyggende og helsefremmende tiltak i skolen

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over og begrunne egne pedagogiske valg i lys av læreplanverk, yrkesetikk, relevant teori og praksiserfaring
  • reflektere over noen etiske dilemmaer knyttet til egen profesjonsutøvelse
  • legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers læringsbehov, og begrunne valg av ulike perspektiver og strategier for læring

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til analytisk refleksjon over egen undervisningspraksis ut fra skolens verdigrunnlag og overordnede mål
  • er bevisst sin rolle som leder av læringsprosesser og er i stand til å legge til rette for et trygt og stimulerende læringsmiljø
  • kan vurdere ulike lærings- og undervisningsopplegg relatert til elevers ulike behov og læringsbetingelser

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent av høgskolen før eksamen i pedagogikk kan avlegges:

  • Minimum 80 prosent oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • En skriftlige individuell oppgave (1500 til 2000 ord).

Examiners

Ingen.

Admission requirements

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.